E-Book, Englisch, Deutsch, Band 2. Teilband, 935 Seiten, Gewicht: 10 g
Auroux / Koerner / Niederehe History of the Language Sciences / Geschichte der Sprachwissenschaften / Histoire des sciences du langage. 2. Teilband
1. Auflage 2008
ISBN: 978-3-11-019421-0
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
E-Book, Englisch, Deutsch, Band 2. Teilband, 935 Seiten, Gewicht: 10 g
ISBN: 978-3-11-019421-0
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
1;Contents / Inhalt / Table des matières;5
2;XXIII. Studies of the Antecedents to and Connections between National Languages Vorstellungen von der Entstehung der Nationalsprachen und ihren Beziehungen zueinander Études des origines et des rapports des langues nationales;24
2.1;145. Frühe dialektologische, etymologische und sprachgeschichtliche Forschungen in Spanien;24
2.1.1;1. Historischer Kontext;24
2.1.2;2. Nebrijas Vorstoß;24
2.1.3;3. Bewertung vorrömischer Substrate;25
2.1.4;4. Die urkastilische These;26
2.1.5;5. Verteidigung der lateinischen Herkunft des Kastilischen durch Aldrete;27
2.1.6;6. Etymologische Untersuchungen und Lexikographie;30
2.1.7;7. Sprachforschung im 18. Jahrhundert;31
2.1.8;8. Bibliographie;33
2.2;146. Early dialectology, etymology and language history in German-speaking countries;34
2.2.1;1. Introduction;34
2.2.2;2. The origin of the German language;34
2.2.3;3. German after Babel;35
2.2.4;4. Germano-Celtic and its relationship with other languages;36
2.2.5;5. Relationships within the Germanic family;37
2.2.6;6. The periodisation of German language history;38
2.2.7;7. Towards a understanding of German dialects;39
2.2.8;8. Etymological speculation;39
2.2.9;9. Conclusion;41
2.2.10;10. Bibliography;42
2.3;147. Historical linguistics in the Low Countries: Lambert ten Kate;44
2.3.1;1. Introduction;44
2.3.2;2. The life and times of Lambert ten Kate;45
2.3.3;3. Ten Kate’s linguistic works;46
2.3.4;4. Some methodological aspects;47
2.3.5;5. Competition, recognition and reception;49
2.3.6;6. Final Remarks;50
2.3.7;7. Bibliography;50
2.4;148. The study of early Germanic languages in Scandinavia: Ihre, Stiernhielm;53
2.4.1;1. Introduction;53
2.4.2;2. Denmark;53
2.4.3;3. Sweden;53
2.4.4;4. Bibliography;57
2.5;149. Investigating Older Germanic languages in England;58
2.5.1;1. Initial interest;58
2.5.2;2. A search for origins;59
2.5.3;3. Toward a dictionary of Old English;60
2.5.4;4. Anglo-Saxon grammar;61
2.5.5;5. Other Germanic languages;62
2.5.6;6. Bibliography;63
2.6;150. L’étude des langues slaves en Russie: M. L. Lomonosov;65
2.6.1;1. Introduction;65
2.6.2;2. Le roman de formation d’un futur linguiste;66
2.6.3;3. La carrière académique à Saint-Pétersbourg et les défis linguistiques de l’époque;67
2.6.4;4. Lomonosov comme linguiste de la diachronie;69
2.6.5;5. Lomonosov comme linguiste de la synchronie;70
2.6.6;6. Conclusion;71
2.6.7;7. Bibliographie;72
2.7;151. Die Entdeckung der Verwandtschaft der finnougrischen Sprachen;73
2.7.1;1. Sporadische Berichte, frühe Vermutungen;73
2.7.2;2. Die Schaffung der Grundlagen eines Sprachvergleichs;75
2.7.3;3. Die ersten Vergleichsversuche innerhalb der Sprachfamilie;77
2.7.4;4. Die Entdeckung der breiteren sprachlichen Verwandtschaft;77
2.7.5;5. Martin Fogels Feststellungen;79
2.7.6;6. Das Zeitalter der Expeditionen;81
2.7.7;7. Der Durchbruch in der Methode und im Inhalt: Sajnovics und Gyarmathi;82
2.7.8;8. Bibliographie;84
2.8;152. The knowledge of Sanskrit in Europe until 1800;85
2.8.1;1. The past up to 1583;85
2.8.2;2. Missionaries and merchants, 158 - 1768;85
2.8.3;3. British colonials, 1768 - 1794;88
2.8.4;4. Stocktaking, 1790 - 1807;90
2.8.5;5. Bibliography;92
3;XXIV. Historical and Comparative Linguistics of the Early 19th Century Die historische und vergleichende Sprachwissenschaft zu Beginn des 19. Jahrhunderts La linguistique historique et comparative au début du XIXe siècle;93
3.1;153. The renewal of the study of the classical languages within the university system, notably in Germany;93
