E-Book, Englisch, Deutsch, Band 176, 2120 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 230 mm
Reihe: Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Hellholm / Vegge / Norderval Ablution, Initiation, and Baptism
1. Auflage 2011
ISBN: 978-3-11-024753-4
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity
E-Book, Englisch, Deutsch, Band 176, 2120 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 230 mm
Reihe: Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
ISBN: 978-3-11-024753-4
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Religionswissenschaft Religionswissenschaft Allgemein Religionsgeschichte Religionen der Antike
- Geisteswissenschaften Jüdische Studien Geschichte des Judentums Geschichte des Judentums: Biblische & Klassische Periode
- Geisteswissenschaften Geschichtswissenschaft Alte Geschichte & Archäologie Geschichte der klassischen Antike
- Geisteswissenschaften Jüdische Studien Jüdische Studien Jüdische Studien: Kult, Riten, Zeremonien
- Geisteswissenschaften Christentum, Christliche Theologie Kirchengeschichte Frühes Christentum, Patristik, Christliche Archäologie
Weitere Infos & Material
1;Table of Contents;8
2;Introduction. Einführung;44
2.1;Preface;46
2.2;Einführung;50
2.2.1;1. Was wir wissen;50
2.2.2;2. Was wir noch nicht wissen;61
3;I. Methodological Considerations Methodische Überlegungen;66
3.1;Rituals of Purification, Rituals of Initiation. Phenomenological, Taxonomical and Culturally Evolutionary Reflections;68
3.1.1;1. The Relationship between Rituals of Purification and Initiation;68
3.1.2;2. The Prevalence of Water as a Ritual Means in the Ancient Mediterranean World;71
3.1.3;3. Accounting for Water as a Ritual Means;76
3.1.4;4. An Evolutionary Framework for the Discussion;80
3.1.5;5. The Need for a Revision of Terminology;82
3.1.6;6. Rites of Passage;85
3.1.7;7. The Individual Phases of the Ritual;86
3.1.8;8. Problems Regarding the Classification of van Gennep;89
3.1.9;9. Rituals of Initiation;90
3.1.10;10. Rituals of Initiation and Other Rituals: Criteriological Basis;93
3.1.10.1;10.1. External Description of a Ritual of Initiation;95
3.1.10.2;10.2. Internal Description of Rituals of Initiation;96
3.1.10.3;10.3. Definition of a Ritual of Initiation;96
3.1.11;11. Rituals of Purification;97
3.1.12;12. The Two Types of Rituals during the Antiquity of the Mediterranean World. A Brief Conclusion;99
4;II. Religions of Late Antiquity – Outside of Judaism and Christianity Religionen in der Spätantike – Außerhalb von Judentum und Christentum;106
4.1;Wasserriten im Alten Ägypten;108
4.1.1;1. Das Wasser im kulturellen Blick der Alten Ägypter;108
4.1.2;2. Die ägyptische Theorie der Nilflut;111
4.1.3;3. Wasserspende und Reinigung im Toten- und Osiriskult;115
4.1.4;4. Das thebanische Dekadenfest und der Totenkult der Spätzeit;118
4.1.5;5. Der „Baptism of Pharaoh“;119
4.2;The Mandean Water Ritual in Late Antiquity;134
4.2.1;1. Introduction;134
4.2.1.1;1.1. Aim of the Contribution;134
4.2.1.2;1.2. Terminological Questions;134
4.2.1.3;1.3. Problems of Reconstruction;135
4.2.1.4;1.4. Mandaean World-View and Doctrine;136
4.2.2;2. Mandaean Water Rituals;137
4.2.2.1;2.1. Description of the Early 20th Century Rituals;138
4.2.3;3. The mas.buta as a Late Antiquity Ritual;141
4.2.3.1;3.1. Manuscripts and Colophons;141
4.2.3.2;3.2. Main View-Points;141
4.2.3.3;3.3. Arguments for a Continuity from Late Antiquity;144
4.2.4;4. Iranian Elements in the mas.buta Ritual;152
4.2.4.1;4.1. Bihram and the Cultic Banner;152
4.2.4.2;4.2. The kušta.: The Concept and the Act;154
4.2.5;5. The mas.buta and the Problem of Mandaean Origins;157
4.2.6;6. Concluding Remarks;159
4.3;Baptism and Graeco-Roman Mystery Cults;166
4.3.1;1. Justin on Pagan Baptismal Rituals;167
4.3.2;2. Tertullian’s Testimonies;170
4.3.3;3. Baptismal Cleansing and Pagan Purification Rituals;175
4.3.4;4. Summary;179
4.4;Baptism in Sethian Gnostic Texts;184
4.4.1;1. Sethian Gnosticism;184
4.4.1.1;1.1. Defining Sethian Gnosticism;184
4.4.1.2;1.2. Essential Features of Sethian Gnosticism;186
4.4.2;2. Sethian Gnostic Baptism;188
4.4.2.1;2.1. Previous Scholarship;188
4.4.2.2;2.2. Primary Evidence for Sethian Baptism;189
4.4.2.3;2.3. Baptism in the Apocryphon of John;189
4.4.2.4;2.4. Baptism in Trimorphic Protennoia;191
4.4.2.5;2.5. Baptism in the Apocalypse of Adam;194
4.4.2.6;2.6. Baptism in the Gospel of the Egyptians;196
4.4.2.7;2.7. Baptism in Zostrianos;199
4.4.2.8;2.8. Baptism in Melchizedek;200
4.4.2.9;2.9. Baptism in the Untitled Text from the Bruce Codex;202
4.4.2.10;2.10. Baptism in the Gospel of Judas;203
4.4.3;3. Summary and Conclusions;204
4.5;Initiationsriten im Manichäismus;210
4.5.1;1. Manis Ablehnung der Taufe in seiner Auseinandersetzung mit den Elchesaiten;210
4.5.2;2. Verwerfung und Spiritualisierung der Taufe in (anti-) manichäischen Quellen;212
4.5.3;3. Initiationsriten im Manichäismus;213
5;III. Early Judaism Frühjudentum;220
5.1;Aus dem Wasser kommt das Leben. Waschungen und Reinigungsriten in frühjüdischen Texten;222
5.1.1;1. Einleitung;222
5.1.2;2. Waschungen und rituelle Reinigung im Judentum – ein kurzer Überblick;223
5.1.3;3. Frühjüdische Texte außerhalb von Qumran;224
5.1.3.1;3.1. Testamentum Levi;225
5.1.3.2;3.2. Jubiläenbuch;228
5.1.3.3;3.3. Aristeasbrief;229
5.1.3.4;3.4. Frühjüdische Reinigungsaussagen außerhalb von Qumran;233
5.1.4;4. Reinigungsriten in den Schriften vom Toten Meer;233
5.1.4.1;4.1. Tempelrolle (11Q19 / 11Q20);234
5.1.4.2;4.2. Halachisches Material;241
5.1.4.3;4.3. Gemeinschaftsregel (1QS / 4QS);260
5.1.4.4;4.4. Damaskusschrift;268
5.1.4.5;4.5. Zusammenfassung zu den Belegen aus den Schriften vom Toten Meer;272
5.1.5;5. Waschen bringt Lebensqualität zurück;273
5.2;Jewish Immersion and Christian Baptism. Continuity on the Margins?;286
5.2.1;1. Introduction;286
5.2.2;2. Jewish Ritual Washing: Theory and Practice;290
