E-Book, Englisch, 244 Seiten, eBook
Grebe Reconciliation Policy in Germany 1998-2008
1. Auflage 2010
ISBN: 978-3-531-91924-9
Verlag: VS Verlag für Sozialwissenschaften
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Construing the 'Problem' of the Incompatibility of Paid Employment and Care Work
E-Book, Englisch, 244 Seiten, eBook
ISBN: 978-3-531-91924-9
Verlag: VS Verlag für Sozialwissenschaften
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
'In all research, the choice of object is primary and decisive. This refers to the set of c- cepts which determines the delimitation among the totality of phenomena of those selected as objects of analysis'(Topalov 1979: 446). In this quote Topalov addresses the 'fundamental illusion' of empiricist research approaches: that objects of inquiry are self-evident givens. The rejection of this - piricist 'illusion'constitutes the foundation of this thesis. This thesis modifies a c- textual social constructionist paradigm of inquiry and combines it with a feminist standpoint in the analysis of policies claimed to be aimed at reconciling paid - ployment and care work in Germany from 1998 to 2005. 1.1 Genesis of the study The present study developed out of three interrelated strands of our intellectual - riosity which evolved, triggered by an engagement with a discipline unique to the UK in its approach, Social Policy. First, in what can be described as a fruitful int- lectual adaptation process to a new discipline, an initial interest in welfare state transformation in Eastern Europe developed into a keen interest in family policies.
Dr. Cornelius Grebe completed his PhD research at the University of Nottingham in 2008.
Zielgruppe
Research
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Acknowledgements;6
2;Contents;7
3;1 Introduction;10
3.1;1.1 Genesis of the study;10
3.2;1.2 Research Questions;11
3.3;1.3 Reconciliation policy;18
3.4;1.4 Problem representations;18
3.5;1.5 Policy as discourse;20
3.6;1.6 Structure of the study Chapter Two;21
4;2 Theoretical positioning and literature review;26
4.1;2.1 Social Constructionism and Social Policy;26
4.1.1;2.1.1 ‘Classical’ social problems theory;27
4.1.2;2.1.2 Social Constructionism;30
4.2;2.2 Feminist social policy analysis;45
4.2.1;2.2.1 Critiques of mainstream policy analysis;46
4.2.2;2.2.2 Feminist critiques of social policy;48
4.2.3;2.2.3 Feminist critiques of gender equality policy;54
4.2.4;2.2.4 Social constructionist critique of gender equality policy;58
4.2.5;2.2.5 Feminist critiques of ‘reconciliation’ policy;62
4.3;2.3 Conclusion;68
5;3 Methodology;70
5.1;3.1 Introduction;70
5.2;3.2 Paradigm of inquiry, ontology and epistemology;71
5.3;3.3 Rationale for qualitative inquiry;75
5.4;3.4 The process of conducting the study;79
5.5;3.5 Historical research design;83
5.6;3.6 Documentary data;84
5.6.1;3.6.1 Status of documentary data;84
5.6.2;3.6.2 Data collection;84
5.6.3;3.6.3 Data analysis;85
6;4 A brief history of the incompatibility ‘problem’;88
6.1;4.1 Introduction;88
6.2;4.2 The ‘problems’ of mothers’ employment and of women’s inequality;88
6.2.1;Ehegattensplitting9,;90
6.2.2;Grundgesetz10;90
6.2.3;Bürgerliches Gesetzbuch11;90
6.3;4.3 The emergence of the incompatibility ‘problem’;91
6.3.1;Erziehungsgeld13;92
6.3.2;Erziehungsurlaub;92
6.3.3;Mutterschaftsurlaubsgesetz14;92
6.3.4;Bundeserziehungsgeld-gesetz15;93
6.3.5;Mutterschutzurlaub;93
6.3.6;Bundeserziehungsgeldgesetz;93
6.3.7;Bundeserziehungsgeld-gesetz;93
6.3.8;de facto;93
6.4;4.4 A look at the German Democratic Republic;93
6.4.1;Weltanschauung,;93
6.4.2;Länder;93
6.4.3;Grundgesetz.;93
6.4.4;neue Länder.;94
6.4.5;Sozialistische Ein-heitspartei Deutschlands17;94
6.4.6;Familiengesetzbuch18;94
6.4.7;Familiengesetzbuch;95
