Thouvenin / Peukert / Jaeger | Kreation Innovation Märkte - Creation Innovation Markets | Buch | 978-3-662-68598-3 | sack.de

Buch, Deutsch, 1246 Seiten, Format (B × H): 168 mm x 236 mm, Gewicht: 2274 g

Thouvenin / Peukert / Jaeger

Kreation Innovation Märkte - Creation Innovation Markets

Festschrift Reto M. Hilty

Buch, Deutsch, 1246 Seiten, Format (B × H): 168 mm x 236 mm, Gewicht: 2274 g

ISBN: 978-3-662-68598-3
Verlag: Springer


Reto M. Hilty hat im europäischen, deutschen und schweizerischen Immaterialgüterrecht tiefe Spuren hinterlassen. Aus Anlass seiner Emeritierung als Direktor des Max-Planck-Instituts für Innovation und Wettbewerb und als Professor ad personam an der Universität Zürich würdigen seine Freunde, Kollegen und Schüler sein Wirken mit dieser Festschrift. Die Bandbreite der Themen und die Vielfalt der Autoren spiegeln die Vielschichtigkeit der Tätigkeiten des Jubilars. Die Festschrift enthält Beiträge zu Grundsatzfragen des IP-Rechts, zum Patent-, Urheber-, Design- und Markenrecht, zum Schutz von Geschäftsgeheimnissen, zum Recht der geographischen Herkunftsangaben sowie zum Kartell- und Lauterkeitsrecht. Ein Schwerpunkt liegt auf den Herausforderungen der Digitalisierung, insb. auf dem Umgang des IP-Rechts mit Daten und Künstlicher Intelligenz (KI).

Reto M. Hilty has left a deep mark on European, German and Swiss intellectual property law. On the occasion of his retirement as Directorof the Max-Planck-Institute for Innovation and Competition and as Professor ad personam at the University of Zurich, his friends and colleagues pay tribute to his work with this Festschrift. The range of topics and the variety of authors reflect the impressive spectrum of Reto’s activities. The Festschrift contains contributions on fundamental questions of IP law, on patent, copyright, design and trademark law, on the protection of trade secrets, on the law of geographical indications as well as on antitrust and unfair competition law. One focus is on the challenges of digitalisation, in particular on how IP law deals with data and artificial intelligence (AI).
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Zielgruppe


