Olden | Racial Uncertainties | Buch | 978-0-520-34335-1 | sack.de

Buch, Englisch, Band 68, 298 Seiten, Trade Paperback, Format (B × H): 230 mm x 152 mm, Gewicht: 416 g

Reihe: American Crossroads

Olden

Racial Uncertainties

Mexican Americans, School Desegregation, and the Making of Race in Post-Civil Rights America
1. Auflage 2022
ISBN: 978-0-520-34335-1
Verlag: University of California Press

Mexican Americans, School Desegregation, and the Making of Race in Post-Civil Rights America

Buch, Englisch, Band 68, 298 Seiten, Trade Paperback, Format (B × H): 230 mm x 152 mm, Gewicht: 416 g

Reihe: American Crossroads

ISBN: 978-0-520-34335-1
Verlag: University of California Press


Mexican American racial uncertainty has long been a defining feature of US racial understanding. Were Mexican Americans white or nonwhite? In the post–civil rights period, this racial uncertainty took on new meaning as the courts, the federal bureaucracy, local school officials, parents, and community activists sought to turn Mexican American racial identity to their own benefit. This is the first book that examines the pivotal 1973 Keyes v. Denver School District No. 1 Supreme Court ruling, and how debates over Mexican Americans' racial position helped reinforce the emerging tropes of colorblind racial ideology.

In the post–civil rights era, when overt racism was no longer socially acceptable, anti-integration voices utilized the indeterminacy of Mexican American racial identity to frame their opposition to school desegregation. That some Mexican Americans adopted these tropes only reinforced the strength of colorblindness in battles against civil rights in the 1970s.

Olden Racial Uncertainties jetzt bestellen!

Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Contents

Acknowledgments

Introduction

1 • (Un)making Mexican American Racial Identity, 1848–1964
2 • Racial Migrations: The Mile High City in Transition, 1945–1969
3 • Public Schools in Denver’s Racialized Urban Geography
4 • Becoming Minority under the Law
5 • “Not White, Yet Not, in the Old-Style Parlance, ‘Colored’ ”
6 • “American,” Not “Minority”: Mexican Americans and Colorblindness
Conclusion

Notes
Bibliography
Index


Danielle R. Olden is Associate Professor of History at the University of Utah.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.