E-Book, Englisch, Band 93, 289 Seiten, Format (B × H): 232 mm x 155 mm
Chan The Wealth of Nations
1. Auflage 2017
ISBN: 978-3-16-154543-6
Verlag: Mohr Siebeck
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
A Tradition-Historical Study
E-Book, Englisch, Band 93, 289 Seiten, Format (B × H): 232 mm x 155 mm
Reihe: Forschungen zum Alten Testament 2. Reihe
ISBN: 978-3-16-154543-6
Verlag: Mohr Siebeck
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
Michael J. Chan setzt sich auf methodologischer Ebene dafür ein, ikonographisches Material stärker in Fragen der Traditionsgeschichte (eine Methode, die sich meist allein auf Textbelege konzentriert) zu berücksichtigen. Im Anschluss an O.H. Steck muss der Begriff "Tradition" weiter gefasst werden, damit er sich auf vererbte Konzepte und Konstellationen bezieht, welche sich über verschiedene Medien erstrecken können. Der Autor untersucht anhand traditionsgeschichtlicher Methodik die "Reichtum der Völker"-Tradition - eine Reihe von Texten, in denen die anderen Völker der Erde ihren Reichtum nach Zion bringen. Die Tradition des Reichtums der Völker war im gesamten Nahen Osten der Antike verbreitet. Michael J. Chan zeigt, dass die biblischen Texte diese Tradition manchmal mit kaum einer oder ohne Veränderung widerspiegeln, wohingegen sie in anderen Fällen in erfinderischer oder sogar zerstörerischer Art und Weise umgestaltet wird.
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Geschichtswissenschaft Alte Geschichte & Archäologie Altorientalische Geschichte & Archäologie
- Geisteswissenschaften Geschichtswissenschaft Geschichtliche Themen Kultur- und Ideengeschichte
- Geisteswissenschaften Christentum, Christliche Theologie Bibelwissenschaften Altes Testament: Exegese, Geschichte
- Geisteswissenschaften Jüdische Studien Jüdische Studien Heilige & Traditionstexte: Torah, Talmud, Mischna, Halacha
Weitere Infos & Material
1;Cover;1
2;Preface;8
3;Table of Contents;10
4;List of Abbreviations;15
5;Chapter 1: Tradition History and Art History: Toward a Synthesis;18
5.1;A. Creatio ex Traditione;18
5.2;B. Tradition and Society;26
5.3;C. Tradition History (Traditionsgeschichte) and Transmission History (Überlieferungsgeschichte);29
5.4;D. Iconography and Tradition History;31
5.5;E. Putting Theory into Practice: The Wealth of Nations Tradition;38
6;Chapter 2: The Wealth of Nations Tradition in the Hebrew Bible;40
6.1;A. Defining the Body of Textual Evidence;40
6.2;B. Poetry, Colometry, and Compositional History;49
6.3;C. A Linguistic, Generic, and Diachronic Profile of the Biblical Texts;52
6.3.1;I. 1 Kgs 10:1–10, 13//2 Chr 9:1–9, 12;52
6.3.1.1;1. Contents and Genre;53
6.3.1.2;2. Compositional History;56
6.3.2;II. 1 Kgs 10:15//2 Chr 9:14;64
6.3.2.1;1. Contents and Genre;65
6.3.2.2;2. Compositional History;65
6.3.3;III. 1 Kgs 10:23–25//2 Chr 9:22–24;65
6.3.3.1;1. Contents and Genre;66
6.3.3.2;2. Compositional History;70
6.3.4;IV. 2 Chr 32:23;70
6.3.4.1;1. Contents and Genre;70
6.3.4.2;2. Compositional History;71
6.3.5;V. Isa 18:7;71
6.3.5.1;1. Contents and Genre;72
6.3.5.2;2. Compositional History;79
6.3.6;VI. Isa 45:14;82
6.3.6.1;1. Contents and Genre;82
6.3.6.2;2. Compositional History;85
6.3.7;VII. Isa 60:4–17; 61:5–6;88
6.3.7.1;1. Contents and Genre;89
6.3.7.2;2. Compositional History;95
6.3.8;VIII. Isa 66:12;117
6.3.8.1;1. Contents and Genre;117
6.3.8.2;2. Compositional History;119
6.3.9;IX. Zeph 3:10;121
6.3.9.1;1. Contents and Genre;121
6.3.9.2;2. Compositional History;126
6.3.10;X. Ps 68:19a, 29–32;131
6.3.10.1;1. Contents and Genre;131
6.3.10.2;2. Compositional History;137
6.3.11;XI. Ps 72:10–11;140
6.3.11.1;1. Contents and Genre;140
6.3.11.2;2. Compositional History;143