3.1.1;1. Introduction;93
3.1.2;2. The classical languages in Europe in the Early Middle Ages;93
3.1.3;3. Classical languages and Humanism;94
3.1.4;4. Towards the establishment of classical scholarship as an independent science;96
3.1.5;5. ‘The Age of Winckelmann’: Development of classical studies during the eighteenth century;98
3.1.6;6. The attainment of ambitious goals: Classical studies in the nineteenth century and its impact on society in general;101
3.1.7;7. Conclusion;106
3.1.8;8. Bibliography;107
3.2;154. The establishment of Oriental language studies in France, Britain, and Germany;111
3.2.1;1. Introduction;111
3.2.2;2. The beginning of the study of Oriental languages;112
3.2.3;3. Towards Oriental language studies as an Independent academic discipline;117
3.2.4;4. Conclusion;121
3.2.5;5. Bibliography;122
3.3;155. La genèse de la grammaire comparée;126
3.3.1;1. Un tournant théorique;126
3.3.2;2. Le témoignage de Humboldt;126
3.3.3;3. Des idées nouvelles;127
3.3.4;4. Les principes de Bopp;128
3.3.5;5. La perspective de l’histoire;130
3.3.6;6. La comparaison des langues;132
3.3.7;7. L’accueil des contemporains;135
3.3.8;8. Les raisons du succès;137
3.3.9;9. Le ‘décollage’ de la grammaire comparée;138
3.3.10;10. Bibliographie;138
3.4;156. The introduction of the historical principle into the study of languages: Grimm;139
3.4.1;1. Historical linguistics before Grimm;139
3.4.2;2. Jacob Grimm: Biography and background;141
3.4.3;3. Grimm’s methodological contributions;142
3.4.4;4. Grimm’s specific results;144
3.4.5;5. Grimm’s stance on basic issues;147
3.4.6;6. Summary: Grimm’s achievement;149
3.4.7;7. Bibliography;150
3.5;157. The synthesis of comparative and historical Indo-European studies: August Schleicher;152
3.5.1;1. Schleicher’s place in the history of linguistics;152
3.5.2;2. Theory and method: The ‘comparative method’;155
3.5.3;3. Substantive issues: The ‘new look’ comparative Indo-European grammar;159
3.5.4;4. Bibliography;166
4;XXV. The Establishment of New Philologies in the 19th Century Die Herausbildung neuer Philologien im 19. Jahrhundert Le développement des nouvelley philologies au XIXe siècle;169
4.1;158. Die ‘neuen Philologien’, ihre Institutionen und Periodica: Eine Übersicht;169
4.1.1;1. Prämissen und Initiativen;169
4.1.2;2. Der Verein deutscher Philologen und Schulmänner;170
4.1.3;3. Die Universitäten: Lehrstühle, Professuren und Seminare;172
4.1.4;4. Fachzeitschriften;188
4.1.5;5. Bibliographie;193
4.2;159. Les débuts et l’évolution de la philologie romane au XIXe siècle, surtout en Allemagne;201
4.2.1;1. Introduction;201
4.2.2;2. La naissance de la philologie romane;202
4.2.3;3. L’intégration de la philologie romane dans l’enseignement universitaire en Allemagne;207
4.2.4;4. Textes programmatiques de la ‘nouvelle philologie’;209
4.2.5;5. Le transfert du modèle allemand;210
4.2.6;6. Bibliographie;212
4.3;160. Die Entstehung und frühe Entwicklung der Germanischen Philologie;215
4.3.1;1. Zur Einführung;215
4.3.2;2. Der Institutionalisierungsprozeß an den Universitäten;216
4.3.3;3. Zur Binnendifferenzierung des Fachs;220
4.3.4;4. Bibliographie;222
4.4;161. Die Entstehung und frühe Geschichte der Slavischen Philologie;223
4.4.1;1. Bestimmung des Begriffs und Periodisierung;223
4.4.2;2. Objektbereich und Gegenstände;226
4.4.3;3. Beschreibung der slavischen Einzelsprachen;228
4.4.4;4. Vergleichende slavische Sprachwissenschaft;231
4.4.5;5. Literatur (in Auswahl);231
4.5;162. Finno-ugrische Philologie und vergleichende Grammatik;234
4.5.1;1. Kulturhistorische Zusammenhänge;234
4.5.2;2. Finno-ugrische Forschung in Ungarn;235
4.5.3;3. Finno-ugrische Forschung in Finnland;238
4.5.4;4. Finno-ugrische Forschung in Estland;239
4.5.5;5. Bibliographie;240
4.6;163. Semitische Philologie und vergleichende Grammatik: Geschichte der vergleichenden Semitistik;240
4.6.1;1. Einleitende Bemerkungen;240
4.6.2;2. Die mittelalterliche hebräische Sprachwissenschaft;241
