The Art of Modeling Software Systems Demonstrated Through Worked Examples and Solutions
Buch, Englisch, 320 Seiten, Format (B × H): 199 mm x 236 mm, Gewicht: 653 g
ISBN: 978-0-470-84831-9
Verlag: Wiley
"UML in Practice" beschreibt auf der Basis konkreter Beispiele, Problemstellungen und detaillierten Lösungen die drei Hauptaspekte (funktional, statisch und dynamisch) bei der Modellierung von Softwaresystemen.
Das Buch basiert auf einem ganz neuen thematischen Ansatz und demonstriert dem Leser anschaulich, wie ein Modellierungsexperte mögliche Lösungen in der Praxis analysiert und bewertet.
Behandelt umfassend alle wichtigen Modellierungsaspekte.
"UML in Practice" - ein praktischer und fundierter Leitfaden über die Anwendung von UML in der täglichen Praxis. Hier werden Softwareentwickler mit jedem Aspekt des Modellierungsprozesses vertraut gemacht.
Mit umfangreichen Arbeitsbeispielen und Lösungen.
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Weitere Infos & Material
Foreword ix
Introduction xi
Acknowledgements xv
PART 1 FUNCTIONAL VIEW 1
1 Case study: automatic teller machine 3
1.1 Step 1 – Identifying the actors of the ATM 5
1.2 Step 2 – Identifying use cases 8
1.3 Step 3 – Creating use case diagrams 10
1.4 Step 4 – Textual description of use cases 14
1.5 Step 5 – Graphical description of use cases 20
1.6 Step 6 – Organising the use cases 26
2 Complementary exercises 37
2.1 Step 1 – Business modelling 53
2.2 Step 2 – Defining system requirements 57
Appendix A: Glossary & tips 65
PART 2 STATIC VIEW 71
3 Case study: flight booking system 73
3.1 75
3.2 Step 2 – Modelling sentences 6, 7 and 10 77
3.3 Step 3 – Modelling sentences 8 and 9 82
3.4 Step 4 – Modelling sentences 3, 4 and 5 86
3.5 Step 5 – Adding attributes, constraints and qualifiers 89
3.6 Step 6 – Using analysis patterns 94
3.7 Step 7 – Structuring into packages 98
3.8 Step 8 – Generalisation and re-use 105
4 Complementary exercises 113
Appendix B: Glossary & tips 149
Step 1– Modelling sentences 1 and 2
PART 3 DYNAMIC VIEW 157
5 Case study: coin-operated pay phone 159
5.1 Step 1 – Identifying the actors and use cases 161
5.2 Step 2 – Realising the system sequence diagram 164
5.3 Step 3 – Representing the dynamic context 166
5.4 Step 4 – In-depth description using a state diagram 168
6 Complementary exercises 185
Apendix C: Glossary & tips 207
PART 4 DESIGN 213
7 Case study: training request 215
7.1 Step 1 – Defining iterations 217
7.2 Step 2 – Defining the system architecture 219
7.3 Step 3 – Defining system operations (iteration 1) 224
7.4 Step 4 – Operation contracts (iteration 1) 225
7.5 Step 5 – Interaction diagrams (iteration 1) 228
7.6 Step 6 – Design class diagrams (iteration 1) 237
7.7 Step 7 – Defining the system operations (iteration 2) 245
7.8 Step 8 – Operation contracts (iteration 2) 247
7.9 Step 9 – Interaction diagrams (iteration 2) 250
7.10 Step 10 – Design class diagrams (iteration 2) 252
7.11 Step 11 – Back to architecture 253
7.12 Step 12 – Transition to Java code 254
7.13 Step 13 – Putting the application into action 262
8 Complementary exercises 267
Appendix D: Glossary & tips 283
Index 293