Whiteness as Status Property
Buch, Englisch, 243 Seiten, Format (B × H): 140 mm x 216 mm, Gewicht: 4238 g
ISBN: 978-1-137-32196-1
Verlag: Palgrave MacMillan Us
The effort to win federal protection for dance in the United States was a racialized and gendered contest. Picart traces the evolution of choreographic works from being federally non-copyrightable to becoming a category potentially copyrightable under the 1976 Copyright Act, specifically examining Loíe Fuller, George Balanchine, and Martha Graham.
Zielgruppe
Research
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Rechtswissenschaften Wirtschaftsrecht Handels- und Gesellschaftsrecht Handelsrecht, HGB, Handelsvertreter- und -maklerrecht
- Rechtswissenschaften Wirtschaftsrecht Medienrecht
- Sozialwissenschaften Medien- und Kommunikationswissenschaften Medienwissenschaften Medienphilosophie, Medienethik, Medienrecht
- Geisteswissenschaften Kunst Kunst, allgemein
- Sozialwissenschaften Ethnologie | Volkskunde Volkskunde Minderheiten, Interkulturelle & Multikulturelle Fragen
- Sozialwissenschaften Politikwissenschaft Politikwissenschaft Allgemein
- Geisteswissenschaften Theater- und Filmwissenschaft | Andere Darstellende Künste Tanz
Weitere Infos & Material
1. Introduction 2. Comparing Aesthetics of Whiteness and Non-Whiteness in Relation to American Dance 3. Loíe Fuller, "Goddess of Light," and Josephine Baker, 'Black Venus": Non-Narrative Choreography as Mere 'Spectacle' 4. George Balanchine, "Genius of American Dance": Whiteness, Choreography, Copyrightability in American Dance 5. Martha Graham, "Picasso of American Dance," and Katherine Dunham, 'Matriarch of Black Dance': Exoticism and Non-Whiteness in American Dance 6. Moving into New Directions: Cunningham and Ailey 7. Conclusions: Quo Vadis?