4.6.3;3. Die frühneuzeitliche lateinischsprachige vergleichende Semitistik;241
4.6.4;4. Die vergleichende Sprachwissenschaft im 18. Jh.;243
4.6.5;5. Die vergleichende Sprachwissenschaft im 19. und 20. Jahrhundert;243
4.6.6;6. Literatur (außer Werken des 16./17. Jahrhunderts, s. § 3.);244
4.7;163a. Semitohamitische Philologie und vergleichende Grammatik: Geschichte der vergleichenden Semitohamitistik;247
4.7.1;1. Einleitende Bemerkungen;247
4.7.2;2. Erste vergleichende Beobachtungen;247
4.7.3;3. Beginn der semitohamitischen Sprachwissenschaft;247
4.7.4;4. Die klassische Periode (Müller, Reinisch, Meinhof);250
4.7.5;5. Die nachklassische Periode;251
4.7.6;6. Der Komparatismus Otto Rösslers;251
4.7.7;7. Der ‘neue’ Komparatismus;252
4.7.8;8. Literatur;252
5;XXVI. Indo-European Philology and Historical Linguistics and their Legacy Indo-europäische Philologie, Historische Sprachwissenschaft und ihr Erbe La philologie indo-européenne et la linguistique historique et leurs legs;255
5.1;164. The crisis of historical-comparative linguistics in the 1860s;255
5.1.1;1. Introduction;255
5.1.2;2. Schleicher’s heritage;256
5.1.3;3. The emerging problems;259
5.1.4;4. Need for rebuilding Indo-European phonology;260
5.1.5;5. Successful crisis management;263
5.1.6;6. Conclusion;264
5.1.7;7. Bibliography;265
5.2;165. Die Entstehung und frühe Entwicklung des junggrammatischen Forschungsprogramms;267
5.2.1;1. Einleitung;267
5.2.2;2. Die Vertreter des junggrammatischenForschungsprogramms;267
5.2.3;3. Die Benennung einer Forschungsrichtung;268
5.2.4;4. Entstehung und Inhalt des junggrammatischenForschungsprogramms;270
5.2.5;5. Resümee;276
5.2.6;6. Bibliographie;278
5.3;166. The consolidation of the neogrammarian framework;279
5.3.1;1. Introduction;279
5.3.2;2. Initial pronouncements of neogrammarian objectives;280
5.3.3;3. Converting programmatic statements into exemplarypublications;283
5.3.4;4. Neogrammarian accomplishments gaining ground;286
5.3.5;5. Sound laws, analogy and beyond;287
5.3.6;6. Consolidating the neogrammarian ‘paradigm’;290
5.3.7;7. Conclusion;293
5.3.8;8. Bibliography;293
5.4;167. Die Anwendung der vergleichenden Methode auf afrikanische Sprachen;296
5.4.1;1. Wissenschaftsgeschichtlicher Überblick;296
5.4.2;2. Induktive Methode nach Meinhof;298
5.4.3;3. Zweistufen-Methode nach Guthrie;299
5.4.4;4. Massenvergleich nach Greenberg;299
5.4.5;5. Lexikostatistik;300
5.4.6;6. Rezeption moderner strukturalistischer Methoden;300
5.4.7;7. Sprachgeographischer und dialektologischer Sprachvergleich;300
5.4.8;8. Schlußbemerkung;301
5.4.9;9. Bibliographie;301
5.5;168. The comparative method applied to Austronesian languages;303
5.5.1;1. The Comparative Method;303
5.5.2;2. The Austronesian language family;303
5.5.3;3. Subgrouping;304
5.5.4;4. Phonology;305
5.5.5;5. Morphology and syntax;308
5.5.6;6. Lexicon;309
5.5.7;7. Summary;310
5.5.8;8. Bibliography;310
5.6;169. The comparative method applied to Amerindian: The reconstruction of Proto-Algonkian;313
5.6.1;1. Introduction;313
5.6.2;2. Regularity of sound change;313
5.6.3;3. Sapir and Michelson;314
5.6.4;4. Bloomfield’s 1925 reconstruction;314
5.6.5;5. Bloomfield’s ‘Sketch’ of 1946;316
5.6.6;6. PA studies after Bloomfield;316
5.6.7;7. Comparative reconstruction by computer;317
5.6.8;8. Completing the picture;318
5.6.9;9. Bibliography;318
5.7;170. The comparative method as applied to other Non-Indo-European language families;320
5.7.1;1. Introduction;320
5.7.2;2. Finno-Ugric;321
5.7.3;3. Algonquian;322
5.7.4;4. Uto-Aztecan;322
5.7.5;5. Dravidian;323
5.7.6;6. Mayan;324
5.7.7;7. The applicability of the CM to so-called ‘exotic’ languages;324
5.7.8;8. Bibliography;325
6;XXVII. Language Typology, Language Classification, and the Search for Universals Sprachtypologie, die Klassifizierung der Sprachen und die Suche nach sprachlichen Universalien La typologie linguistique, la classification des langues et la recherche des u;328
