Buch, Deutsch, Band 3, 237 Seiten, mit 6 Abb. und 5 Tab., Format (B × H): 126 mm x 204 mm, Gewicht: 288 g
Beraterisches Handeln in Supervision und Coaching
Buch, Deutsch, Band 3, 237 Seiten, mit 6 Abb. und 5 Tab., Format (B × H): 126 mm x 204 mm, Gewicht: 288 g
Reihe: Interdisziplinäre Beratungsforschung
ISBN: 978-3-525-40234-4
Verlag: Vandenhoeck + Ruprecht
Zielgruppe
Supervisoren, Berateren, Coaches, Arbeitswissenschaftler, beratungnehmende Organisationen aus dem Non-Profit- und Profit-Bereich.
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
Inhalt
Stefan Busse und Susanne Ehmer
Vorwort
Wolfram Fischer
Die Praxis des Wissens der Praxis
Fritz Böhle
Erfahrungswissen und subjektivierendes Handeln – verborgene Seiten professionellen Handelns
Stefan Busse
Zur Pragmatik beraterischen Handelns in Supervision und Coaching
Thomas Binder
Wie gut verstehen Berater ihre Kunden? Ich-Entwicklung – ein vergessener Faktor in der Beratung
Manfred Moldaschl
Reflexivität + Depistemologie = Supervision?
Sascha Liebermann und Thomas Loer
Autonomie in der Beratung – fördern, hemmen oder erodieren? Überlegungen zum besonderen Charakter des Arbeitsbündnisses in der Beratung von Organisationen
Dirk Bayas-Linke
Videointeraktionsanalyse als Methode für supervisorische Beratungsprozesse und supervisorische Selbstreflexivität?
Heidi Möller
Supervision und Supervisionsforschung als Selbstkonfrontationsprozess
Die Autorinnen und Autoren
Do we know what we are doing when we are counselling? This irritating and subversive question is often only asked amongst collegues or in supervisions. The question reflects on the backside of the well staged competence of counsellors that is usually displayed towards the customers and clients. This is a question though that clarifies the practice of a counsellor. Even though therapists are meant to be reflected many unconscious, unknown, unmentioned, undefined and uncomprehended issues influence their work. Focus is put on the practical side and not on the effect of counselling as thinking is radically different from believing in aiming or forcing an effect.The contributions in this volume try to classify theoretical questions in: knowing/not-knowing, the limits of autonomy and rationality in counselling, limits of understanding between counsellor and client followed by what we know or can know about reflection. Successful counselling is often defined by the unmentioned, subtleties and the hidden. Sometimes, however, this is blocked and needs to be defined and reconstructed theoretically and empirically e.g. by taping an interactive process or self-confrontative interviews.>