Moser | Kant, Wittgenstein, and the Performativity of Thought | Buch | 978-3-030-77549-0 | www.sack.de

Buch, Englisch, 158 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 348 g

Moser

Kant, Wittgenstein, and the Performativity of Thought


1. Auflage 2021
ISBN: 978-3-030-77549-0
Verlag: Springer International Publishing

Buch, Englisch, 158 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 348 g

ISBN: 978-3-030-77549-0
Verlag: Springer International Publishing


This book explores the idea that there is a certain performativity of thought connecting Kant’s Critique of Pure Reason and Wittgenstein’s Tractatus Logico-Philosophicus. On this view, we make judgments and use propositions because we presuppose that our thinking is about something, and that our propositions have sense. Kant’s requirement of an a priori connection between intuitions and concepts is akin to Wittgenstein’s idea of the general propositional form as sharing a form with the world.  

Aloisia Moser argues that Kant speaks about acts of the mind, not about static categories. Furthermore, she elucidates the Tractatus’ logical form as a projection method that turns into a so-called ‘zero method’, whereby propositions are merely the scaffolding of the world. In so doing, Moser connects Kantian reflective judgment to Wittgensteinian rule-following. She thereby presents an account of performativity centering neither on theories nor methods, but on the application enacting them in the first place.  


Moser Kant, Wittgenstein, and the Performativity of Thought jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


1. Introduction: Kant’s Acts of the Mind and Wittgenstein’s Projection MethodPart I Kant and the “I Think” as the Facticity of Thought2. A Connection Between Thought and Thing A Priori.3. Judging as Connecting Thought and Thing4. Synthesis and Bringing the Manifold of Intuition into an ImagePart II Wittgenstein’s Picture Theory as a Method of Projection5. The Form of the Proposition6. Projection Method7. Logic Degree ZeroPart III Kant’s Schematizing and Wittgenstein’s Picturing or Projecting as Performativity8. Kant, Synthesis, and Schema9. Wittgenstein, Meaning, and Use10. Performativity and the Act of Thinking11. Conclusion


Aloisia Moser is Assistant Professor in the Department of the History of Philosophy at the Catholic Private University in Linz, Austria



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.