6.1;171. Typology by the end of the 18th century;328
6.1.1;1. The programme;328
6.1.2;2. Two themes for variation: The 17th century;328
6.1.3;3. Variations on a few themes: The 18th century;331
6.1.4;4. Eclipse of the Enlightenment;342
6.1.5;5. Bibliography;342
6.2;172. La classification des langues au début du XIXe siècle;343
6.2.1;1. Typologie et grammaire comparée;343
6.2.2;2. Les frères Schlegel;344
6.2.3;3. Wilhelm von Humboldt (1767-1835);345
6.2.4;4. Conclusion;354
6.2.5;5. Bibliographie;354
6.3;173. Die Klassifizierung der Sprachen in der Mitte des neunzehnten Jahrhunderts;356
6.3.1;1. Einleitung;356
6.3.2;2. Morphologische Klassifikation;358
6.3.3;3. Die neuphilologische Nische;361
6.3.4;4. Ethnographische Impulse;361
6.3.5;5. Humboldtianische Klassifikation: Steinthal;362
6.3.6;6. Bibliographie;363
6.4;174. Sprachtypologie und Ethnologie in Europa am Ende des 19. Jahrhunderts;365
6.4.1;1. Einleitung;365
6.4.2;3. Zwischenbilanzen;369
6.4.3;4. Georg von der Gabelentz;370
6.4.4;5. Bibliographie;371
6.5;175. Language typology and ethnology in 19th-century North America: Gallatin, Brinton, Powell;372
6.5.1;1. Introduction: The study of the American Indian;372
6.5.2;2. Albert Gallatin;374
6.5.3;3. Daniel Garrison Brinton;376
6.5.4;4. John Wesley Powell;378
6.5.5;5. Conclusion;380
6.5.6;6. Bibliography;381
6.6;176. Language typology in the 20th century from Sapir to late 20th-century approaches;382
6.6.1;1. Introduction;382
6.6.2;2. Sapir’s approach;382
6.6.3;3. Jakobson and the Prague School;383
6.6.4;4. Greenberg;384
6.6.5;5. Later work on word order typology;384
6.6.6;6. Head-marking and dependent-marking;385
6.6.7;7. Recent results;386
6.6.8;8. Functionalists versus generativists;388
6.6.9;9. Bibliography;388
6.7;177. Theories of universal grammar in the late 20th century;390
6.7.1;1. Introduction: Typological and generative approaches;390
6.7.2;2. The search for typological parameters;390
6.7.3;3. The search for an explanatory basis;393
6.7.4;4. Conclusion;395
6.7.5;5. Bibliography;395
7;XXVIII. The Analysis of Speech and Unwritten Languages in the 19th Century and its Continuation in the 20th Century Die Erforschung der lautlichen Äußerung und nicht verschrifteter Sprachen im 19. und ihre Fortsetzung im 20. Jahrhundert L’étude de la parole et des langues non-écrites pendant le XIXe siècle et sa continuation au XXe siècle;397
7.1;178. The development of phonetics from the late 18th to the late 19th century;397
7.1.1;1. Introduction;397
7.1.2;2. Early treatments of non-segmental features;397
7.1.3;3. The vowel triangle;398
7.1.4;4. The beginnings of experimental phonetics;399
7.1.5;5. Developments in traditional approaches;403
7.1.6;6. Germany: communication theory and a new terminology;406
7.1.7;7. The International Phonetic Association and its founders;407
7.1.8;8. Conclusion;408
7.1.9;9. Bibliography;408
7.2;179. Field work and data-elicitation of unwritten languages for descriptive and comparative purposes: Strahlenberg, Sjögren, Castrén, Böhtlingk;409
7.2.1;1. Before 1800;409
7.2.2;2. The Finnish traditioin;410
7.2.3;3. Otto Böhtlingk;412
7.2.4;4. Field work and comparative Indo-European linguistics;413
7.2.5;5. Bibliography;413
7.3;180. Physiologie de la parole et phonétique appliquée au XIXe et au début du XXe siècle;414
7.3.1;1. Introduction;414
7.3.2;2. De la physiologie des sons à la phonétique;415
7.3.3;3. Le dernier quart du siècle;418
7.3.4;4. Des applications de la phonétique physiologique;420
7.3.5;5. Phonétique physiologique et phonologie;424
7.3.6;6. Bibliographie;424
7.4;181. Die Dialektologie, ihr Beitrag zur historischen Sprachwissenschaft im 19. Jahrhundert und ihre Kritik am junggrammatischen Programm;427
7.4.1;1. Vorbemerkung zu methodischen und terminologischenSchwierigkeiten;427
7.4.2;2. Disziplinäre Entwicklungslinien von historischer Sprachwissenschaft und Dialektologie;428
7.4.3;3. Dialektologie als Wegbereiterin für die theoretische Neuorientierung der historischen Sprachwissenschaft;429
