E-Book, Englisch, Band 24, 418 Seiten
Reihe: Transformationen der Antike
Manuwald Nero in Opera
1. Auflage 2013
ISBN: 978-3-11-031751-0
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
Librettos as Transformations of Ancient Sources
E-Book, Englisch, Band 24, 418 Seiten
Reihe: Transformationen der Antike
ISBN: 978-3-11-031751-0
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
Zielgruppe
readers interested in history of culture and opera
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Musikwissenschaft Musikgattungen Opernmusik
- Geisteswissenschaften Musikwissenschaft Musikwissenschaft Allgemein Partituren, Autographen, Libretti, Liederbücher
- Geisteswissenschaften Musikwissenschaft Musikwissenschaft Allgemein Musikwissenschaft: Rezeption, Einflüsse und Beziehungen
- Geisteswissenschaften Geschichtswissenschaft Alte Geschichte & Archäologie Geschichte der klassischen Antike Römische Geschichte
Weitere Infos & Material
1;Preface and acknowledgements;5
2;1 Introduction;9
2.1;1.1 Aims and outline;9
2.2;1.2 Basis: the ancient sources and their reception in the Renaissance;20
2.3;1.3 Background: features of 17th- and 18th-century opera;29
2.4;1.4 Ubiquity: the artistic reception of the Nero story;38
3;2 Nero in opera;45
3.1;2.1 Busenello, L’incoronazione di Poppea (1642/43);45
3.2;2.2 Nero, Der Verzweifelte Und dadurch Das bedrengte Reich Befreyende (1663);54
3.3;2.3 Aureli, Claudio Cesare (1671/72);59
3.4;2.4 Corradi, Il Nerone / Nero (1678/79 / 1693);66
3.5;2.5 Nero, Der verzweiffelte Selbst-Mörder (1685);79
3.6;2.6 Contri, Agrippina in Baia (1687);85
3.7;2.7 Neri, L’ingresso alla gioventù di Claudio Nerone (1692);93
3.8;2.8 Noris, Nerone fatto Cesare (1692/93);103
3.9;2.9 Noris, Il ripudio d’Ottavia (1699);131
3.10;2.10 Silvani, La fortezza al cimento (1699);24
3.11;2.11 Feustking, Nero (1705);158
3.12;2.12 Feind, Octavia (1705);167
3.13;2.13 Grimani, Agrippina (1709);178
3.14;2.14 Piovene, Nerone / Nero (1721 / 1723);188
3.15;2.15 ‘Cimbaloni’, Nerone detronato (1725/26);201
3.16;2.16 Salfi, La congiura pisoniana (1797);208
3.17;2.17 Barbier, Néron (1879);216
3.18;2.18 Catelli, Nerone (1888);224
3.19;2.19 Boito, Nerone (1901 / 1924);233
3.20;2.20 Manén, Acté (1903 / 1908); Neró i Acté / Nero und Acté (1928);241
3.21;2.21 Cain, Quo vadis? (1908/09);248
3.22;2.22 Targioni-Tozzetti, Nerone (1935);254
4;3 Nero in pieces of other performative genres;263
4.1;3.1 Lohenstein, Agrippina (1665) - spoken drama;263
4.2;3.2 Lohenstein, Epicharis (1665) - spoken drama;269
4.3;3.3 Biancolelli, Il Nerone (1666) - spoken drama;276
4.4;3.4 Boccaccio, Il Nerone (1675) - spoken drama;285
4.5;3.5 Leva, Il Nerone (c. 1675-80) - spoken drama;295
4.6;3.6 Lazarino, Gli sponsali per l’impero (1682) - spoken drama;306
4.7;3.7 Alfieri, Ottavia (1783) - spoken drama;317
4.8;3.8 Legouvé, Épicharis et Neron (1794) - spoken drama;323
4.9;3.9 Panzieri, La morte di Nerone (1815/16) - ballet;331
4.10;3.10 Cossa, Nerone (1871) - spoken drama;337
4.11;3.11 Pallerini, Nerone (1877) - ballet;347
5;4 Conclusions;355
6;Appendices;367
6.1;App. 1: frequency and distribution of key motifs and main characters;367
6.2;App. 2: overview of all dramatic characters and their background;374
7;Bibliography;403