Fairfax | The Red Years of Cahiers du cinéma (1968-1973) | Buch | 978-94-6372-101-1 | sack.de

Buch, Englisch, 880 Seiten, Format (B × H): 156 mm x 234 mm

Reihe: Film Culture in Transition

Fairfax

The Red Years of Cahiers du cinéma (1968-1973)


Erscheinungsjahr 2021
ISBN: 978-94-6372-101-1
Verlag: Amsterdam University Press

Buch, Englisch, 880 Seiten, Format (B × H): 156 mm x 234 mm

Reihe: Film Culture in Transition

ISBN: 978-94-6372-101-1
Verlag: Amsterdam University Press


The uprising which shook France in May 1968 also had a revolutionary effect on the country’s most prominent film journal. Under editors Jean-Louis Comolli and Jean Narboni, Cahiers du cinéma embarked on a militant turn that would govern the journal's work over the next five years. Inspired by Marxist and psychoanalytic theory, the "red years" of Cahiers du cinéma produced a theoretical outpouring that was seminal for the formation of film studies and is still of vital relevance for the contemporary audiovisual landscape.

The Red Years of Cahiers du Cinéma (1968-1973) gives an overview of this period in the journal’s history and its aftermath, combining biographical accounts of the critics who wrote for Cahiers in the post 1968 period with theoretical explorations of their key texts.

Fairfax The Red Years of Cahiers du cinéma (1968-1973) jetzt bestellen!

Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Volume I: Ideology and Politics

Acknowledgements

A Note on Translations

Introduction

Part I Theories of Ideology

1. "Cinema/Ideologie/Critique": An Epistemological Break?

2. Jean-Louis Comolli and Jean Narboni: Crossed Lives

3. Décalages: "Young Mr. Lincoln de John Ford"

4. "La Vicariance du Pouvoir" and the Battle of Othon

5. "Technique et Ideologie" by Jean-Louis Comolli

6. Afterlives of the Apparatus

Part II Engagements with Politics

7. The Radicalization of Cahiers: 1963-1969

8. Cahiers du cinéma and the Rapprochement with the PCF: 1969-1971

9. Cahiers du cinéma’s Turn to Maoism: 1971-1973

10. Cahiers du cinéma and Jean-Luc Godard

11. Cahiers du cinéma in the "Post-gauchiste" Era: 1973-1981

12. Bernard Eisenschitz: Cinema, Communism and History

13. Jean-Louis Comolli: A Theoretical Practice of Political Cinema

Volume II: Aesthetics and Ontology

Part III Questions of Aesthetics

14. Encounters with Structuralism

15. Beyond Structuralism: Film Form and Écriture

16. Re-reading Classical Cinema

17. The Defense and Critique of Cinematic Modernism

18. Encountering the World Through Cinema

19. The Film Aesthetics of Jacques Aumont

20. Two Ciné-fils: Pascal Kane and Serge Daney

Part IV Encounters with Ontology

21. The Bazinian Legacy

22. Jean-Pierre Oudart and Suture

23. Realism and Psychoanalysis in Pierre Baudry

24. Partial Vision: The Theory and Filmmaking of Pascal Bonitzer

25. The Brain is the Screen: Cahiers du cinéma and Gilles Deleuze

26. Film Ontology in the Age of "New" Media

Conclusion

Index of Names Cited


Fairfax, Daniel
Daniel Fairfax is Assistant Professor of Film Studies at the Goethe-Universität Frankfurt and an editor of the online film journal Senses of Cinema.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.