E-Book, Deutsch, 238 Seiten
Dumon / Diketmüller / Koenen Passionately Inclusive: Towards Participation and Friendship in Sport
1. Auflage 2017
ISBN: 978-3-8309-8729-1
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: PC/MAC/eReader/Tablet/DL/kein Kopierschutz
Festschrift für Gudrun Doll-Tepper
E-Book, Deutsch, 238 Seiten
ISBN: 978-3-8309-8729-1
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: PC/MAC/eReader/Tablet/DL/kein Kopierschutz
On the occasion of Gudrun Doll-Tepper's birthday, we are looking back at
exciting developments that have evolved over the past decades in sport and physical education. Despite all the challenges these global phenomena are facing, we can also observe fascinating changes, especially with regard to participation opportunities for girls and women as well as for persons with a disability in sport, physical education and physical activity. The contributing authors - leaders, experts, colleagues and friends of Gudrun Doll-Tepper - are providing an exceptional insight into this historical progress. Gudrun Doll-Tepper is recognised as one of the leaders in the activities that led to these changes - on the policy level, in sport practice and in the research and teaching remit of academia, especially in adapted physical activity and physical education. Her unique capacity for networking across sectors and disciplines, on local, national and global level, is exemplary for many of us. We understand that change requires a vision, confidence, strategy, stamina - and team work. In her long-standing career as a leader of various organisations, committees and commissions, as Honorary President of the International Council of Sport Science and Physical Education, as Vice President of the German Olympic Sports Confederation and as a university professor, Gudrun Doll-Tepper continues to inspire us.
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Book Cover;1
1.1;Imprint;4
1.2;Inhalt;5
2;Editorial Note;9
3;Zum 70. Geburtstag von Gudrun Doll-Tepper (Thomas Bach);13
4;Maßstäbe setzen und Barrieren abbauen (Friedhelm Julius Beucher);17
5;Diplomatin des Sports (Klaus Böger);21
6;Promoting Participation in Sport (Sir Philip Craven);25
7;Saluting Professor Gudrun Doll-Tepper (Mary Davis);29
8;Exemplary Leadership and Advocacy: The Early Years (Karen P. DePauw);31
9;Visionär und nachhaltig (Herbert Dierker);37
10;Adapted Physical Activity ohne Grenzen (Maria Dinold);39
11;Vielseitig und menschlich engagiert für Sportdeutschland (Alfons Hörmann);45
11.1;Sportverein und Schule;45
11.2;Gesellschaftliche Partner;46
11.3;Inklusion im Sport;46
11.4;DOSB-Lizenzausbildung;47
11.5;Deutsche Olympische Akademie (DOA);47
12;Gemeinsam nach vorne schauen (Jan Holze);49
13;What Else Could Possibly Be Said… (ICSSPE Executive Office Team);53
14;Celebrating a True Path-Finder (Darlene A. Kluka);57
15;2017 – Zeit zum Feiern (Tobias Knoch, Isabel Flory und Matthias Thaler);61
16;A Personal Thank You (Uri Schaefer);65
17;Mauern überwinden und Knoten lösen (Guido Schilling);67
18;Eine Paralympische Siegeshymne (Wolfgang Schrödter);69
19;An Encounter with Professor Doll-Tepper and the Development of Adapted Sports in Japan (Tomoyasu Yasui);73
20;Der Beitrag des (organisierten) Sports für die Entwicklung junger Menschen (Wolf-Dietrich Brettschneider und Erin Gerlach);79
20.1;Die Rolle sportlichen Engagements zwischen Wunsch und Wirklichkeit;79
20.2;Fragestellungen und Befunde der Paderborner Längsschnittstudien;81
20.3;Fazit;83
20.4;Rezeption der Studien;84
20.5;Literatur;86