6.4.8;Schwangerschaftsurlaub19;95
6.4.9;Haushaltstag20);95
6.4.10;Haushaltstag,;96
7;5 Anti-discrimination policy;98
7.1;5.1 What is anti-discrimination policy represented to be about?;98
7.1.1;Antidiskriminierung;99
7.1.2;Frauenförderung21.;99
7.1.3;Antidiskriminierung;99
7.1.4;Frauenförderung;99
7.1.5;Grundgesetz22,;100
7.1.6;Grundgesetz;100
7.1.7;Bundesgerichtshof,;100
7.1.8;Humanistische Union;101
7.1.9;Grund-gesetz.;101
7.1.10;arbeitsrechtliches EG-Anpassungsgesetz,;101
7.1.11;Humanstische Union’s;102
7.1.12;Länder;102
7.1.13;arbeitsrechtliches EG-Anpassungsgesetz.;103
7.1.14;Zweites Gleich-berechtigungsgesetz;103
7.2;5.2 What was anti-discrimination policy represented to be about 1998–2005?;105
7.2.1;(Gleich-stellungsgesetz);105
7.2.2;Gleichstellungsgesetz für die Bundesverwaltung;105
7.2.3;Länder.;105
7.2.4;Gleichstellungsgesetz;105
7.2.5;Länder;105
7.2.6;Bundesgleichstellungsgesetz;106
7.2.7;Zweites Gleichberechtigungsgesetz,;106
7.2.8;status quo;107
7.2.9;Frauenförderung;109
7.2.10;Gleichstellungsgesetz für die Bundesverwaltung;109
7.2.11;Antidiskrimi-nierung;109
7.3;5.3 What is the cause of incompatibility represented to be?;111
7.3.1;arbeitsrechtliches EG-Anpassungsgesetz;111
7.3.2;Humanistische Union;112
7.3.3;Zweites Gleichberechtigungsgesetz,;112
7.3.4;Zweites Gleichberechtigungsgesetz;112
7.3.5;arbeitsrechtliches EG-Anpassungsgesetz;113
7.3.6;Zweites Gleichberechtigungsgesetz;114
7.3.7;per se,;114
7.4;5.4 What are the effects of problem representations?;115
7.4.1;5.4.1 Constitution of subjects and subjectivities;115
7.4.2;Zweites Gleichbrechtigungsgesetz;117
7.4.3;(Zweites Gleichberechtigungsgesetz):;118
7.4.4;5.4.2 What cannot be thought about within anti-discrimination discourse?;121
7.5;not;121
7.6;is;121
7.6.1;5.4.3 ‘Lived effects’;124
7.7;5.5 Omissions and blind spots;127
7.8;5.6 Alternative problem representations;129
7.9;5.7 Summary;132
8;6 Childcare policy;134
8.1;6.1 What is childcare policy represented to be about?;134
8.1.1;Länder,;134
8.1.2;Kommunen.;134
8.1.3;Krippe;134
8.1.4;Kindergarten;134
8.1.5;Hort;134
8.1.6;de facto;135
8.1.7;Län-der;135
8.1.8;Reich;135
8.1.9;Blut und Boden26;135
8.1.10;Länder;136
8.1.11;Kinderund Jugendhilfegesetz27;137
8.1.12;Schwangerenund Familienhilfegesetz30;138
8.1.13;Schwangerenund Familienhilfegesetz,;138
8.2;6.2 What was childcare policy represented to be about 1998–2005?;138
8.2.1;Kinderund Jugendhilfegesetz.;140
8.2.2;Tagesbetreuungsausbaugesetz34;140
8.3;6.3 What is the cause of incompatibility represented to be?;142
8.3.1;Schwangerenund Familienhilfegesetz,;142
8.3.2;de nature;143
8.3.3;Tagesbetreuungsausbaugesetz.;144
8.3.4;Tagesbetreuungsausbaugesetz;144
8.3.5;Länder;144
8.3.6;Tagesausbaubetreuungsgesetz:;145
8.4;6.4 What are the effects of problem representations?;146
8.4.1;6.4.1 Constitution of subjects and subjectivities;146
8.4.2;Schwangerenund Familienhilfegesetz;146
8.4.3;Tagesbetreuungsausbaugesetz;148
8.4.4;6.4.2 What cannot be thought about within childcare discourse?;150
8.4.5;6.4.3 ‘Lived effects’;152
8.4.6;raison d’être;153
8.5;and;153
8.6;6.5 Omissions and blind spots;155
8.6.1;Tagesbetreuungsausbaugesetz,;156
8.7;6.6 Alternative problem representations;157
8.8;6.7 Summary;160
9;7 Parental leave policy;162
9.1;7.1 What is parental leave policy represented to be about?;162
9.1.1;Mutterschutzgesetz36;162
9.1.2;Mutterschutzgesetz;163
9.1.3;Mutterschutz,;163
9.1.4;Mutterschutz;163
9.1.5;Erziehungsgeld40;164
9.1.6;Länder;164
9.1.7;Erziehungs-geld,;165
9.1.8;per se;165
9.1.9;Mutterschaftsurlaubsgesetz42;165
9.1.10;Mutterschaftsurlaubsgesetz;165
9.1.11;Mutterschaftsurlaub43;165
9.1.12;Mutterschaftsgeld44;165
9.1.13;Mutterschaftsgeld;166
9.1.14;Mutterschaftsurlaub;166
9.1.15;Mutterschaftsurlaubsgesetz;166