Research

Weitere Infos & Material


1. 1. Ecologies of IP openness.- 2. Die Bedeutung des Urheberrechts für offene Schaffensprozesse.- 3. Gedanken zum Gestaltungsspielraum im Urheberrecht.- 4. Der Schutzbereich des Urheberrechts – Ansätze einer Methode.- 5. Vom Monismus und Dualismus zum Trialismus im Urheberrecht.- 6. When the Robots (try to) Take Over: Of Artificial Intelligence, Authors, Creativity and Copyright Protection.- 7. When the Robots (try to) Take Over: Of Artificial Intelligence, Authors, Creativity and Copyright Protection.- 8. Translating Educational and Cultural Literary Works under Berne, Ius Cogens, and Linguistic Genocide.- 9. Lex generalis derogat speciali: may works of applied art have no artistic relevance?.- 10. The status of three-dimensional functional works post-Cofemel. An empirical analysis of the Member States’ case law.- 11. The protection of digital fashion creations.- 12. New Kid on the Block oder des Kaisers neue Kleider? – Was macht NFT-Kunstwerke so begehrenswert?.- 13. Kreatives Schaffen im Crypto Art Kosmos.- 14. Digital transformations and the moral right of the author.- 15. „Der Idiot“: Kleine und große Überforderungen des Aufführungsrechts.- 16. The Direct Remuneration Right for Authors and Artists: Germany as an example for Belgium?.- 17. A Primer on the New Remuneration Rights for Video-on-Demand in Switzerland.- 18. EXHAUSTION REVISITED – AND RECONSTRUCTED?- 19. Der fehlende Werkgenuss beim Text and Data Mining.- 20. Copyright Exceptions for Text and Data Mining: A Case of Specificity (Certainty) and Generality (Flexibility).- 21. Die Bedeutung der redaktionellen Kontrolle beim Zugänglichmachen von audiovisuellen Inhalten in der Schweiz.- 22. Eigentumsmäßiger und systemisch-marktregulativer Schutz der Presse im Internet.- 23. The WIPO Broadcasting Treaty: A Draft Forever?.- 24. How much “freedom of contract” in EU copyright law?.- 25. UGC Creation and Dissemination – The Role of Platforms, Copyright Holders and the Court of Justicein Safeguarding Freedom of Expression and Information.- 26. Monitoring after “Poland”.- 27. The more, the merrier? Das Kumulationsproblem im geltenden und künftigen EU-Designrecht.- 28. PHILIPS v Lidl – A dispute about continued product design development.- 29. We Shall Not Cease from Exploration: Why Does IP Protection Harm Traditional Cultural Expressions.- 30. Rechtspsychologie im Alleingang.- 31. The Discursive Contributions of Max Planck Declarations, Principles and Position Statements.- 32. The Spider’s Thread: Considering “Justifying Intellectual Property” Based on the Standpoint of “A Philosophy of Intellectual Property” and “A Theory of Intellectual Property”.- 33. Stimulating creative endeavour – How well does intellectual property do it?.- 34. Ordre Public Exceptions for Algorithmic Surveillance Patents.- 35. Die patentrechtliche Erschöpfung bei eingebauten, aber deaktivierten Produktbestandteilen.- 36. In search of a time limit for the trade secret right.-37. Zwangslizenzen an Geschäftsgeheimnissen?- 38. Krise als Chance? – Zum Vorschlag für eine EU-Verordnung über Zwangslizenzen zur Krisenbewältigung.- 39. Innovation in times of conflict.- 40. Patents for Enabling Technologies: The Puzzle of the Normative Delineation of Protection.- 41. CAN TRIPS FOSTER SUSTAINABLE INNOVATION TO ADRESS GLOBAL CHALLENGES?- 42. The Role of Patent and Competition Law for Setting the Right Innovation Incentives for Europe’s Green Transition.- 43. Net-zero Emissions and Food Security: Using Patents to Promote Sustainable Innovation and Technology Transfer in the Food and Agriculture Sector.- 44. The Protection of Genetic Resources – Potential for Regional Cooperation.- 45. Injunctive relief in the UPC – A case for carefully limited flexibility.- 46. Patentwesen und Patentämter – Von Aufgaben und Anreizen.- 47. Who may file Patent Invalidation Trials in Japan?- 48. Civil Follow Criminal or Criminal Follow Civil Procedure as Model to Deal with IP Infringement: Asian vis-à-vis Western Approach.- 49. The interaction between exclusivity rights systems: A comparative view on patents and regulatory exclusivities.- 50. Inter- und Intradisziplinarität in der juristischen Forschung und Lehre.- 51. When Markets Fail A Sociological View on Market Failure.- 52. Fritz Machlup's "Legacy".- 53. It Takes Two to Tango. Patents and Markets in the Periphery and the Centre. Prebisch Dancing with Hilty.- 54. Wettbewerbsorientierung im Immaterialgüterrecht.- 55. Intellectual Property Law and Meta-Regulation – An Introduction to an Interdisciplinary Challenge.- 56. Needs and Challenges of a Responsive IP System.- 57. Der (Alb)Traum vom ewigen Schutz Gedanken zur zunehmenden Flucht ins Urheber- und Markenrecht.- 58. Marktordnung durch Garantiemarken.- 59. Limiting the limits of Trademark rights: A Spanish perspective.- 60. Das Unionsschutzsystem für geographische Angaben
Empirische Grundlagen und Reformperspektiven.- 61. The Promise of eAmbrosia?
What’sin the Reform Package for EU Geographical Indications.- 62. The protection of geographical indications through FTAs and the collision with prior user rights.- 63.- Lessons from Intellectual Property Law for Designing Modern EU Data Law.- 64. Zum Proprium der Immaterialgüterrechtswissenschaft: Lehren aus der Odyssee des EU-Datenbankherstellerrechts.- 65. Quis Custodiet IP-sos Algorithmos?.- 66. Data Access Rules and Protection of Technological Protection Measures in the EU. A Wave of Propertisation of Information.- 67. Japanese Big Data Protection as a Part of a Different AI Strategy.- 68. Deceptively Green: How the EU’s Unfair Commercial Practices Directive Can Support Trademark Law in Combating Corporate Greenwashing.- 69. Unfair Commercial Practices, Digital Asymmetry and Reversal of Burden of Proof.- 70. Zur besonderen Verantwortung marktbeherrschender Unternehmen.- 71. Competition law and market regulation – Standards to avoid antitrust overstepping.- 72. Dealing with de facto powers in an algorithmic environment.- 73. Wettbewerbliche Gestaltungsmöglichkeiten bei dringlichen Zusammenschlussverfahren am Beispiel von UBS/CS.- Unterlizenz und verlängerte Werkbank: theoretische Überlegungen zu realexistierenden Phänomenen.- 74.Transplanting Equitable Remedies in Contracts governed by Civil Law?
The Case of Clauses on Equitable Remedies in Intellectual Property License Agreements.- 75. Auswirkungen internationaler Sanktionen auf Vertragsbeziehungen


Florent Thouvenin
Prof. Dr. iur., Rechtsanwalt; Inhaber des Lehrstuhls für Informations- und Kommunikationsrecht und Vorsitzender des Leitungsausschusses des Center for Information Technology, Society and Law (ITSL) an der Universität Zürich

Prof. Dr. iur, attorney-at-law; Professor of Information and Communications Law, Chair of the Executive Board of the Center for Information Technology, Society, and Law (ITSL), University of Zurich

Alexander Peukert
Prof. Dr. iur., Inhaber des Lehrstuhls für Bürgerliches Recht, Wirtschaftsrecht und Informationsrecht am Fachbereich Rechtswissenschaft der Goethe-Universität Frankfurt am Main

Dr. iur., Professor of Civil, Commercial and Information Law, Faculty of Law, Goethe University Frankfurt am Main

Thomas Jaeger

Prof. Mag. Dr. iur., LL.M, Inhaber des Lehrstuhls für Europarecht an der Universität Wien und permanenter Gastprofessor am Collège d’Europe in Brügge.

Prof. Mag. Dr. iur.,LL.M, Chair in European Law at the University of Vienna and permanent Visiting Professor at the College of Europe in Bruges.

Christophe Geiger
Prof. Dr. iur., Professor der Rechtswissenschaft an der Luiss Guido Carli Universität in Rome; Präsident von ATRIP (Internationale Vereinigung für die Förderung von Lehre und Forschung auf dem Gebiet des geistigen Eigentums)

Professor of Law at the Luiss Guido Carli University in Rome; President of ATRIP (International Association for the Advancement of Teaching and Research in Intellectual Property)


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