5.2.2.1;2.1. Literary Evidence;291
5.2.2.2;2.2. The Evidence of Archaeology: Miqva’oth;295
5.2.3;3. The In-Between World of Jewish Christian Baptism and Immersion;302
5.2.4;4. Concluding Reflection;311
5.3;“Echo of a Whisper”. The Uncertain Authenticity of Josephus’ Witness to John the Baptist;320
5.3.1;1. Introduction;320
5.3.2;2. Literary Analysis: Text and Context;323
5.3.2.1;2.1. Text of A.J. 18.116–119;323
5.3.2.2;2.2. External Context within the Narrative;334
5.3.2.3;2.3. Summation;336
5.3.3;3. Reception History;338
5.3.3.1;3.1. Manuscript Evidence;338
5.3.3.2;3.2. Origen;339
5.3.3.3;3.3. Eusebius;343
5.3.3.4;3.4. Summation: Origen and Eusebius as Witnesses to Josephus;348
5.3.4;4. Conclusion;348
5.4;„Ist er heraufgestiegen, gilt er in jeder Hinsicht als ein Israelit“ (bYev 47b). Das Proselytentauchbad im frühen Judentum;356
5.4.1;1. Hinführung zum Thema;356
5.4.2;2. Problemstellung;359
5.4.3;3. Zur Terminologie;363
5.4.4;4. Proselytentauchbad – Johannestaufe – christliche Taufe;363
5.4.5;5. Die Quellen;368
5.4.5.1;5.1. TestLev 14,6;370
5.4.5.2;5.2. Sib 4,162–169;372
5.4.5.3;5.3. Epiktet, Diss II 9,19–21;374
5.4.5.4;5.4. Rabbinische Texte;376
5.4.5.5;5.5. Ertrag;387
5.4.6;6. Das Proselytentauchbad – ein Initiationsritus?;388
5.4.7;7. Rückblick und Ausblick;390
6;IV. Earliest Christianity Urchristentum;400
6.1;Kreative Erinnerung als nachösterliche Nachschöpfung. Der Ursprung der christlichen Taufe;402
6.1.1;1. Methodische Vorüberlegungen;402
6.1.2;2. Die historische Ausgangslage;404
6.1.2.1;2.1. Zwei historische Eckpunkte zum Ursprung der christlichen Taufe in der frühchristlichen Literatur;404
6.1.2.2;2.2. Erklärungsmodelle zum Ursprung der christlichen Taufe in der exegetischen Literatur;406
6.1.3;3. Die Suche nach Verbindungslinien und Ausgangspunkten;409
6.1.3.1;3.1. Jesus, der Getaufte, aber nicht der Taufende;409
6.1.3.2;3.2. Die christliche Taufe am Anfang der Urgemeinde;412
6.1.3.3;3.3. Jesus als Täufer und der Täufer. Johanneische Akzentverschiebungen;415
6.1.4;4. Lösungsmodell: Nachösterliche Nachschöpfung als Eingangsritual in die neue Gemeinschaft;420
6.1.4.1;4.1. Der nachösterliche Ursprung der christlichen Taufe;420
6.1.4.2;4.2. Überlegungen zu Kontinuität und Diskontinuität von der Johannestaufe zur christlichen Taufe: Die Johannestaufe als Modell in gewandelter Zeit;427
6.1.4.3;4.3. Die frühchristliche Taufe als Eingang in die neue Gemeinschaft;429
6.1.5;5. Zusammenfassung: Nachösterliche Nachschöpfung in Kontinuität zur Johannestaufe;431
6.2;Jesus’ Baptism and the Origins of the Christian Ritual;442
6.2.1;1. Preliminary Historical Questions;443
6.2.1.1;1.1. Issues of Historiography;443
6.2.1.2;1.2. Issues of Comparative Religion;446
6.2.2;2. The Earliest Account (Mark 1:9–11);450
6.2.3;3. The Interpretation in Other Gospels;452
6.2.3.1;3.1. Matthew 3:13–17;452
6.2.3.2;3.2. Luke 3:21–22;454
6.2.3.3;3.3. John 1:19–34;455
6.2.4;4. Conclusion;456
6.3;Usages — Some Notes on the Baptismal Name-Formulae;462
6.3.1;1. The Formulae;462
6.3.2;2. Different Communication Situations;464
6.3.2.1;2.1. The Enigmatic Beginning;464
6.3.2.2;2.2. Outside the New Testament;468
6.3.2.3;2.3. Some Christian Greek Texts after the New Testament;472
6.3.3;3. Conclusion;476
6.4;Vorgeformte Tauftraditionen und deren Benutzung in den Paulusbriefen;480
6.4.1;1. Vorgeformte Tauftraditionen bei Paulus – Die inter-textuellen Ko-texte;481
6.4.1.1;1.1. Der Taufspruch bei der Taufe – Die „Namensformel“;482
6.4.1.2;1.2. Die Taufaffirmation der Neugetauften – Die „Eingliederungsformel“;487
6.4.1.3;1.3. Die Bestätigung an die Neugetauften – Die „Rechtfertigungsformel“;495
6.4.1.4;1.4. Der Heilszuspruch an die Neugetauften – Die „Bekleidungsformel“;501
6.4.1.5;1.5. Die Taufaffirmation der Neugetauften – Die „Identifikationsformel“;504
6.4.1.6;1.6. Vorläufige Reflexion hinsichtlich der Textanalyse;517
6.4.2;2. Die Situationskontexte der drei Paulusbriefe – Die pragmatischen Präsuppositionen;518
6.4.2.1;2.1. Die Situation in der korinthischen Gemeinde;519
6.4.2.2;2.2. Die Situation in den galatischen Gemeinden;523
6.4.2.3;2.3. Die Situation in den Romgemeinden;524
6.4.3;3. Der Gebrauch von Tauftraditionen in der Argumentation – Die intra-textuellen Ko-Texte;527
6.4.3.1;3.1. Die Argumentation des Paulus im 1. Korintherbrief;527
6.4.3.2;3.2. Die Argumentation des Paulus im Galaterbrief;532
6.4.3.3;3.3. Die Argumentation des Paulus im Römerbrief;533
6.4.3.4;3.4. Die Argumentationsstrategie des Paulus;535
6.4.4;4. Abschluss – Ertrag;536
6.5;Baptismal Phrases in the Deuteropauline Epistles;562
6.5.1;1. Introduction;562
6.5.1.1;1.1. Theory – Baptism and the Texts Referring to Baptism;562
6.5.1.2;1.2. The Deuteropauline Letters within the History of Early Christian Literature;564
6.5.1.3;1.3. Which Texts Contain References to Baptism?;565
6.5.2;2. Baptismal Language in Colossians;566
6.5.2.1;2.1. Structure and Genre;566
6.5.2.2;2.2. The Function of the Writing;568
6.5.2.3;2.3. Line of Reasoning in Colossians 2;569
6.5.2.4;2.4. The Attitude of the Implied Author;572
6.5.2.5;2.5. Baptismal References in Colossians 2;572
6.5.2.6;2.6. Concluding Remarks;581
6.5.3;3. Baptismal Language in Ephesians;582
6.5.3.1;3.1. Structure and Genre;583
6.5.3.2;3.2. The Function of the Writing;584
6.5.3.3;3.3. Ephesians 2:1–10;587
6.5.3.4;3.4. Ephesians 4:5;593
6.5.4;4. Baptismal Language in the Pastoral Epistles;601
6.5.4.1;4.1. Setting, Genre and Key Issue;601
6.5.4.2;4.2. Baptismal Language in Second Timothy;603
6.5.4.3;4.3. Baptismal Language in the Epistle to Titus;609
6.6;Die Taufe in der Apostelgeschichte;622
6.6.1;1. Die Taufe im Rahmen der lukanischen Geschichtstheologie;622
6.6.2;2. Aspekte der Tauferzählungen in der Apostelgeschichte;624
6.6.2.1;2.1. Taufe als Befähigung zur Zeugenschaft: Die Ankündigung der Geistausgießung in Act 1,4–8 als Taufgeschehen;624