9.1.16;Bundeserzie-hungsgeldgesetz46;166
9.1.17;Bundeserziehungsgeldgesetz;167
9.1.18;Erziehungs-geld;167
9.1.19;Erziehungsurlaub47;167
9.1.20;Mutterschaftsgeld, Erziehungsgeld;167
9.1.21;Erziehungsgeld;167
9.1.22;de facto;167
9.1.23;Erziehungsurlaub,;167
9.1.24;Erziehungs-geld.;167
9.1.25;Erziehungsgeld;167
9.1.26;Erziehungsurlaub.;167
9.1.27;Bundeserziehungsgeldgesetz;167
9.1.28;Erziehungsurlaub;167
9.1.29;Erziehungsgeld;167
9.1.30;Bundeserziehungsgeldgesetz;167
9.1.31;Familiengeld50,;167
9.1.32;Erziehungsgeld;167
9.1.33;Erziehungsurlaub,;168
9.1.34;Erziehungsgeld:;168
9.1.35;Bundeserzie-hungsgeldgesetz;168
9.1.36;Erziehungsgeld;168
9.1.37;Erziehungsgeldgesetz;169
9.1.38;Bundeserziehungsgeldgesetz,;169
9.1.39;Erziehungsurlaub;169
9.2;7.2 What was parental leave policy represented to be about 1998–2005?;169
9.2.1;Erziehungsurlaub;170
9.2.2;Erziehungsgeld;170
9.2.3;Erziehungsurlaub;170
9.2.4;Bundeserziehungsgeldgesetz.;170
9.2.5;Erziehungs-urlaub;170
9.2.6;Elternzeit53;170
9.2.7;Bundeserziehungsgeldgesetz;170
9.2.8;Erziehungsurlaub,;170
9.2.9;Elternzeit;170
9.2.10;Mutterschutz.;170
9.2.11;Erziehungsgeld;170
9.2.12;(Erzie-hungsgeld);172
9.2.13;(Erziehungsurlaub).;172
9.2.14;Erziehungsgeld,;172
9.2.15;Erziehungsgeld;172
9.2.16;Erziehungs-geld;172
9.2.17;Erziehungsurlaub;172
9.2.18;Elternzeit),;172
9.2.19;Elternzeit;172
9.2.20;Erziehungsurlaub;172
9.2.21;Erziehungsgeld;172
9.2.22;Eltern-geld’s;172
9.2.23;Elternzeit,;173
9.3;7.3 What is the cause of incompatibility represented to be?;174
9.3.1;Erziehungsgeld;175
9.3.2;Erziehungsurlaub.;176
9.3.3;Elternzeit.;177
9.3.4;Elternzeit,;177
9.3.5;Elternzeit;178
9.3.6;Elternzeit,;179
9.4;7.4 What are the effects of problem representations?;179
9.4.1;7.4.1 Constitution of subjects and subjectivities;179
9.4.2;Erziehungsgeldgesetz;181
9.4.3;Erziehungsgeld;182
9.4.4;Erziehungsurlaub;182
9.4.5;Erziehungsgeld,;183
9.4.6;Elternzeit,;183
9.4.7;7.4.2 What cannot be thought about within parental leave discourse?;185
9.4.8;per se;185
9.4.9;Erziehungsurlaub.;186
9.4.10;Elternzeit;186
9.4.11;7.4.3 ‘Lived effects’;187
9.4.12;Erziehungsurlaub,;188
9.5;7.5 Omissions and blind spots;189
9.6;7.6 Alternative problem representations;192
9.6.1;de facto;193
9.7;7.7 Summary;195
10;8 Working time policy;197
10.1.1;Frau und Beruf;197
10.2;8.1 What is part-time employment policy represented to be about?;197
10.2.1;Bundesanstalt für Arbeit,;198
10.2.2;Beschäftigungsförderungs-gesetz61;198
10.3;8.2 What was part-time employment policy represented to be about 1998–2005?;199
10.3.1;Frau und Beruf,;199
10.3.2;Gesetz über Teilzeitarbeit62,;200
10.3.3;Bundeserziehungsgeldgesetz63,;201
10.3.4;Bundeserziehungsgeldgesetz;201
10.3.5;Bundeserziehungsgeldgesetz,;201
10.3.6;(Elternzeit),;201
10.3.7;Elternzeit;201
10.3.8;(Erziehungsgeld);201
10.3.9;Elternzeit;201
10.4;8.3 What is the cause of incompatibility represented to be?;202
10.4.1;(Bundeserziehungsgeldgesetz/Gesetz zur Elternzeit);202
10.4.2;(Gesetz über die Teilzeitarbeit);202
10.5;8.4 What are the effects of problem representations?;204
10.5.1;8.4.1 Constitution of subjects and subjectivities;204
10.5.2;8.4.2 What cannot be thought about within working time discourse?;207
10.5.3;8.4.3 ‘Lived effects’;209
10.6;8.5 Omissions and blind spots;211
10.7;8.6 Alternative problem representations;213
10.7.1;per se,;213
10.8;8.7 Summary;214
11;9 Conclusion;217
11.1;9.1 Introduction;217
11.2;9.2 Contributions of this study;219
11.3;9.3 Findings of this study;220
11.4;9.4 Future Research;224
12;References;227
Theoretical positioning and literature review.- Methodology.- A brief history of the incompatibility ‘problem’.- Anti-discrimination policy.- Childcare policy.- Parental leave policy.- Working time policy.- Conclusion.