Buch, Englisch, Band 42, 326 Seiten, broschiert, Format (B × H): 170 mm x 240 mm, Gewicht: 685 g
Jan Miyake, editorial assistant
Buch, Englisch, Band 42, 326 Seiten, broschiert, Format (B × H): 170 mm x 240 mm, Gewicht: 685 g
Reihe: Studien und Materialien zur Musikwissenschaft
ISBN: 978-3-487-13200-6
Verlag: Georg Olms Verlag
During March of 1999, the Third International Schenker Symposium took place at Mannes College of Music in New York City. This was the third in a series of conferences devoted exclusively to the work of Heinrich Schenker, the most influential music analyst and theorist of the 20th century. This volume contains studies, originally presented at the 1999 symposium, that focus on topics such as the retained tone, non-tonic openings and the auxiliary cadence; other essays use Schenker’s analytical approach to explore the tonal structure of opera and the compositional language of Beethoven, Corelli, Mozart and Stravinsky. This volume gives testimony to the scope of Schenkerian research and represents the exploration of Schenker’s ideas by American and European scholars at the turn of the 21st century.
Im März 1999 fand das Dritte Internationale Schenker Symposium am Mannes College of Music in New York statt. Diese Veranstaltung war der dritte Teil einer Kongressreihe, die sich ausschließlich mit der Arbeit Heinrich Schenkers, dem einflussreichsten Musikanalytiker und -theoretiker des 20. Jahrhunderts, befasst. Das Buch enthält Symposiumsbeiträge, die Themen wie Liegeton, nicht-tonikale Satzanfänge und Zwischenkadenz aufgreifen; in weiteren Artikeln werden tonale Strukturen in der Opernmusik und die kompositorische Sprache Beethovens, Corellis, Mozarts und Stravinskys auf der Grundlage der Schenkerschen Analysetechnik untersucht. Der Band zeugt von der Themenvielfalt in der Schenker-Forschung und beschreibt die Ergründung der Schenkerschen Theorien durch amerikanische und europäische Forscher zu Beginn des 21. Jahrhunderts.
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
OLIVER SCHWAB-FELISCH, Vorwort - ALLEN CADWALLADER, Preface - Abbreviated References to Schenker’s Writings - L. POUNDIE-BURSTEIN, Schenker’s Concept of the Auxiliary Cadence - ROGER KAMIEN, Quasi-Auxiliary Cadences Beginning on a Root-Position Tonic Chord: Some Preliminary Observations - LAURI SUURPÄÄ, Non-Tonic Openings in Three Beethoven Introductions - DAVID GAGNÉ, Unity in Diversity: The Retained Tone - Giorgio Sanguinetti, Dramatic Functions of 'Tonal Field”: The Second Duet 'Carlo–Élisabeth” in Verdi’s Don Carlos - ERIC WEN, Wie Frühlingsblumen blüht es: The First Movement of Brahms’s Violin Sonata in A Major, Op. 100 - JOEL GALAND, Techniques of Recapitulation in the Eighteenth-Century Concerto - OLLI VÄISÄLÄ, New Theories and Fantasies on the Music of Debussy: Post-Triadic-Prolongation in Ce qu’a vu le vent d’ouest and Other Examples - JAMES M. BAKER, The Structural Bass in Nineteenthand Twentieth-Century Music - EYTAN AGMON, Structural Levels and Harmonic Theory: Toward a Reconciliation - WILLIAM ROTHSTEIN, Transformations of Cadential Formulae in the Music of Corelli and His Successors - CARL SCHACHTER, Che Inganno! The Analysis of Deceptive adences