6.6.2.2;2.2. Taufe als Eintritt in die Gemeinschaft der Glaubenden: Die Grundlegung des Taufverständnisses in Act 2,37–41;627
6.6.2.3;2.3. Taufe auf den Namen Jesu, Johannestaufe und Geistverleihung: Act 8,4–25 und 19,1–7;632
6.6.2.4;2.4. Taufe als Öffnung des Gottesvolkes für die Heiden: Act 10,1–11,18;635
6.6.3;3. Die Taufe des Äthiopiers und des Saulus als individuelle „Sonderfälle“;637
6.6.3.1;3.1. Taufe ohne Geist: Der äthiopische Eunuch;637
6.6.3.2;3.2. Die Taufe des Saulus.;641
6.6.4;4. Die Traditionsgrundlage der Tauferzählungen;643
6.6.5;5. Fazit: Die Tauferzählungen als Bestandteil der Geschichtstheologie der Act;646
6.7;Baptism in the Letter to the Hebrews;652
6.7.1;1. Introduction;652
6.7.2;2. The Texts;654
6.7.2.1;2.1. Hebrews 6:1–6;654
6.7.2.2;2.2. Hebrews 9:9–10;659
6.7.2.3;2.3. Hebrews 10:21–23;660
6.7.3;3. Thematic Implications;662
6.7.3.1;3.1. Baptism as Initiation;662
6.7.3.2;3.2. Baptism as a Christological Event;663
6.7.3.3;3.3. Baptism as an Eschatological Event;664
6.7.3.4;3.4. Baptism as a Non-Repeatable Event;665
6.8;Because of “The Name of Christ”. Baptism and the Location of Identity in 1 Peter;670
6.8.1;1. Baptism in 1 Peter: The Central Text 3:18–22;670
6.8.2;2. Baptism and the Structure and Composition of 1 Peter;673
6.8.3;3. Placed “in Christ” as a Spatial Metaphor in 1 Peter;674
6.8.4;4. Conflict with the World as Dislocation of Identity;677
6.8.5;5. Displacement as Stigmatization and Shame;681
6.8.6;6. From Displacement to Place “in Christ”;683
6.8.7;7. Conclusion;686
6.8.7.1;7.1. “In Christ” as a New Place;686
6.8.7.2;7.2. “In Christ” – An Ethnic Identity?;688
6.9;Salbung, Geist und Taufe im 1. Johannesbrief;694
6.9.1;1. Die historische Situation des 1. Johannesbriefes.;694
6.9.2;2. Die Auseinandersetzung mit der Falschlehre;695
6.9.3;3. Das Chrisma im kulturgeschichtlichen Vor- und Umfeld des 1. Johannesbriefes;703
6.9.4;4. Das Chrisma im 1. Johannesbrief;706
6.9.5;5. Chrisma und Geist im 1. Johannesbrief;709
6.9.6;6. Fazit;714
6.10;Matthew 28:9–20 and Mark 16:9–20. Different Ways of Relating Baptism to the Joint Mission of God, John the Baptist, Jesus, and their Adherents;720
6.10.1;1. Introduction;720
6.10.2;2. The Authenticity and Genre of Matthew 28:16–20;721
6.10.2.1;2.1. Did the Reference to Baptism and the Triadic Phrase Belong to the Original Version of Matthew 28:16–20?;722
6.10.2.2;2.2. The Historicity of the Commission to Baptize;724
6.10.2.3;2.3. The Genre of Matthew 28:16–20;726
6.10.2.4;2.4. Implications – Baptism in Relation to Christology, Ecclesiology, and Eschatology;727
6.10.3;3. The Authenticity of Mark 16:9–20;728
6.10.4;4. Comparison of Matthew 28:8–20 and Mark 16:8–20;731
6.10.4.1;4.1. Comparison of Matthew 28:8–15 and Mark 16:8–13;731
6.10.4.2;4.2. Synopsis of Matthew 28:16–20 and Mark 16:14–20;733
6.10.4.3;4.3. Hermeneutical Implications;738
6.10.5;5. Oral Performance of Gospels;739
6.10.6;6. Baptism in the Gospel of Matthew and Mark;741
6.10.6.1;6.1. Baptism in the Gospel of Matthew Prior to 28:16–20;741
6.10.6.2;6.2. Baptism in the Context of Matthew 28:16–20;750
6.10.6.3;6.3. Baptism in the Gospel of Mark Prior to the Longer Ending;759
6.10.6.4;6.4. Baptism in the Context of Mark 16:14–20;766
6.10.7;7. When the End is Not the End;772
6.10.7.1;7.1. Baptism as a Link between the Gospel Worlds and the Real World of Audience Members;772
6.10.7.2;7.2. Comparison of Baptism in Matthew 28:16–20 and Mark 16:14–20;773
6.11;Baptismal Reflections in the Fourth Gospel;782
6.11.1;1. Introductory Remarks on Methodology;782
6.11.2;2. The Baptismal Practices of John and Jesus;784
6.11.3;3. Generation from Above (3:1–21);787
6.11.4;4. Life-Giving Spirit;792
6.11.5;5. Concluding Intimations;795
6.12;Hermeneutische Aspekte der Taufe im Neuen Testament;800
6.12.1;1. Methodische Vorüberlegungen;800
6.12.2;2. Taufe bei Paulus;803
6.12.2.1;2.1. Rituelle Handlung;803
6.12.2.2;2.2. Semantik;804
6.12.2.3;2.3. Deutungsmöglichkeiten;804
6.12.2.4;2.4. Literarische Zusammenhänge;809
6.12.3;3. Taufe im Markusevangelium;810
6.12.3.1;3.1. Rituelle Handlung;811
6.12.3.2;3.2. Semantik;811
6.12.3.3;3.3. Deutungsmöglichkeiten;812
6.12.3.4;3.4. Literarische Zusammenhänge;814
6.12.4;4. Taufe im Matthäusevangelium;815
6.12.5;5. Taufe in der Apostelgeschichte;816
6.12.5.1;5.1. Rituelle Handlung;816
6.12.5.2;5.2. Deutungsmöglichkeiten;817
6.12.5.3;5.3. Literarische Zusammenhänge;820
6.12.6;6. Taufe im Johannesevangelium;820
6.12.7;7. Späte neutestamentliche Texte;822
6.12.8;8. Fazit;823
7;V. The Patristic Period Die patristische Periode;830
7.1;Zur frühchristlichen Taufpraxis. Die Taufe in der Didache, bei Justin und in der Didaskalia;832
7.1.1;1. Die Didache;832
7.1.1.1;1.1. Einleitung;832
7.1.1.2;1.2. Zur Textüberlieferung, Datierung und Gliederung der Didache;833
7.1.1.3;1.3. Zwei-Wege-Lehre und Taufe;837
7.1.1.4;1.4. Der Vollzug der Taufe nach der Didache;839
7.1.1.5;1.5. Fasten als Vorbereitung auf die Taufe;846
7.1.1.6;1.6. Die Taufe in der Didache;849
7.1.2;2. Justin;850
7.1.2.1;2.1. Einleitung;850
7.1.2.2;2.2. Die Apologie;851
7.1.2.3;2.3. Die Taufe in Justins Dialog mit dem Juden Trypho;859
7.1.2.4;2.4. Die Taufpraxis nach Justin;861
7.1.3;3. Die Didaskalia Apostolorum;862
7.1.3.1;3.1. Einleitung;862
7.1.3.2;3.2. Die Taufe in der Didaskalia;863
7.1.3.3;3.3. Anweisungen der Didaskalia zum Taufvollzug;868
7.1.3.4;3.4. Zum Ablauf der Taufhandlung;870
7.1.3.5;3.5. Taufe und Sündenvergebung;870
7.1.3.6;3.6. Die Taufe nach der Didaskalia;871
7.2;Taufinterpretationen bei Ignatius und im Barnabasbrief. Christologische und soteriologische Deutungen;882
7.2.1;1. Die Taufe bei Ignatius;882
7.2.1.1;1.1. Einführung;882
7.2.1.2;1.2. Die Taufe Jesu bei Ignatius;883
7.2.1.3;1.3. Die Taufe der Christen bei Ignatius;892
7.2.1.4;1.4. Ergebnis;895
7.2.2;2. Die Taufe im Barnabasbrief;897