21;The Effects of Technology Supported Brain Breaks on Physical Activity in School Children (Fatma Sacli Uzunoz; Ming-Kai Chin; Magdalena Mo Ching Mok; Christopher R. Edginton; and Hrvoje Podnar);87
21.1;Abstract;87
21.2;Introduction;88
21.3;Method;89
21.4;Results;92
21.5;Discussion and Conclusion;98
21.6;References;101
22;Organismus und Mechanismus (Gunter Gebauer);105
23;Zwei Seiten einer Medaille: Olympische Idee und Identität– Eine Gedankenskizze und ein Fragenkatalog (Andreas Höfer);115
23.1;Olympische Kernsportart;116
23.2;Olympische Haltung;116
23.3;Olympische Idee;117
23.4;Der olympische Wert und die Werte;120
23.5;Olympische Identität;121
23.6;Olympische Meriten;122
23.7;Olympisches Dilemma;123
24;Jeder Sport hat (s)einen Preis… (Detlef Kuhlmann);125
24.1;1 Einleitung;125
24.2;2 Preise im Sport – Einblicke in die Preisszene;125
24.2.1;2.1 Sport als doppelseitige Preisofferte;126
24.2.2;2.2 Zur Konjunktur im sportbezogenen Preisaufkommen;127
24.2.3;2.3 Preise im Sport ausloben – warum und wie?;129
24.3;3 Prüfsteine für einen Preisskeptizismus;130
24.3.1;3.1 Exzellenz;130
24.3.2;3.2 Sättigung;131
24.3.3;3.3 Instrumentalisierung;131
24.3.4;3.4 Nachhaltigkeit;131
24.4;Literatur;132
25;Für den Erhalt des Youth Leadership Programmes (Wilfried Lemke);133
26;Empowerment and Inclusion through Sport – A Universal Language (Marianne Meier);141
26.1;1 Sport in Crisis and Post-disaster Situations;141
26.2;2 Historic Overview of the Women in Sport Movement;142
26.3;3 Gender Empowerment;148
26.4;4 Sport as an Inclusive Pedagogical Tool;152
26.5;5 Closing Words;154
26.6;References;154
27;Olympic Education: History, Theory and Practice (Roland Naul and Deanna Binder);159
27.1;Section 1: Historical Roots and Contemporary Concepts of Olympic Education;159
27.2;Section 2: German Contributions to the Development of Olympic Education;160
27.3;Section 3: Olympic Education – International Concepts;162
27.4;Section 4: The Development of the Lifeworld Approach and Olympic Values Education;164
27.5;References;172
28;Handball – From a Women’s Game to a Men’s Sport (Gertrud Pfister);175
28.1;Introduction;175
28.2;Excursion: Turnen and its Influence on Sport and Games;177
28.3;Team Handball – Origins and First Developments;179
28.4;Handball – Gender Changes;181
28.5;References;191
29;Institutes of Higher Education and the Olympic Games (Uri Schaefer);195
29.1;Sporting Legacies;198
29.2;Social Legacies;198
29.3;Environmental Legacies;199
29.4;Urban Legacies;200
29.5;Economic Legacies;200
29.6;Olympic Legacies and Their Impact on Teaching at Institutions of Higher Education;201
29.7;References;203
30;Frauen im Sport: Totales Eigenleben. Ein Gespräch mit Shokouh Navabinejad (Guido Schilling);205
31;Inklusion im schulischen und außerschulischen Sport – im Fokus der Heterogenitätsdimension Behinderung (Heike Tiemann und Sabine Radtke);209
31.1;1 Der Weg von der Segregation zur Integration;209
31.2;2 Von der Integration zur Inklusion;211
31.3;3 Der wissenschaftliche Inklusionsdiskurs in ausgewählten Handlungsfeldern des Sports;214
31.3.1;3.1 Inklusion im Schulsport;214
31.3.2;3.2 Inklusion im außerschulischen Sport – das Beispiel des Leistungssports;215
31.4;4 Aktuelle Entwicklung im außerschulischen Sport;216
31.5;5 Persönliche Worte anstelle eines Fazits;217
31.6;Literatur;219
32;Frauen an die Spitze – Förderung von Frauen im gemeinnützig organisierten Sport in Deutschland (Petra Tzschoppe);223
32.1;Das Projekt „Frauen an die Spitze“;227
32.2;Aktuelle Situation zur gleichberechtigten Teilhabe von Frauen in Führungspositionen;233
32.3;Frau an der Spitze – ein persönlicher Nachtrag;236
32.4;Literatur;237