7.4.4;4. Beiträge der Dialektologie zur historischen Sprachwissenschaft;431
7.4.5;5. Dialektologie als Kritikerin an dem junggrammatischen Programm der historischen Sprachwissenschaft;436
7.4.6;6. Bibliographie;438
7.5;182. Die Dialektologie des Deutschen;442
7.5.1;1. Einleitendes;442
7.5.2;2. Die Vorgeschichte der Dialektologie des Deutschen;443
7.5.3;3. Die Grundlegung der Dialektologie des Deutschen;444
7.5.4;4. Gegenstandskonstitution im neunzehnten Jahrhundert:Der pluridimensionale Dialekt;446
7.5.5;5. Die klassisch-monodimensionale Dialektologie;447
7.5.6;6. Ansätze zu einer pluridimensionalen Dialektologie im zwanzigsten Jahrhundert;457
7.5.7;7. Bibliographie;461
7.6;183. The dialectology of Dutch;466
7.6.1;1. Introduction;466
7.6.2;2. Forerunners of Dutch dialectology;466
7.6.3;3. The Romantic period (1830 - 1875);467
7.6.4;4. Dialect geography in the Aufbau phase (1879 - 1920);468
7.6.5;5. Institutionalization and outstanding dialectologists (1920 - 1960);472
7.6.6;6. Expansion and decline of dialectology: 1960 - present;477
7.6.7;7. Bibliography;480
7.7;184. The dialectology of English in the British Isles;483
7.7.1;1. Standard versus nonstandard;483
7.7.2;2. The 17th century;483
7.7.3;3. The 18th century as a prelude to the 19th;484
7.7.4;4. The 19th century;485
7.7.5;5. Into the 20th century;490
7.7.6;6. Bibliography;491
7.8;185. Dialectology in the Slavic countries: An overview from its beginnings to the early twentieth century;493
7.8.1;1. Introduction;493
7.8.2;2. General developments;493
7.8.3;3. Individual Slavic lands;495
7.8.4;4. Summary;498
7.8.5;5. Bibliography;498
7.9;186. The history and development of a universal phonetic alphabet in the 19th century: from the beginnings to the establishment of the IPA;502
7.9.1;1. Introduction;502
7.9.2;2. Approaches to transcription;502
7.9.3;3. Universal Alphabetic schemes;504
7.9.4;4. Analphabetic notations;512
7.9.5;5. Dialect alphabets;513
7.9.6;6. Conclusion;513
7.9.7;7. Bibliography;514
7.10;187. Modern Language Instruction and Phonetics in the Later 19th Century;515
7.10.1;1. Laying the foundations: the 1870s and early 1880s;515
7.10.2;2. The establishment of the IPA and the consequences;516
7.10.3;3. ‘Quousque Tandem’: Person, pamphlet, pressure-group and periodical;517
7.10.4;4. Felix Franke;517
7.10.5;5. The Phonetic Method of Language Teaching and Henry Sweet’s ‘Elementarbuch’;518
7.10.6;6. After the ‘Elementarbuch’;519
7.10.7;7. Texts for students;520
7.10.8;8. Phonetics on vacation;520
7.10.9;9. Paul Passy and French by the Phonetic Method;521
7.10.10;10. Sweet’s ‘The Practical Study of Languages’;521
7.10.11;11. Conclusions;522
7.10.12;12. Bibliography;523
8;XXIX. Approaches to Semantics in the 19th and the First Third of the 20th Century Ansätze zur Semantik im 19. und im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts Les approches à la sémantique au XIXe et au premier tiers du XXe siècle;526
8.1;188. The renewal of semantic questions in the 19th century: The work of Karl Christian Reisig and his successors;526
8.1.1;1. Introduction;526
8.1.2;2. The beginnings of semasiology;527
8.1.3;3. The transformation of Reisig’s semasiology;528
8.1.4;4. Bibliography;529
8.2;189. The development of semasiology in Europe: A survey from the second half of the 19th to the first third of the 20th century;530
8.2.1;1. Introduction;530
8.2.2;2. General overview;530
8.2.3;3. The philosophical roots of the semasiological traditions in Europe;532
8.2.4;4. Semasiological achievements in Europe;533
8.2.5;5. Bibliography;538
8.3;190. Die frühe Entwicklung des onomasiologischen Ansatzes in der Sprachwissenschaft und Lexikographie des 19. Jahrhunderts;541
8.3.1;1. Definition;541
8.3.2;2. Vorgeschichte;541
8.3.3;3. Theoretische Überlegungen zur Onomasiologie im 19. Jahrhundert;542
8.3.4;4. Arbeiten onomasiologischen Charakters im 19. Jahrhundert;544
8.3.5;5. Auf dem Wege zur onomasiologischen Methode;545