7.2.2.1;2.1. Einführung;897
7.2.2.2;2.2. „Das Land, das von Milch und Honig fließt“ (Barn 6,8–18);898
7.2.2.3;2.3. Die Taufe als Gabe des „Lebenswassers“ (Barn 11);902
7.2.2.4;2.4. Taufe und Kultmetaphorik;908
7.2.2.5;2.5. Ergebnis;909
7.3;The Teaching on Baptism in the Shepherd of Hermas;914
7.3.1;1. Introduction;914
7.3.2;2. The Composition of the Shepherd;915
7.3.3;3. The Themes of Baptism and Metanoia in the Shepherd;918
7.3.4;4. Baptism in the Allegory of the Tower;921
7.3.4.1;4.1. Baptism in Visio III;922
7.3.4.2;4.2. Baptism in Similitudo IX;926
7.3.5;5. Conclusion;930
7.4;Taufe bei Marcion – eine Spurensuche;936
7.4.1;1. Zur Fragestellung;936
7.4.2;2. ‚Taufe‘ bei Marcion und Tertullian;940
7.4.2.1;2.1. ‚Taufe‘ bei Marcion nach adversus Marcionem;942
7.4.2.2;2.2. ‚Taufe‘ bei Tertullian nach de baptismo;948
7.4.3;3. Zur Bedeutung des ‚Apostolikon‘ und des Evangeliums bei Marcion;951
7.4.4;4. Grundzüge des marcionitischen Taufverständnisses;953
7.5;Baptism among the Valentinians;960
7.5.1;1. Introduction;960
7.5.2;2. Sources;960
7.5.3;3. The Performance of Baptism;962
7.5.3.1;3.1. The Similarity with “Orthodox” Practice;962
7.5.3.2;3.2. The “Bridal Chamber”;964
7.5.4;4. The Value of Baptism and Its Components;964
7.5.4.1;4.1. The Value of Ritual in General;964
7.5.4.2;4.2. The Relative Value of Water Baptism and Anointing;966
7.5.5;5. The Meaning of Baptism;967
7.5.5.1;5.1. “Redemption”;967
7.5.5.2;5.2. Jesus’ Baptism as a Model;968
7.5.5.3;5.3. The “Name”;968
7.5.5.4;5.4. The Bridal Chamber and the Union with Angels;970
7.5.5.5;5.5. Other Ideas Associated with Baptism;973
7.5.6;6. Conclusion;977
7.6;Initiation/Baptism in the Montanist Movement;982
7.6.1;1. The New Prophecy (“Montanism”);984
7.6.2;2. An Heretical Baptismal Formula?;985
7.6.2.1;2.1. Basil of Caesarea’s Research;985
7.6.3;3. The Synod of Iconium;988
7.6.4;4. Cyprian of Carthage and Montanism in North Africa;988
7.6.5;5. North-African Inscriptions;990
7.6.6;6. The Cult of the Martyr Montanus;992
7.6.7;7. Montanist Initiation/Baptism in Phrygia;993
7.6.7.1;7.1. “Polluted Sacraments”;994
7.6.7.2;7.2. “Passing Over” or “Passing On”?;996
7.6.7.3;7.3. Bread and Cheese;997
7.6.7.4;7.4. Predisposed to Believe the Worst;999
7.6.7.5;7.5. Drunken Orgies;1000
7.6.7.6;7.6. Copper Needles and Initiation;1000
7.6.7.7;7.7. From Easter Sunday to Maundy Thursday;1001
7.6.7.8;7.8. Augustine’s Special Source;1002
7.6.7.9;7.9. Martyr or Priest?;1003
7.6.8;8. Rebaptism;1004
7.6.9;9. Baptism of or on Behalf of the Dead?;1006
7.6.10;10. Conclusion;1007
7.7;Simplicity and Power. Tertullian’s De Baptismo;1012
7.7.1;1. De Baptismo – Its Historical Context;1012
7.7.2;2. Tertullian’s Theology of Baptism;1014
7.7.3;3. The Baptismal Rite;1021
7.7.4;4. Other Baptismal Regulations;1026
7.7.5;5. Concluding Remarks;1031
7.8;Baptism in Clement of Alexandria;1038
7.8.1;1. Introduction;1038
7.8.2;2. Aspects of Baptismal Practice in Clement;1039
7.8.2.1;2.1. The Baptismal Season and the Catechumenate;1039
7.8.2.2;2.2. Jesus’ Own Baptism as Paradigm;1041
7.8.3;3. Clement’s Theology of Baptism;1042
7.8.3.1;3.1. Baptism as Purification of Sins and the Question of Hereditary Guilt;1043
7.8.3.2;3.2. Baptism as Restoration and New Birth;1045
7.8.3.3;3.3. Baptism as Perfection;1047
7.8.3.4;3.4. Baptism as Enlightenment;1048
7.9;More Than Initiation? Baptism According to Origen of Alexandria;1054
7.9.1;1. Introduction;1054
7.9.2;2. Terminology;1055
7.9.3;3. The Background;1057
7.9.4;4. The Baptism of Jesus;1060
7.9.5;5. The Purpose of Baptism;1061
7.9.6;6. Infant Baptism;1065
7.9.7;7. Post-Baptismal Life;1069
7.9.8;8. Baptism and Platonism;1071
7.9.9;9. Concluding Remarks;1072
7.10;Initiation in the Apostolic Tradition;1076
7.10.1;1. Textual Problems;1077
7.10.1.1;1.1. The Textual Witnesses;1077
7.10.1.2;1.2. The Interrelations Between the Textual Witnesses;1080
7.10.1.3;1.3. Reconstruction Principles;1082
7.10.2;2. The Initiation Process;1083
7.10.2.1;2.1. Post-Third-Century Traits;1083
7.10.2.2;2.2. A Western Order of Initiation;1090
7.10.2.3;2.3. Easter Baptism?;1093
7.10.3;3. The Meaning Attributed to Initiation/Baptism;1093
7.10.3.1;3.1. “Baptism”;1093
7.10.3.2;3.2. Baptism and Conversion;1094
7.10.3.3;3.3. Escaping the Evil Forces;1095
7.10.3.4;3.4. Initiation and Community;1097
7.10.3.5;3.5. Forgiveness of Sins and New Birth;1098
7.10.4;4. Conclusion;1099
7.10.5;5. Appendix: The Apostolic Tradition, Chapters 15–21;1099
7.10.5.1;5.2. On Crafts and Professions;1100
7.10.5.2;5.3. On the Time During which They are to Hear the Word;1102
7.10.5.3;5.4. On the Prayer of the Catechumens;1102
7.10.5.4;5.5. On a Catechumen who Is Arrested;1103
7.10.5.5;5.6. Of those who Will Receive Baptism;1103
7.10.5.6;5.7. On the Handing over of Holy Baptism;1105
7.10.5.7;5.8. Conclusion;1109
7.11;Die Tauftheologie Cyprians. Beobachtungen zu ihrer Entwicklungsgeschichte und schrifthermeneutischen Begründung;1116
7.11.1;1. Thematische Hinführung;1116
7.11.2;2. Das facettenreiche Spektrum tauftheologischer Aussagen in den Schriften Cyprians;1118
7.11.3;3. Das Verhältnis von Wassertaufe und Bluttaufe;1121
7.11.4;4. Cyprians Position im Ketzertaufstreit;1124
7.11.4.1;4.1. Historische Rahmenbedingung der tauftheologischen Ausführungen Cyprians im Kontext des Ketzertaufstreits;1124
7.11.4.2;4.2. Der 73. Brief als die wichtigste tauftheologische Schrift Cyprians;1125
7.11.4.3;4.3. Das offene Ende des Ketzertaufstreits;1132
7.12;Taufvorstellungen in den Pseudoklementinen;1136
7.12.1;1. Der pseudoklementinische Roman und seine Entstehungsgeschichte;1137
7.12.1.1;1.1. Der Plot des Romans;1137
7.12.1.2;1.2. Die Entstehungsgeschichte der Pseudoklementinen;1138
7.12.2;2. Die Taufvorstellungen in den pseudoklementinischen Literarschichten;1142
7.12.2.1;2.1. Zur Taufe in der vorpseudoklementinischen Petrus/Simon-Novelle;1143
