Blackburn | Composition, Printing and Performance | Buch | 978-0-86078-831-7 | www.sack.de

Buch, Englisch, 352 Seiten, Format (B × H): 157 mm x 235 mm, Gewicht: 661 g

Reihe: Variorum Collected Studies

Blackburn

Composition, Printing and Performance

Studies in Renaissance Music
1. Auflage 2000
ISBN: 978-0-86078-831-7
Verlag: Routledge

Studies in Renaissance Music

Buch, Englisch, 352 Seiten, Format (B × H): 157 mm x 235 mm, Gewicht: 661 g

Reihe: Variorum Collected Studies

ISBN: 978-0-86078-831-7
Verlag: Routledge


The first articles here focus on Johannes Tinctoris, the prominent late 15th-century music theorist. They deal with the discovery of his lost pedagogical motet, and his treatise on counterpoint; this forms the basis of a wide-ranging investigation of contemporary practices of improvisation and composition (singing super librum and writing res facta), in which the question of ’successive’ and ’simultaneous’ composition is reconsidered. Tinctoris's sometimes sharp rebukes to famous composers are also investigated in the context of works by Ockeghem. Ottaviano Petrucci's first publication of music, the ’Odhecaton’ of 1501, is the subject of another three articles. These identify the editor of the work, and make new proposals on the provenance and editing of this repertory. The last article presents an edition of a treatise of ca. 1600 in the form of a letter from the virtuoso cornettist Luigi Zenobi to an unknown prince, which offers new insights on the change in performance practice at the end of the Renaissance.

Blackburn Composition, Printing and Performance jetzt bestellen!

Zielgruppe


Academic and Postgraduate


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Contents: Introduction; Tinctoris and the Art of Composition: A lost guide to Tinctoris's teachings recovered; On compositional process in the fifteenth century; Did Ockeghem listen to Tinctoris?; Petrucci and His Sources: Obrecht's Missa je ne demande and Busnoy's chanson; Lorenzo de' Medici, a lost Isaac manuscript, and the Venetian Ambassador; Petrucci's Venetian editor: Petrus Castellanus and his musical garden; Advice on Performance, ca 1600: Luigi Zenobi and his letter on the perfect musician, with Edward E. Lowinsky; Addenda et Corrigenda; Index.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.