6.3.12;XII. Ps 76:12;149
6.3.12.1;1. Contents and Genre;149
6.3.12.2;2. Compositional History;151
6.3.13;XIII. Ps 96:7–8//1 Chr 16:28–29;153
6.3.13.1;1. Contents and Genre;153
6.3.13.2;2. Compositional History;156
6.4;D. A Tabular Presentation of all Linguistic, Generic, and Diachronic Evidence from Chapters 3–4;158
6.4.1;I. Wealth Bearers;158
6.4.2;II. The Terminology of Foreign Wealth;160
6.4.3;III. The Terminology of Wealth-Bearing;161
6.4.4;IV. The Recipients of Foreign Wealth;162
6.4.5;V. Genre Distribution;163
6.4.6;VI. Chronology of Texts;164
6.5;E. Conclusions;165
7;Chapter 3: The Wealth of Nations Tradition in the Ancient Near East: Textual and Visual Evidence;166
7.1;A. Introducing the Materials;166
7.2;B. Iconographic Evidence;168
7.2.1;I. Mesopotamia;169
7.2.1.1;1. Tribute Reliefs from Room D of the Northwest Palace of Ashurnasirpal II (883–859 B.C.E.) at Kalhu/Nimrud;170
7.2.1.1.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;170
7.2.1.1.2;b) Iconographic Analysis;171
7.2.1.1.3;c) Functional Analysis;172
7.2.1.1.4;d) Iconographic Interpretation;173
7.2.1.2;2. The Mamu Temple Gates of Ashurnasirpal II (883–859 B.C.E.) from Balawat (Imgur-Enlil);175
7.2.1.2.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;175
7.2.1.2.2;b) Iconographic Analysis;176
7.2.1.2.3;c) Functional Analysis;177
7.2.1.2.4;d) Iconographic Interpretation;178
7.2.1.3;3. The Black Obelisk of Shalmaneser III (858–824 B.C.E.);179
7.2.1.3.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;179
7.2.1.3.2;b) Iconographic Analysis;180
7.2.1.3.3;c) Functional Analysis;181
7.2.1.3.4;d) Iconographic Interpretation;182
7.2.1.4;4. Ivories from the Nabû Tempel at Kalhu/Nimrud;183
7.2.1.4.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;183
7.2.1.4.2;b) Iconographic Analysis;184
7.2.1.4.3;c) Functional Analysis;184
7.2.1.4.4;d) Iconographic Interpretation;184
7.2.2;II. Persia;185
7.2.2.1;1. The Apadana Reliefs at Persepolis;185
7.2.2.1.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;185
7.2.2.1.2;b) Iconographic Analysis;189
7.2.2.1.3;c) Functional Analysis;190
7.2.2.1.4;d) Iconographic Interpretation;191
7.2.2.2;2. Excursus: Seal Impressions from Dascylium and a Presentation Scene on the Inner Surface of a Shield;192
7.2.3;III. Levant;192
7.2.4;IV. Egypt: The Third Intermediate Period (1069–702 B.C.E.), the Late Period (747–525 B.C.E.), and the Persian Period (525–332 B.C.E.);193
7.2.4.1;1. The Victory Stele of Piya (747–716 B.C.E.);194
7.2.4.1.1;a) Pre-Iconographic Description and Genre/Category Analysis;194
7.2.4.1.2;b) Iconographic Analysis;196
7.2.4.1.3;c) Functional Analysis;196
7.2.4.1.4;d) Iconographic Interpretation;197
7.2.5;V. Summary of the Iconographic Evidence;197
7.3;C. Literary Evidence;198
7.3.1;I. Mesopotamia;198
7.3.1.1;1. Assyrian Texts;198
7.3.1.1.1;a) With References to Specific Nations;199
7.3.1.1.2;b) “Totalizing” Texts;202
7.3.1.2;2. Babylonian Texts;205
7.3.2;II. Persia;207
7.3.3;III. Levant;209
7.3.4;IV. Egypt: The Third Intermediate Period (1069–702 B.C.E.), the Late Period (747–525 B.C.E.), and the Persian Period (525–332 B.C.E.);210
7.3.5;V. Summary of the Literary Evidence;212
7.4;D. Conclusions;213
8;Chapter 4: Tradition-Historical ‘Biography’ of the Wealth of Nations Tradition: Conclusions;214
8.1;A. Sketching a Tradition-Historical ‘Biography’ of the Wealth of Nations Tradition;215
8.1.1;I. The Tradition Maintained;216
8.1.2;II. The Tradition in Transformation;218
8.1.3;III. Genre and Social Location;227
8.2;B. The Visual and the Verbal;230
8.3;C. Creatio ex Traditione;231
9;Appendix: Figures;232
10;Bibliography;240
11;Index of Old Testament References;272
12;Index of Modern Authors;282
13;Index of Names and Subjects;288