7.12.2.2;2.2. Die Taufe im pseudoklementinischen Roman;1149
7.12.2.3;2.3. Der Redaktor Ad Jacobum;1158
7.12.2.4;2.4. Die Taufe in den Homilien;1159
7.12.2.5;2.5. Die Taufe in den Rekognitionen;1160
7.12.3;3. Johannes der Täufer in den Pseudoklementinen;1168
7.12.4;4. Die Taufvorstellungen in den Pseudoklementinen – ein Resümee;1173
7.13;„Taufe“ und „untertauchen“ in Aphrahats (tah.wyata);1180
7.13.1;1. Kurze Einführung in das syrische Christentum bis zum Konzil von Chalkedon;1180
7.13.1.1;1.1. Abgrenzung;1180
7.13.1.2;1.2. Zentren, Autoren und Werke;1182
7.13.2;2. Aphrahat, sein Werk und seine Quellen;1184
7.13.2.1;2.1. Aphrahat, der persische Weise;1184
7.13.2.2;2.2. Aphrahats (tah.wyat_a);1185
7.13.2.3;2.3. Aphrahats Quellen;1186
7.13.3;3. Anspielungen auf und Zitate von Stellen des Neuen Testaments;1187
7.13.3.1;3.1. Anspielungen;1187
7.13.3.2;3.2. Zitate;1187
7.13.4;4. Terminologie;1188
7.13.5;5. Definitionen von Beschneidung und Taufe;1189
7.13.5.1;5.1. Definitionen von Beschneidung;1189
7.13.5.2;5.2. Definitionen von Taufe;1190
7.13.6;6. Taufe Jesu durch Johannes den Täufer;1190
7.13.7;7. Einsetzung der christlichen Taufe durch den Erlöser;1191
7.13.8;8. Glaube an die Taufe, Glaube und Taufe;1192
7.13.8.1;8.1. Glaube an die Taufe;1192
7.13.8.2;8.2. Glaube und Taufe;1192
7.13.9;9. Taufe als zweite Beschneidung;1192
7.13.10;10. Taufe als zweite Geburt (Wiedergeburt);1193
7.13.11;11. Taufe als Waschung und Sündenvergebung;1194
7.13.12;12. Taufe und Ehe(losigkeit);1195
7.13.13;13. Heiliger Geist und Taufe;1195
7.13.14;14. Taufe und das Leiden Jesu Christi;1196
7.13.15;15. Appendix I – Titelübersicht;1197
7.13.16;16. Appendix II – Textauswahl;1198
7.14;Baptismal Mystery in St. Ephrem the Syrian and Hymnen de Epiphania;1204
7.14.1;1. Hymnen de Epiphania and the Baptismal Event;1206
7.14.2;2. The Baptism of Christ as Cosmic Mystery;1210
7.14.3;3. Mysticism of Immersion;1215
7.14.4;4. Mysticism of Oil;1216
7.14.5;5. Dimensions of Baptism;1220
7.14.5.1;5.1. Pneumatic Dimension of Baptism;1220
7.14.5.2;5.2. Trinitarian Dimension of Baptism;1222
7.14.5.3;5.3. Paschal Dimension of Baptism;1223
7.14.5.4;5.4. Personal Dimension of Baptism;1225
7.14.6;6. Baptism as a Call for Struggle;1230
7.14.7;7. Hermeneutic Context of Baptism: Biblical Imagery;1234
7.14.7.1;7.1. Paradise;1234
7.14.7.2;7.2. Other Imagery of the Old Covenant;1236
7.15;The Catechetical Lectures of Cyril of Jerusalem. A Source for the Baptismal Liturgy of Mid-Fourth Century Jerusalem;1244
7.15.1;1. Introduction;1244
7.15.2;2. Cats and the Letter of Macarius (Ep. Mac.);1245
7.15.3;3. The Jordan Event as Theological Framework;1248
7.15.4;4. The Liturgy of Baptism in Cats;1251
7.15.4.1;4.1. Ritual Sequence;1252
7.15.4.2;4.2. The Ministers;1254
7.15.4.3;4.3. Pre-Immersion Rituals;1255
7.15.4.4;4.4. The Seal;1257
7.15.4.5;4.5. Immersion;1260
7.15.4.6;4.6. Anointing;1262
7.15.4.7;4.7. Imposition of Hands;1263
7.15.4.8;4.8. Transitional Rituals;1263
7.15.4.9;4.9. Summary Conclusion;1264
7.15.5;5. The Baptismal Liturgy of MC;1265
7.15.6;6. From Cats to MC;1266
7.15.7;7. Conclusion;1268
7.16;Baptism in Gregory of Nyssa’s Theology and Its Orientation to Eschatology;1270
7.16.1;1. Introduction and Methodological Guidelines;1270
7.16.2;2. Baptism and the Restoration of the Image of God;1271
7.16.3;3. The Relation of Baptism to the Resurrection and Restoration;1273
7.16.3.1;3.1. Baptism and Christ’s Victory over Evil, between Christ’s Resurrection and the End;1274
7.16.3.2;3.2. Baptism and Christ’s Divinity and Humanity;1275
7.16.3.3;3.3. Baptism and Death;1277
7.16.3.4;3.4. Baptism and Human Free Will;1279
7.16.3.5;3.5. Baptism Preludes the Mystery of .p..at.stas... Necessity and Grace;1279
7.16.3.6;3.6. Purification of the “Unbaptised”/“Non-Purified” and Universal .p..at.stas..;1281
7.16.3.7;3.7. A Parallel in Nazianzen: Purification by Fire for the “Unbaptised”/“Non-Purified”;1284
7.16.4;4. Further Proofs of the Eschatological Orientation of Baptism for Nyssen;1286
7.16.4.1;4.1. Baptism as Illumination and Purification: The “First Way”;1287
7.16.4.2;4.2. Baptism in De Vita Moysis: Liberation from the Skin Tunics and Restoration to Paradise;1288
7.16.4.3;4.3. Baptism, a µ.st.....: Its Relation to the Mysteries of Universal Salvation and of Christ;1289
7.16.5;5. Conclusion;1292
7.17;Johannes Chrysostomus: Die zehn Gaben (t.µa. oder d..ea.) der Taufe;1298
7.17.1;1. Hinführung zum Thema;1298
7.17.1.1;1.1. Forschungsgeschichtlicher Abriss;1298
7.17.1.2;1.2. Besonderheiten der antiochenischen Tauftheologie;1299
7.17.1.3;1.3. Ausserordentliche Ereignisse;1300
7.17.1.4;1.4. Einige für das Taufverständnis von Johannes Chrysostomus bezeichnende Aspekte;1304
7.17.2;2. Die zehn Gaben (t.µa. oder d..ea.) der Taufe;1305
7.17.2.1;2.1. Sermo ad neophytos;1305
7.17.2.2;2.2. Gewährt die Taufe nur den Nachlass der Sünden?;1307
7.17.2.3;2.3. Kleine Kinder haben keine Sünden;1309
7.17.2.4;2.4. Johannes Chrysostomus und die spätere Lehre von der Erbsünde;1310
7.17.2.5;2.5. Johannes Chrysostomus in den pelagianischen Diskussionen;1311
7.18;Ambrose and Augustine. Two Bishops on Baptism and Christian Identity;1318
7.18.1;1. Introitus in Milan;1318
7.18.2;2. Baptism and Identity in Ambrose and Augustine;1320
7.18.3;3. Identity and Identity Construction;1322
7.18.4;4. Ambrose’s The Sacraments and The Mysteries;1323
7.18.5;5. Ambrose on Baptism and Christian Identity;1324
7.18.5.1;5.1. Theology of Baptism;1325
7.18.5.2;5.2. Use of the Bible;1328
7.18.5.3;5.3. The Social Dimension;1329
7.18.6;6. Augustine’s Easter Sermones;1333
7.18.7;7. Augustine on Baptism and Christian Identity;1334
7.18.7.1;7.1. Theology of Baptism;1335
7.18.7.2;7.2. Use of the Bible;1337
7.18.7.3;7.3. The Social Dimension;1338
7.18.8;8. Baptism and Christian Identity in Ambrose and Augustine: Final Reflections;1342
7.19;The Efficacy of Baptism in Augustine’s Theology;1348