8.3.6;6. Bibliographie;546
8.4;191. The study of meaning change from Reisig to Bre´al;547
8.4.1;1. Introduction;547
8.4.2;2. Typologies of semantic change (Germany);547
8.4.3;3. Lexicographical and semiotic reflections on meaning (England);550
8.4.4;4. Theories of semantic change;551
8.4.5;5. Bibliography;556
8.5;192. Die Forschungsrichtung “Wörter und Sachen”;558
8.5.1;1. Die Forschungsrichtung;558
8.5.2;2. Entstehung eines Konzepts;559
8.5.3;3. Die Zeitschrift “Wörter und Sachen”;561
8.5.4;4. Die Methode “Wörter und Sachen”;564
8.5.5;5. Umsetzung des Konzepts;570
8.5.6;6. Zentren und Schulen der Sachwortforschung;571
8.5.7;7. Ausblick;574
8.5.8;8. Bibliographie;576
8.6;193. The origin and development of the theory of the semantic field;580
8.6.1;1. Forerunners and founders;580
8.6.2;2. Jost Trier’s concept of the semantic field;583
8.6.3;3. Alternatives to Trier’s field theory;586
8.6.4;4. Georges Matore´ (1908 - post 1972);588
8.6.5;5. Morpho-semantic field theory;588
8.6.6;6. Conclusion;590
8.6.7;7. Bibliography;590
9;XXX. Psychology and Physiology in 19th-Century Linguistics Psychologische und physiologische Ansätze in der Sprachwissenschaft des 19. Jahrhunderts La psychologie et la physiologie dans la linguistique du XIXe siècle;593
9.1;194. Die Beziehungen zwischen Sprache und Denken: Die Ideen Wilhelm von Humboldts und die Anfänge der sprachpsychologischen Forschung;593
9.1.1;1. Vorbemerkungen;593
9.1.2;2. Literaturbericht und Forschungsstand;594
9.1.3;3. Die Anfänge der psychologischen Richtung: Grammatik, Logik und Psychologie;595
9.1.4;4. Theoriearchitektonische Probleme: die Vorzüge der Psychologie;597
9.1.5;5. Die Hauptprobleme der frühen Sprachpsychologie: ein Aufriß;598
9.1.6;6. Apperzeption und psychologische Semantik: eine Fallstudie;602
9.1.7;7. Schluß;606
9.1.8;8. Bibliographie;606
9.2;195. Language and psychology: 19th-century developments outside the Germany: A survey;609
9.2.1;1. Introduction;609
9.2.2;2. 19th-century studies outside Germany of developmentalpsycholinguistics;610
9.2.3;3. 19th-century views outside Germany on the relationshipbetween language and thought;612
9.2.4;4. Biological and social aspects of psycholinguists: 19th-century research outside Germany;615
9.2.5;5. Conclusion;619
9.2.6;6. Bibliography;620
9.3;196. Le langage et le cerveau: La localisation de la faculté du langage et l’étude des aphasies;622
9.3.1;1. Introduction;622
9.3.2;2. Les origines: Gall et sa postérité;623
9.3.3;3. Les commencements: De Broca (1861) à Wernicke (1874);624
9.3.4;4. Progrès de la neurologie;627
9.3.5;5. L’école allemande (1876 - 1886);628
9.3.6;6. L’école francaise (1876 - 1900);629
9.3.7;7. L’école anglaise: Jackson (1864 - 1893);630
9.3.8;8. La critique de l’école francaise: P. Marie et Ch. Foix (1906 - 1928);631
9.3.9;9. Le renouveau de l’école allemande: Pick et von Monakow (1913 - 1914);632
9.3.10;10. L’école anglaise: Henry Head (1926);633
9.3.11;11. Le courant phénoménologique;633
9.3.12;12. Du structuralisme à la neurolinguistique;633
9.3.13;13. Bibliographie;634
9.4;197. Psychologische Ansätze bei der Erforschung des frühkindlichen Spracherwerbs;635
9.4.1;1. Forschungsstand, Literaturbericht, Periodisierung;635
9.4.2;2. Unsystematische Beobachtung: von 1850 bis 1880;637
9.4.3;3. Nativismus vs. Empirismus: die erste Blüte derKindersprachforschung;638
9.4.4;4. Bedeutungsentwicklung: eine Fallstudie;642
9.4.5;5. Schlußbemerkung;646
9.4.6;6. Bibliographie;647
10;XXXI. Structural Linguistics in the 20th Century Der europäische Strukturalismus im 20. Jahrhundert Le structuralisme européen au XXe siècle;649
10.1;198. Die Wurzeln des Strukturalismus in der Sprachwissenschaft des 19. Jahrhunderts;649
10.1.1;1. ‘Strukturalismus’, ‘Struktur’, ‘System’, ‘Organismus’;649
10.1.2;2. Sprachtheoretische Organismuskonzeptionen;651
10.1.3;3. Systemhaftigkeit im lautsprachlichen Zusammenhang;654
10.1.4;4. Die Rekonstruktion der indogermanischen Ursprache;658
