E-Book, Deutsch, 116 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 235 mm
Reihe: Bildungsgeschichte
Fuchs / Horlacher / Tröhler IJHE Bildungsgeschichte - International Journal for the Historiography of Education
1. Auflage 2018
ISBN: 978-3-7815-5696-6
Verlag: Verlag Julius Klinkhardt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
8. Jahrgang (2018) Heft 2
E-Book, Deutsch, 116 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 235 mm
Reihe: Bildungsgeschichte
ISBN: 978-3-7815-5696-6
Verlag: Verlag Julius Klinkhardt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Beiträge
– Narrating the teacher-citizen: Retrospectives on teaching careers in
Luxembourgian teacher obituaries
– Religiöse Erziehung als ethnische Erziehung? Die wandelnden
Grenzziehungen zwischen Christentum und japanischer Reichsidee
– Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft:
Perspektiven Allgemeiner Pädagogik
Debatte
– The cult of facts, romanticizing the archive, and ignoring styles of
reasoning: Delusive technologies of conducting historical research
Der Kult der Fakten, die Romantisierung des Archives und
das Ignorieren von Stilen im Vernunftgebrauch:
Irreführende Methoden der historischen Forschung
Kolumne
– Joyce Goodman
Suzanne Karpelès (1890-1969): thinking with the width
and thickness of time
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;IJHE Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education 2-2018;1
2;Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education: Herausgeber;3
3;Titelei;4
4;Impressum;5
5;Inhalt;6
6;Editorial;8
7;Catherina Schreiber: Narrating the teacher-citizen: Retrospectives on teaching careers in Luxembourgian teacher obituaries. Die Konstruktion des Bürger-Lehrers durch Erzählung: Lehrlaufbahnen in der Retrospektive in Luxemburgischen Lehrernekrologen;12
7.1;1 How societies remember: (Teacher) obituaries as historical sources;14
7.2;2 Luxembourg’s teacher obituaries: Constructions of coherent teacher life courses in a teaching profession;15
7.3;3 The incarnation of the teacher-citizen;19
7.4;4 Discussion and outlooks;23
8;Toshiko Ito: Religiöse Erziehung als ethnische Erziehung? Die wandelnden Grenzziehungen zwischen Christentum und japanischer Reichsidee. Religious education as ethnic education? Changing boundaries between Christianity and imperial aspiration in modern Japan;27
8.1;1 Rationalisierung der Erziehung durch Ausschluss der Religion: Die Rhetorik des japanischen Wegbereiters für einen Studienaufenthalt in Deutschland;30
8.2;2 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung der Religiosität: Die Rhetorik beim Wegbereiter des deutschen Arbeitsschulgedankens in Japan;34
8.3;3 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung des japanisierten Christentums: Die Rhetorik des Wegbereiters der deutschen Arbeitsschulpraxis in Japan;37
8.4;4 Rationalisierung der Erziehung im Sinne der dem Edikt konformen Konzipierung der Erziehung: Die Rechtfertigungsrhetorik zur Stiftung des nationalistischen Christentums;40
9;Daniel Tröhler: Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft: Perspektiven Allgemeiner Pädagogik*. International provocations to national thought styles in education: Perspectives of Allgemeine Pädagogik (foundations of education);44
9.1;1 Citoyen und Bürger;48
9.2;2 Erziehung des citoyen und Erziehung des Bürgers;50
9.3;3 Bildung des „vollständigen Menschen“;52
9.4;4 Konfigurationen nationaler Denkstile der Wissenschaft;53
9.5;5 National literacies als Forschungsperspektive;56
10;Debatte – Discussion: The cult of facts, romanticizing the archive, and ignoring styles of reasoning: Delusive technologies of conducting historical research. Der Kult der Fakten, die Romantisierung des Archivs und das Ignorieren von Stilen im Vernunftgebrauch: Irreführende Methoden der historischen Forschung;62
11;Thomas S. Popkewitz: Historicizing how theory acts as “the retrieval” in methods: Romancing the archival or some thoughts on intellectual practices*;63
11.1;1 Methods are theories: They make the facts that become the facts;64
11.2;2 The method of theory in the making of context;66
11.3;3 Methods and discourse analyses;67
11.4;4 The archive: Memorializing a theory of humanism as methods;69
11.5;5 Some concluding thoughts;72
11.6;References;73
12;Lyn Yates: Historians, archives and “ways of seeing”;74
13;Gary McCulloch: Historians and their facts;77
14;Johannes Westberg: Source materials are not the past: Celebrating historians’ work in archives;79
15;Nelli Piattoeva: Going beyond archive as a context of questioning the theory/method/context divide;83
16;Gabriele Cappelli: When theory met data: economic history and the “truth(s)” of quantitative research;85
17;Randolph C. Head: Working in archives, thinking with the archive;89
18;Rezensionen;92
18.1;Richard Rottenburg/Sally E. Merry/Sung-Joon Park/Johanna Mugler(Hrsg.): The World of Indicators;92
18.2;Sebastian Schmideler (Hrsg.): Wissensvermittlung in der Kinder- und Jugendliteratur der DDR;95
18.3;Konrad Jarausch/Christian Ostermann/Andreas Etges (eds.): The Cold War;98
19;Joyce Goodman: Suzanne Karpelès (1890-1969): thinking with the width and thickness of time. Suzanne Karpelès (1890-1969): Denken mit der Breite und Tiefe der Zeit;102
19.1;1 Multiple temporalities: Indochina;103
19.2;2 Temporal mimesis and the politics of nature;105
19.3;3 Temporal lags and the politics of (anti-)feminism;108
19.4;4 Temporal collisions and the politics of hair;109
19.5;5 Temporal synchronization and the politics of pagoda education;110
19.6;6 Conclusion: Reflecting on (the limits of?) thinking through the“temporal turn”;112
20;Rückumschlag;116