7.19.1;1. The African Conflicts over Baptism;1348
7.19.1.1;1.1. Tertullian;1348
7.19.1.2;1.2. Cyprian;1349
7.19.1.3;1.3. The Treatise on Rebaptism;1352
7.19.1.4;1.4. The Donatist Conflict;1353
7.19.1.5;1.5. Optatus of Milevis;1354
7.19.2;2. Augustine’s Theology of Baptism;1355
7.19.2.1;2.1. Baptism in Unity and in Schism;1355
7.19.2.2;2.2. Baptismal Consecration;1357
7.19.2.3;2.3. Baptismal Sanctification;1358
7.19.2.4;2.4. The Minister of Baptism;1360
7.19.2.5;2.5. Baptism in Special Circumstances;1363
7.19.2.6;2.6. Baptism in the Pelagian Controversy;1364
7.19.3;3. Conclusion;1365
7.20;Der Streit über die Wirkung der Taufe im frühen Mönchtum. Die Taufe bei Makarios/Symeon, Markos Eremites und den Messalianern;1370
7.20.1;1. Die Taufe bei Makarios;1371
7.20.1.1;1.1. Die „unpolemischen“ Aussagen;1372
7.20.1.2;1.2. Die „polemischen“ Aussagen;1374
7.20.1.3;1.3. „Symeons endgültige Stellungnahme“ (Dörries);1377
7.20.1.4;1.4. Typologische Aussagen zur Taufe;1377
7.20.1.5;1.5. Die Gegner des Makarios;1379
7.20.2;2. Das Taufverständnis des Markos Eremites;1380
7.20.2.1;2.1. Die Taufauseinandersetzung in den Schriften des Markos;1381
7.20.2.2;2.2. Die gegnerische Tauflehre;1382
7.20.2.3;2.3. Die Tauflehre des Markos;1385
7.20.2.4;2.4. Die Tauflehre der Gegner des Markos und das Taufverständnis des Makarios;1395
7.20.2.5;2.5. Anhang: „Ein neuer Zeuge für das altkirchliche Taufbekenntnis“ (Kunze);1396
7.20.3;3. Die Taufe bei den Messalianern;1397
7.20.3.1;3.1. Theodoret von Kyros;1398
7.20.3.2;3.2. Timotheos von Konstantinopel;1399
7.20.3.3;3.3. Johannes von Damaskus;1400
7.20.3.4;3.4. Das Taufverständnis der Messalianer im Vergleich zu Makarios und Markos bzw. zu ihren Gegnern;1402
7.20.4;4. Zusammenfassung;1403
7.21;Baptism in the Monasteries of Upper Egypt. The Pachomian Corpus and the Writings of Shenoute;1412
7.21.1;1. Introduction;1412
7.21.2;2. The Pachomian Sources;1413
7.21.2.1;2.1. Baptism from a Pachomian Perspective;1414
7.21.2.2;2.2. Summary;1422
7.21.3;3. The Writings of Shenoute;1423
7.21.3.1;3.1. Baptism from Shenoute’s Perspective;1424
7.21.3.2;3.2. Summary;1438
7.21.4;4. Conclusion: The Pachomian and Shenoutean Sources Compared;1438
8;VI. Thematic Surveys Thematische Darstellungen;1446
8.1;Taufrituale im frühen Christentum und in der Alten Kirche. Historische und ritualwissenschaftliche Perspektiven;1448
8.1.1;1. Problematisierungen;1450
8.1.2;2. Taufrituale in den ersten vier Jahrhunderten: ein historischer Querschnitt;1453
8.1.2.1;2.1. Neutestamentlicher Befund;1453
8.1.2.2;2.2. Taufrituale in vornizänischer Zeit (2.–3. Jh.);1456
8.1.2.3;2.3. Taufrituale im 4. Jh;1461
8.1.3;3. Ritualwissenschaftliche Annäherungen;1469
8.1.3.1;3.1. Transformation – Liminalität;1471
8.1.3.2;3.2. Embodiment – Habitus;1481
8.1.3.3;3.3. Kulturelle Performanz;1494
8.2;Seal and Baptism in Early Christianity;1506
8.2.1;1. Introductory Comments;1506
8.2.2;2. A Non-Religious Idea;1507
8.2.2.1;2.1. A Mark of Branding: Belonging, Authority, Protection and Obligation;1508
8.2.3;3. “… Putting His Seal on Us” (2 Cor 1:21–22);1511
8.2.3.1;3.1. Baptism in 2 Cor 1:21–22?;1512
8.2.4;4. Hermas’ The Shepherd: “The Seal is the Water”;1515
8.2.4.1;4.1. Visio 3;1515
8.2.4.2;4.2. Similitudo 8;1517
8.2.4.3;4.3. Similitudo 9;1518
8.2.4.4;4.4. Sealing: Repentance – Exorcism – Postponement;1520
8.2.5;5. Melito of Sardis On Pascha: The Seal and Exod 12;1522
8.2.5.1;5.1. On Pascha 14–17;1522
8.2.6;6. 2 Clement: “Preserve the Seal”;1525
8.2.7;7. Thecla: “Give me the Seal”;1528
8.2.8;8. The Seal in Acts of Thomas;1531
8.2.8.1;8.1. Mygdonia Asks for the Seal;1532
8.2.8.2;8.2. Gundaphorus Asks for the Seal;1533
8.2.9;9. Summary;1539
8.3;Taufe und Taufeucharistie. Die postbaptismale Mahlgemeinschaft in Quellen des 2. und 3. Jahrhunderts;1548
8.3.1;1. Die Taufeucharistie bei Justin dem Märtyrer;1550
8.3.1.1;1.1. Taufeucharistie und Sonntagseucharistie;1550
8.3.1.2;1.2. Die Taufeucharistie;1551
8.3.1.3;1.3. Mimesis und Erinnerung;1553
8.3.1.4;1.4. Die Sonntagseucharistie (Apol I 67);1555
8.3.2;2. Eine Zwischenüberlegung;1556
8.3.3;3. Die Initiation von Heiden zur Eucharistie: Die Didache;1557
8.3.3.1;3.1. Gliederung und Abfassungszweck der Didache;1558
8.3.3.2;3.2. Separation und Limination von Heiden;1560
8.3.3.3;3.3. Aggregation: Die Eucharistie als Abschluss der Initiation;1563
8.3.4;4. Initiation zur asketischen Tischgemeinschaft;1564
8.3.4.1;4.1. Die Taufe der Artemilla (Acta Pauli: PHam 2ff.);1565
8.3.4.2;4.2. Die Taufe Theons (Acta Petri: Actus Vercellenses);1565
8.3.4.3;4.3. Die Taufeucharistien der Thomasakten;1567
8.3.4.4;4.4. Initiation in die jüdische Tischgemeinschaft: Die Pseudoclementinen;1573
8.3.5;5. Milch und Honig: Die Traditio Apostolica;1578
8.3.5.1;5.1. Die Suche nach dem „core-document“;1578
8.3.5.2;5.2. Die Zulassung zur Taufeucharistie;1580
8.3.5.3;5.3. Der Taufgottesdienst;1581
8.3.5.4;5.4. Milch und Honig;1583
8.3.5.5;5.5. Taufeucharistie und Gemeindemähler;1586
8.3.6;6. Schlussbemerkungen;1587
8.4;Kindertaufe im frühen Christentum. Beobachtungen an den neutestamentlichen Apokryphen;1596
8.4.1;1. Einführung;1596
8.4.2;2. Methodische Reflexion: Die „neutestamentlichen Apokryphen“ als Quellen für das entstehende Christentum;1599
8.4.3;3. Indizien für Kindertaufe in den Neutestamentlichen Apokryphen?;1600
8.4.3.1;3.1. Direkte Erwähnung von Kindertaufen;1601
8.4.3.2;3.2. Die sogenannte .....-Formel;1601
8.4.3.3;3.3. Massentaufen;1603
8.4.3.4;3.4. Taufpraxis;1604
8.4.3.5;3.5. Taufverständnis – Tauftheologie;1608
8.4.3.6;3.6. Kindertaufe in den Pseudo-Clementinen;1611
8.4.4;4. Ergebnisse;1612
8.5;Das Taufbekenntnis in der frühen Kirche;1618
8.5.1;1. Bekenntnis, Glaube, Symbol als Leitbegriffe;1618
8.5.2;2. Das öffentliche Bekenntnis und das Bekenntnis in der Taufliturgie;1621
8.5.3;3. Das Credo als Bekenntnis der Kirche;1624