10.1.5;5. ‘Junggrammatischer Atomismus’ vs. ‘strukturale Methode’;661
10.1.6;6. Bibliographie;662
10.2;199. La dimension synchronique dans la théorie linguistique de Saussure;665
10.2.1;1. Définition et délimitation;665
10.2.2;2. La dimension synchronique dans la pratique comparatiste de Saussure;666
10.2.3;3. La dimension synchronique dans les réflexions méthodologiques de Saussure;668
10.2.4;4. L’émergence de la priorité logique et sémiologique de la dimension synchronique;669
10.2.5;5. Le rôle de la dimension synchronique dans la théorielinguistique de Saussure;673
10.2.6;6. Conclusion;675
10.2.7;7. Bibliographie;675
10.3;200. Le développement des idées saussuriennes par l’École de Genève;676
10.3.1;1. L’École genevoise de linguistiquegénérale;676
10.3.2;2. Le Cours de linguistique générale;677
10.3.3;3. Charles Bally (1865 - 1947);678
10.3.4;4. Charles-Albert Sechehaye (1870 - 1946);684
10.3.5;5. Conclusion;695
10.3.6;6. Bibliographie;696
10.4;201. The development of functionalism from the Prague school to the present;698
10.4.1;1. Functional and structural linguistics;698
10.4.2;2. The Prague School and the Functionalist School;699
10.4.3;3. The Prague School;699
10.4.4;4. The Functionalist School;707
10.4.5;5. Dynamic synchrony;715
10.4.6;6. Diachrony;716
10.4.7;7. Axiomatic functionalism;716
10.4.8;8. Conclusion;716
10.4.9;9. Bibliography;716
10.5;202. The Cercle linguistique de Copenhague and Glossematics;720
10.5.1;1. Introduction;720
10.5.2;2. The Cercle linguistique de Copenhague in Hjelmslev’s time;720
10.5.3;3. The development and propagation of glossematic theory;722
10.5.4;4. Some basic characteristics of glossematic theory;723
10.5.5;5. Danish structural linguistics: Professed and putativeglossematicians;732
10.5.6;6. The CLC and Danish linguistics after Hjelmslev;733
10.5.7;7. Bibliography;735
10.6;203. Firth, Halliday and the development of systemic functional theory;736
10.6.1;1. Introduction;736
10.6.2;2. Linguistics as statements of meaning;738
10.6.3;3. Languages and ‘patterns of life’;739
10.6.4;4. Malinowski and language as action;740
10.6.5;5. Tool power and the ‘ad hoc’ principle;741
10.6.6;6. Firth and European linguistics;743
10.6.7;7. Firth’s arguments against mentalism;744
10.6.8;8. Halliday and the elaboration of a functional linguistics;748
10.6.9;9. Choice and system;749
10.6.10;10. Networks as a form of argument;755
10.6.11;11. Firth, Halliday and meaning;755
10.6.12;12. Meaning, society and grammar;758
10.6.13;13. From semantics to semantic variation;758
10.6.14;14. Stratification;761
10.6.15;15. Probabilistic grammar and cartography;761
10.6.16;16. A Protean theory;762
10.6.17;17. Bibliography;762
10.7;204. The emphasis on syntax in the early phase of European structuralism: Ries, Jespersen, Mathesius, Guillaume, Tesnie`re;768
10.7.1;1. Introduction;768
10.7.2;2. ‘What is syntax?’;769
10.7.3;3. ‘What is a sentence?’;773
10.7.4;4. Subject and predicate;774
10.7.5;5. Word-groups;775
10.7.6;6. Bibliography;776
10.8;205. Die Entwicklung der Dependenzgrammatik und verwandter Theorien in der 2. Hälfte des 20. Jahrhunderts;778
10.8.1;1. Zur Dependenzgrammatik;778
10.8.2;2. Chronologischer Abriß zur Geschichte der Dependenzgrammatik;781
10.8.3;3. Ausblick;790
10.8.4;4. Bibliographie;791
10.9;206. Linguistische Ansätze in der Stilistik des zwanzigsten Jahrhunderts;796
10.9.1;1. Die Stilistik - eine linguistischeDisziplin?;796
10.9.2;2. Die Frühgeschichte der Stilistik;797
10.9.3;3. Stilistik als System von Ausdrucksmitteln;799
10.9.4;4. Frühpragmatische und funktionale Ansätze in der linguistischen Stilistik;800
10.9.5;5. Strukturalistische Ansätze in der linguistischen Stilistik;801
10.9.6;6. Textlinguistik und Stilistik;804
10.9.7;7. Sprachpragmatische Stilistik;806
10.9.8;8. Bibliographie;807
10.10;207. The exportation of structuralist ideas from linguistics to other fields: An overview;810
10.10.1;1. Introduction;810
