Fuchs / Horlacher / Tröhler | IJHE Bildungsgeschichte - International Journal for the Historiography of Education | E-Book | www.sack.de
E-Book

E-Book, Deutsch, 116 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 235 mm

Reihe: Bildungsgeschichte

Fuchs / Horlacher / Tröhler IJHE Bildungsgeschichte - International Journal for the Historiography of Education

8. Jahrgang (2018) Heft 2
1. Auflage 2018
ISBN: 978-3-7815-5696-6
Verlag: Verlag Julius Klinkhardt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark

8. Jahrgang (2018) Heft 2

E-Book, Deutsch, 116 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 235 mm

Reihe: Bildungsgeschichte

ISBN: 978-3-7815-5696-6
Verlag: Verlag Julius Klinkhardt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark



Beiträge
– Narrating the teacher-citizen: Retrospectives on teaching careers in
Luxembourgian teacher obituaries
– Religiöse Erziehung als ethnische Erziehung? Die wandelnden
Grenzziehungen zwischen Christentum und japanischer Reichsidee
– Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft:
Perspektiven Allgemeiner Pädagogik
Debatte
– The cult of facts, romanticizing the archive, and ignoring styles of
reasoning: Delusive technologies of conducting historical research
Der Kult der Fakten, die Romantisierung des Archives und
das Ignorieren von Stilen im Vernunftgebrauch:
Irreführende Methoden der historischen Forschung
Kolumne
– Joyce Goodman
Suzanne Karpelès (1890-1969): thinking with the width
and thickness of time

Fuchs / Horlacher / Tröhler IJHE Bildungsgeschichte - International Journal for the Historiography of Education jetzt bestellen!

Weitere Infos & Material


1;IJHE Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education 2-2018;1
2;Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education: Herausgeber;3
3;Titelei;4
4;Impressum;5
5;Inhalt;6
6;Editorial;8
7;Catherina Schreiber: Narrating the teacher-citizen: Retrospectives on teaching careers in Luxembourgian teacher obituaries. Die Konstruktion des Bürger-Lehrers durch Erzählung: Lehrlaufbahnen in der Retrospektive in Luxemburgischen Lehrernekrologen;12
7.1;1 How societies remember: (Teacher) obituaries as historical sources;14
7.2;2 Luxembourg’s teacher obituaries: Constructions of coherent teacher life courses in a teaching profession;15
7.3;3 The incarnation of the teacher-citizen;19
7.4;4 Discussion and outlooks;23
8;Toshiko Ito: Religiöse Erziehung als ethnische Erziehung? Die wandelnden Grenzziehungen zwischen Christentum und japanischer Reichsidee. Religious education as ethnic education? Changing boundaries between Christianity and imperial aspiration in modern Japan;27
8.1;1 Rationalisierung der Erziehung durch Ausschluss der Religion: Die Rhetorik des japanischen Wegbereiters für einen Studienaufenthalt in Deutschland;30
8.2;2 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung der Religiosität: Die Rhetorik beim Wegbereiter des deutschen Arbeitsschulgedankens in Japan;34
8.3;3 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung des japanisierten Christentums: Die Rhetorik des Wegbereiters der deutschen Arbeitsschulpraxis in Japan;37
8.4;4 Rationalisierung der Erziehung im Sinne der dem Edikt konformen Konzipierung der Erziehung: Die Rechtfertigungsrhetorik zur Stiftung des nationalistischen Christentums;40
9;Daniel Tröhler: Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft: Perspektiven Allgemeiner Pädagogik*. International provocations to national thought styles in education: Perspectives of Allgemeine Pädagogik (foundations of education);44
9.1;1 Citoyen und Bürger;48
9.2;2 Erziehung des citoyen und Erziehung des Bürgers;50
9.3;3 Bildung des „vollständigen Menschen“;52
9.4;4 Konfigurationen nationaler Denkstile der Wissenschaft;53
9.5;5 National literacies als Forschungsperspektive;56
10;Debatte – Discussion: The cult of facts, romanticizing the archive, and ignoring styles of reasoning: Delusive technologies of conducting historical research. Der Kult der Fakten, die Romantisierung des Archivs und das Ignorieren von Stilen im Vernunftgebrauch: Irreführende Methoden der historischen Forschung;62
11;Thomas S. Popkewitz: Historicizing how theory acts as “the retrieval” in methods: Romancing the archival or some thoughts on intellectual practices*;63
11.1;1 Methods are theories: They make the facts that become the facts;64
11.2;2 The method of theory in the making of context;66
11.3;3 Methods and discourse analyses;67
11.4;4 The archive: Memorializing a theory of humanism as methods;69
11.5;5 Some concluding thoughts;72
11.6;References;73
12;Lyn Yates: Historians, archives and “ways of seeing”;74
13;Gary McCulloch: Historians and their facts;77
14;Johannes Westberg: Source materials are not the past: Celebrating historians’ work in archives;79
15;Nelli Piattoeva: Going beyond archive as a context of questioning the theory/method/context divide;83
16;Gabriele Cappelli: When theory met data: economic history and the “truth(s)” of quantitative research;85
17;Randolph C. Head: Working in archives, thinking with the archive;89
18;Rezensionen;92
18.1;Richard Rottenburg/Sally E. Merry/Sung-Joon Park/Johanna Mugler(Hrsg.): The World of Indicators;92
18.2;Sebastian Schmideler (Hrsg.): Wissensvermittlung in der Kinder- und Jugendliteratur der DDR;95
18.3;Konrad Jarausch/Christian Ostermann/Andreas Etges (eds.): The Cold War;98
19;Joyce Goodman: Suzanne Karpelès (1890-1969): thinking with the width and thickness of time. Suzanne Karpelès (1890-1969): Denken mit der Breite und Tiefe der Zeit;102
19.1;1 Multiple temporalities: Indochina;103
19.2;2 Temporal mimesis and the politics of nature;105
19.3;3 Temporal lags and the politics of (anti-)feminism;108
19.4;4 Temporal collisions and the politics of hair;109
19.5;5 Temporal synchronization and the politics of pagoda education;110
19.6;6 Conclusion: Reflecting on (the limits of?) thinking through the“temporal turn”;112
20;Rückumschlag;116



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.