8.5.4;4. Die Taufe des einzelnen Menschen;1627
8.5.5;5. Absage an das Böse und Zusage an Christus;1629
8.5.6;6. In frühen Credo-Texten werden Taufe und Eucharistie nicht genannt;1631
8.5.7;7. Die „eine Taufe“ im dritten Glaubensartikel;1632
8.5.8;8. Frühkirchliche Apologetik und Bekenntnis im Vergleich;1635
8.5.8.1;8.1. Die Weltgerichtsklausel. Et iterum venturus est iudicare vivos et mortuos;1635
8.5.8.2;8.2. Die Klausel crucifixus sub Pontio Pilato;1636
8.5.8.3;8.3. Das Bekenntnis Jesu „vor vielen Zeugen“;1636
8.5.9;9. Sonderformen im Orient;1638
8.5.10;10. Taufbekenntnis und kirchliche Arkandisziplin;1640
8.5.11;11. Das Nizänum (325) als kanonischer Text und die Folgen für die Ökumene;1641
9;VII. Archaeology and Art History Archäologie und Kunstgeschichte;1650
9.1;Understanding the Structures of Early Christian Baptisteries;1652
9.1.1;1. Introduction;1652
9.1.2;2. Terminology: a Particular Kind of Bath Building;1653
9.1.3;3. Origin: from Rivers to Private Baths;1654
9.1.4;4. History of Research: From Badly Illustrated Catalogues to New Methods;1655
9.1.5;5. A Survey of Forms and Decoration;1657
9.1.5.1;5.1. Forms;1657
9.1.5.2;5.2. Decoration;1659
9.1.6;6. Understanding Structure;1660
9.1.6.1;6.1. Understanding Structure: Typology;1660
9.1.6.2;6.2. Understanding Structure: Topography;1662
9.1.6.3;6.3. Understanding Structure: Symbolism;1664
9.1.6.4;6.4. Understanding Structure: Space;1667
9.2;Neues zu den alt- und neutestamentlichen Darstellungen im Baptisterium von Dura-Europos;1676
9.2.1;1. Zum Baubefund;1676
9.2.2;2. Die Malereiausstattung;1681
9.2.2.1;2.1. Das Lünettenbild;1682
9.2.2.2;2.2. Die Heilung des Paralytikers und der Wasserwandel Petri und Christi;1686
9.2.2.3;2.3. Die so genannte Garten-Szene;1710
9.2.2.4;2.4. Die Samariterin am Brunnen und der Sieg Davids über Goliath;1710
9.2.2.5;2.5. Darstellungen im unteren Bildregister an der Nord- und an der Ostwand;1714
9.2.2.6;2.6. Zu den „Parallelen“ mit dem figürlichen Dekor von San Giovanni in fonte in Neapel;1724
9.2.3;3. Schlussbemerkung;1727
9.3;Baptismal Practices at North African Martyrs’ Shrines;1738
9.3.1;1. Introduction;1738
9.3.2;2. The Case of Bir Ftouha;1738
9.3.2.1;2.1. Discovery and First Excavations;1738
9.3.2.2;2.2. Recent Excavations;1740
9.3.2.3;2.3. North African Architectural Parallels;1741
9.3.3;3. Possible Identity and Function of the Bir Ftouha Complex;1743
9.3.4;4. Comparable Evidence for Pilgrimage Baptism outside North Africa;1745
9.3.5;5. Parallel Installations in North African Pilgrimage Churches;1746
9.3.6;6. The Association of Martyrdom with Baptism;1750
9.3.6.1;6.1. Martyrs and the Forgiveness of Post-Baptismal Sins;1752
9.3.6.2;6.2. The Cult of the Martyrs and Penitential Pilgrimages;1755
9.3.6.3;6.3. Ablution Pools at Saints’ Shrines;1757
9.3.7;7. Conclusion;1758
9.4;Die Entwicklung der Taufbecken in der Spätantike;1762
9.4.1;1. Von der Erwachsenen- zur Kindertaufe;1763
9.4.2;2. Einordnung der hispano-portugiesischen und nordafrikanischen Taufbecken;1766
9.4.2.1;2.1. Datierung;1767
9.4.2.2;2.2. Topographie;1769
9.4.3;3. Charakteristika der Taufbecken;1772
9.4.3.1;3.1. Formenspektrum;1772
9.4.3.2;3.2. Piscinatiefe;1775
9.4.4;4. Umwandlung der Taufbecken;1776
9.4.4.1;4.1. Verkleinerung;1777
9.4.4.2;4.2. Konstruktion von Nebenpiscinen;1778
9.4.5;5. Schlusswort;1779
9.5;‘I understand the mystery, and I recognize the sacrament.’ On the Iconology of Ablution, Baptism, and Initiation;1786
9.5.1;1. Prolegomenon;1786
9.5.2;2. The Beginnings of Christian Art and the “Image” of Ablution, Initiation, and Baptism;1788
9.5.3;3. Baptism in Early Christian Art;1791
9.5.4;4. New Questions, Methodologies, and Early Christian Art;1793
9.5.4.1;4.1. On the Questions of “The Body,” Virginity and Gender in the Iconography of Baptism;1795
9.5.4.2;4.2. Horizontal and Vertical Water in the Iconography of Baptism;1797
9.5.5;5. Preliminary Conclusions;1798
9.6;The Poetics and Politics of Christian Baptism in the Abercius Monument;1808
9.6.1;1. Introduction to the Source, Questions and Methodological Assumptions;1808
9.6.1.1;1.1. The “Abercius Inscription”;1808
9.6.1.2;1.2. The Modern Framing of the Inscription and of the Inquiry;1809
9.6.1.3;1.3. Toward the Text and Translation;1812
9.6.2;2. “The Much Disputed Passage” (lines 7–9);1815
9.6.2.1;2.1. The Hermeneutics of Decoding;1815
9.6.2.2;2.2. Interpretive Options;1817
9.6.2.3;2.3. Conclusion: An Epigram Read Oppositionally;1825
9.6.3;3. A Proposal: Abercius’ “Dual Identity”;1826
9.6.3.1;3.1. Proposition: Ambiguity does not Require Antinomy;1826
9.6.3.2;3.2. Reading Abercius with the Apologists and Roman Encomiasts;1827
9.6.3.3;3.3. What Abercius the Citizen “saw” at Rome;1828
9.6.3.4;3.4. What Abercius the Disciple “saw” at Rome;1835
9.6.4;4. What an Ancient Viewer “saw”;1840
9.6.4.1;4.1. The “Framing of the Inscription” in the Full Monument;1840
9.6.4.2;4.2. In the vita Abercii;1841
9.6.5;5. A Sustainable Ambiguity?;1842
10;VIII. Appendix;1848
10.1;Images and Illustrations/Abbildungen und Illustrationen;1850
10.1.1;Fig. 1. Seth in der Sonnenbarke;1851
10.1.2;Fig. 2. Die personifizierte Nilquelle;1852
10.1.3;Fig. 3. Das Nilmosaik von Praeneste, Gesamtansicht. 120–110 v.Chr;1853
10.1.4;Fig. 4. Das Nilmosaik von Praeneste, Detail: Tempel des Osiris-Kanopus;1854
10.1.5;Fig. 5. Die Höhle des Claudian. Vincenzo Cartari, 1571;1855
10.1.6;Fig. 6. “Baptism of Pharaoh”. Medinet Habu, Totentempel Ramses’ III. 20. Dynastie;1856
10.1.7;Fig. 7. “Baptism of Pharaoh”;1856
10.1.8;Fig. 8. Reinigung beim Vollzug des Mundöffnungsrituals;1857
10.1.9;Fig. 9. Reinigung des Verstorbenen;1858
10.1.10;Fig. 10. “Baptism of Pharaoh” in einem Privatgrab;1859
10.1.11;Fig. 11. Die vierfache Reinigung des Verstorbenen;1860
10.1.12;Fig. 12. Verstorbene wird nach bestandenem Totengericht von Horus bei Osiris eingeführt;1861