10.10.2;2. Origins of structuralism;812
10.10.3;3. From Jakobson to Lévi-Strauss;816
10.10.4;4. 1950s - 1960s Paris;821
10.10.5;5. Structuralism and its aftermath in America and Britain;828
10.10.6;6. Further influences and current reactions;832
10.10.7;7. Bibliography;834
11;XXXII. Traditions of Descriptive Linguistics in America Der amerikanische Deskriptivismus La linguistique descriptive aux États-Unis;839
11.1;208. The ethnologuistic tradition in 19th-century America: From the earliest beginnings to Boas;839
11.1.1;1. Early descriptions;839
11.1.2;2. Thomas Jefferson;839
11.1.3;3. American Philosophical Society Americanists of the early 19th century;840
11.1.4;4. Albert Gallatin, Henry Rowe Schoolcraft, and the American Ethnological Society;841
11.1.5;5. Daniel G. Brinton;843
11.1.6;6. Major Powell and the Bureau of American Ethnology;844
11.1.7;7. William Dwight Whitney;846
11.1.8;8. Boasian organizing and criticizing;846
11.1.9;9. Describing California’s linguistic diversity;850
11.1.10;10. Legacies of early American recordings of languages;851
11.1.11;11. Bibliography;851
11.2;209. The linguistic legacy of William Dwight Whitney;853
11.2.1;1. Biographical overview;853
11.2.2;2. General linguistic theory;854
11.2.3;3. Issues in comparative linguistics;856
11.2.4;4. Relation to the Neogrammarian School;856
11.2.5;5. Relation to Saussurian structuralism;857
11.2.6;6. Whitney’s successors;858
11.2.7;7. Relation to American structuralism;859
11.2.8;8. Limitations on Whitney’s legacy;859
11.2.9;9. Bibliography;860
11.3;210. Attempts at professionalization of American linguistics: The role of the Linguistic Society of America;862
11.3.1;1. Introduction;862
11.3.2;2. The Linguistic Institutes;862
11.3.3;3. The linguistic craft;863
11.3.4;4. The Intensive Language Program;863
11.3.5;5. The official LSA journal;863
11.3.6;6. Slow growth and incipient professionalization;863
11.3.7;7. Bibliography;865
11.4;211. The Sapirian approach to language;865
11.4.1;1. Sapir’s linguistics;865
11.4.2;2. Sapir, Whorf, and the Linguistic Relativity Hypothesis;872
11.4.3;3. Sapir’s legacy;875
11.4.4;4. Bibliography;877
11.5;212. The ‘Bloomfield School’ and descriptive linguistics;880
11.5.1;1. Leonard Bloomfield (1887 - 1949): Linguist and figurehead;880
11.5.2;2. Bloomfield’s neogrammarian background;882
11.5.3;3. Revisions of Bloomfield’s system;884
11.5.4;4. Problems of specifying and localizing meaning;885
11.5.5;5. Distributionalism;886
11.5.6;6. Conclusion;894
11.5.7;7. Bibliography;895
11.6;213. Tagmemics and the analysis of non-verbal behavior: Pike and his school;896
11.6.1;1. Introduction;896
11.6.2;2. The Tagmeme defined;897
11.6.3;3. The evolution of Tagmemics;899
11.6.4;4. A brief comparison of the representation of syntactic structure in Tagmemics and Generative Grammar;907
11.6.5;5. A brief contrast of comparative tagmemic reconstruction and the reconstruction of word order typology;910
11.6.6;6. Concluding observations: Contributions of Tagmemics totwentieth-century linguistics;911
11.6.7;7. Bibliography;912
11.7;214. Distributionalism and immediate constituent analysis;916
11.7.1;1. Distributionalism;916
11.7.2;2. Immediate Constituent Analysis and Traditional Syntax;918
11.7.3;3. Immediate Constituent Syntax in Bloomfield (1914);919
11.7.4;4. Syntax in Bloomfield (1926);920
11.7.5;5. Pike’s Tagmemic Syntax;921
11.7.6;6. Zellig S. Harris (1909 - 1992);923
11.7.7;7. Rulon S. Wells;925
11.7.8;8. Bibliographical References;926
11.8;215. Quantitative methods and lexicostatistics in the 20th Century;928
11.8.1;1. Definition of the subject;928
11.8.2;2. Sociolinguistic applications;928
11.8.3;3. Lexical diffusion;929
11.8.4;4. Dialectometry;929
11.8.5;5. Lexicostatistics and glottochronology;930
11.8.6;6. Swadesh’s method;931
11.8.7;7. Lexical statistics;932
11.8.8;8. Probabilistic methods;932
11.8.9;9. Reasons for using quantitative methods;932
11.8.10;10. Current status;933
11.8.11;11. Bibliography;933