10.1.13;Fig. 13. “Baptism of Pharaoh” auf einem Sarg;1862
10.1.14;Fig. 14. “Baptism of Pharaoh” auf dem Sarg der Tjentmutengebtiu;1863
10.1.15;Fig. 15. Mithra-Apollo;1864
10.1.16;Fig. 16. Artagnes-Heracles and Antiochos I Dexiosis Relief from Arsameia on Nymphaios;1865
10.1.17;Fig. 17. Miqveh in the Palace Compound of Herod in Jericho;1866
10.1.18;Fig. 18. Two-Stairs Pool in the third Winter Palace Compound of Herod in Jericho;1866
10.1.19;Fig. 19. Miqveh from Private House;1867
10.1.20;Fig. 20. Sepphoris miqveh;1868
10.1.21;Fig. 21. Roofed Courtyard Miqveh;1869
10.1.22;Fig. 22. Miqveh with Divider;1870
10.1.23;Fig. 23. Miqveh without Divider;1871
10.1.24;Fig. 24. Miqveh from Qumran;1872
10.1.25;Fig. 25. Planzeichnung des Baptisteriums in Kourion;1873
10.1.26;Fig. 26. Taufbecken-Nische in Kourion;1874
10.1.27;Fig. 27. The Lateran Baptistery;1875
10.1.28;Fig. 28. Baptistery plans;1876
10.1.29;Fig. 29. The baptistery of Albenga;1877
10.1.30;Fig. 30. Baptistery of Qal’at Sem’an, Syria;1878
10.1.31;Fig. 31. Baptistery of Albenga, Italy;1879
10.1.32;Fig. 32. Baptistery of Aquileia, Italy;1880
10.1.33;Fig. 33. Baptistery of Abu Mina, Eqypt;1881
10.1.34;Fig. 34. Baptistery of Naples, Italy;1882
10.1.35;Fig. 35. Baptistery of Albenga, Italy;1883
10.1.36;Fig. 36. Baths of Constantine, Rome;1884
10.1.37;Fig. 37. Lateran Baptistery, Rome;1885
10.1.38;Fig. 38. Baptistery of Aquileia, Italy;1886
10.1.39;Fig. 39. Baptistery of Porec, Croatia;1887
10.1.40;Fig. 40. Grundriss der Hauskirche von Dura-Europos;1888
10.1.41;Fig. 41. Rekonstruktion des Baptisteriums von Dura-Europos;1889
10.1.42;Fig. 42. Dura-Europos, Baptisterium, Aufrisse;1890
10.1.43;Fig. 43. Dura-Europos, Baptisterium, Taufbecken;1891
10.1.44;Fig. 44. Dura-Europos, Baptisterium, Süd- und Westseite;1892
10.1.45;Fig. 45. Dura-Europos, Baptisterium, Lünettenbild;1893
10.1.46;Fig. 46. Dura-Europos, Baptisterium, Lünettenbild;1894
10.1.47;Fig. 47. Vergleichsdenkmäler zum Lünettenbild in Dura-Europos;1895
10.1.48;Fig. 48. Spätantike Darstellungen der Heilung des Paralytikers;1896
10.1.49;Fig. 49. Dura-Europos/New Haven, Baptisterium (Nordwand);1897
10.1.50;Fig. 50. Dura-Europos, Baptisterium (Nordwand);1898
10.1.51;Fig. 51. Dura-Europos, Baptisterium, Wasserwandel;1899
10.1.52;Fig. 52. Dura-Europos, Baptisterium, Wasserwandel- und Lünettenbild;1900
10.1.53;Fig. 53. Dura-Europos, Baptisterium, Wasserwandel;1901
10.1.54;Fig. 54. Vergleichsdenkmäler aus Rom;1902
10.1.55;Fig. 55. Vergleichsdenkmäler zum Wasserwandel (Rom, Neapel, Bobbio);1903
10.1.56;Fig. 56. Vergleichsdenkmäler zum Wasserwandel (Chersonnes, Rom);1904
10.1.57;Fig. 57. Vergleichsdenkmäler zum Wasserwandel (Paris, Rom);1905
10.1.58;Fig. 58. Dura-Europos, Baptisterium, ‚Gartenszene‘;1906
10.1.59;Fig. 59. Dura-Europos, Baptisterium, Samariterin am Brunnen;1907
10.1.60;Fig. 60. Samariterin am Brunnen (Rom, Catania);1908
10.1.61;Fig. 61. Dura-Europos, Baptisterium (David- und Goliath-Bild);1909
10.1.62;Fig. 62. Dura-Europos, Baptisterium (David- und Goliath-Bild) – Münzvergleiche;1910
10.1.63;Fig. 63. Dura-Europos, Baptisterium, Nordwestseite;1911
10.1.64;Fig. 64. Dura-Europos, Baptisterium, Frauen am Grabe;1912
10.1.65;Fig. 65. Dura-Europos, Baptisterium. – Rom, Coemeterium Maius;1913
10.1.66;Fig. 66. Dura-Europos/New Haven, Baptisterium, Grab Christi. – Jerusalem, „Tomb of the Grapes“;1914
10.1.67;Fig. 67. Dura-Europos/New Haven, Baptisterium (Ostwand). – Gefäßvergleiche;1915
10.1.68;Fig. 68. Neapel, Baptisterium San Giovanni in fonte;1916
10.1.69;Fig. 69. Neapel, Baptisterium San Giovanni in fonte;1917
10.1.70;Fig. 70. Neapel, Baptisterium San Giovanni in fonte;1918
10.1.71;Fig. 71. Dura-Europos (Baptisterium) und Neapel (San Giovanni in fonte);1919
10.1.72;Fig. 72. Mosaic from Bir Ftouha basilica;1920
10.1.73;Fig. 73. Plan of Bir Ftouha basilica;1920
10.1.74;Fig. 74. Baptistery of Qal’at Sem’an;1921
10.1.75;Fig. 75. Ciborium at Djemila;1922
10.1.76;Fig. 76. Tigzert Baptismal font;1923
10.1.77;Fig. 77. Timgad Baptismal font;1924
10.1.78;Fig. 78. Cresconius mosaic from Tabarka;1925
10.1.79;Fig. 79. Uppenna Baptismal font;1926
10.1.80;Fig. 80. Jucundus baptismal font at Sbeitla;1927
10.1.81;Fig. 81. Sidi Jdidi II;1928
10.1.82;Fig. 82. Taufschale;1929
10.1.83;Fig. 83. Barcelona;1930
10.1.84;Fig. 84. San Pédro de Alcantara;1931
10.1.85;Fig. 85. Las Vegas de Padraza;1932
10.1.86;Fig. 86. Casa Herrera;1933
10.1.87;Fig. 87. Sbeitla;1934
10.1.88;Fig. 88. Henchir el-Faouar;1935
10.1.89;Fig. 89. Bulla Regia;1936
10.1.90;Fig. 90. Nativity and Baptism of Christ, and Raising of the Dead;1937
10.1.91;Fig. 91. Baptism of Pharaoh (Philip Arrhiados);1938
10.1.92;Fig. 92. Jonah, Orans, Philosopher/Teacher, Good Shepherd and Baptism of Christ;1939
10.1.93;Fig. 93. Baptism of Christ – Ravenna;1940
10.1.94;Fig. 94. Baptism of Christ – Ravenna;1941
10.1.95;Fig. 95. Baptism of Christ with water flowing vertically;1942
10.1.96;Fig. 96. Detail from Fig. 90;1943
10.1.97;Fig. 97. Abercius Monument;1944
10.1.98;Fig. 98. Abercius Monument;1945
10.1.99;Fig. 99. Abercius Monument;1946
10.1.100;Fig. 100. Faustina Augusta (Iunior);1947
10.1.101;Fig. 101. Iunoni Reginae;1947
10.1.102;Fig. 102. Faustina Augusta (Iunior);1948
10.1.103;Fig. 103. Matri Magnae;1948
10.1.104;Fig. 104. Abercius Monument fragments;1949
10.1.105;Fig. 105. Group photo from the Norwegian Institute in Rome, Italy, September 2008;1950
10.1.106;Fig. 106. Group photo from Metochi on Lesbos, Greece, September 2009;1951
10.2;Abbreviations;1952
10.2.1;1. Abbreviations of Biblical Books et cetera;1952
10.2.2;2. Abbreviations of Periodicals and Series;1952
10.2.3;3. Abbreviations not available in JBL or TRE;1952
10.3;List of Technical Terms;1954
10.4;Indexes;1958
10.4.1;Index of Modern Authors;1958
10.4.2;Index of Subjects;1986
10.4.3;Index of Passages;2026
10.5;Editors and Contributors;2084




