E-Book, Englisch, Band 2015/2, 200 Seiten
Reihe: LWF Studies
Mtata / Koester To All the Nations
1. Auflage 2016
ISBN: 978-3-374-04375-0
Verlag: Evangelische Verlagsanstalt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Lutheran Hermeneutics and the Gospel of Matthew
E-Book, Englisch, Band 2015/2, 200 Seiten
Reihe: LWF Studies
ISBN: 978-3-374-04375-0
Verlag: Evangelische Verlagsanstalt
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Für alle Völker. Lutherische Hermeneutik und das Matthäusevangelium
In seinen pastoralen und theologischen Überlegungen war Martin Luther stets bestrebt, der Heiligen Schrift treu das Wort Gottes zu entnehmen. Luther stützte sich auf das Matthäusevangelium wenn er erbauliche Predigten formulierte und für das christliche Engagement in der Gesellschaft wichtige ethische Erkenntnisse erarbeitete. Während Luthers direktes Publikum in Wittenberg zu finden war, war und ist das Matthäusevangelium auch heute noch eine Inspirationsquelle für den Auftrag der Kirche. In dieser Sammlung von Aufsätzen beschäftigen sich international anerkannte Theologinnen und Theologen mit der Rezeption des Matthäusevangeliums seit der Reformation. Sie untersuchen, inwiefern es auch heute noch im Licht der lutherischen Auslegungstradition eine wertvolle Quelle für die Kirche ist, wenn diese sich in ihrer Mission weltweit mit aktuellen Fragen beschäftigt.
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Christentum, Christliche Theologie Bibelwissenschaften Neues Testament: Exegese, Geschichte
- Geisteswissenschaften Christentum, Christliche Theologie Systematische Theologie Geschichte der Theologie, Einzelne Theologen
- Geisteswissenschaften Christentum, Christliche Theologie Christliche Kirchen, Konfessionen, Denominationen Protestantismus, evangelische und protestantische Kirchen
Weitere Infos & Material
1;Cover;1
2;Impressum;5
3;Contents;6
4;Preface;8
5;Introduction to Matthew and Lutheran Hermeneutics;10
5.1;Introduction;12
5.2;Contemporary Approaches to Matthew: A “Lutheran” Critique;16
5.2.1;The rise of the status quo;16
5.2.1.1;Profiling Matthew in literary, socio-religious and theological terms;17
5.2.1.2;Matthew and the transmission of Jesus traditions;20
5.2.2;The Sermon on the Mount as a case study;20
5.2.3;A Lutheran critique of current Matthean exegesis;22
5.3;Reading Matthew in Light of a (Recovered) Hermeneutic of Law and Gospel;28
5.3.1;The “Lutheran error” and the Sermon on the Mount;30
5.3.2;Recovering the hermeneutical principle of law and gospel;31
5.3.3;Law and gospel do not designate genres of biblical literature;33
5.3.4;Law and gospel are not expressions of authorial intent;35
5.3.5;Third use of the law and didactic preaching;37
5.3.6;Interpreting Matthew (for proclamation) in light of law and gospel;40
5.4;Matthew’s Gospel for the Reformation: “The Messiah … Sent and Manifested”;46
5.4.1;The hermeneutical and Christological heart of Matthew;48
5.4.2;The hermeneutics of law and gospel;50
5.4.3;The Christological witness of Matthew;55
5.4.4;Concluding remarks;59
5.5;Text, Context and Tradition: Implications for Reading Matthew;60
5.5.1;Introduction;60
5.5.2;Text, context and tradition;61
5.5.2.1;The text: A great work of intertextuality;61
5.5.2.2;The context: contextualization of the gospel;64
5.5.2.3;The tradition: a contradiction of traditions?;65
5.5.3;The implications of reading Matthew;66
5.5.4;Reading Matthew as a book of the presence of God in Jesus Christ;70
6;Sermon on the Mount;74
6.1;How Do We Deal with a Challenging Text?;76
6.1.1;What does taking the Bible “literally” mean?;76
6.1.2;The Sermon on the Mount: a challenge for Lutheran hermeneutics;77
6.1.3;Luther on the Sermon on the Mount;78
6.1.3.1;A Lutheran interpretation of the Sermon on the Mount? Preliminary remarks;78
6.1.3.2;Luther’s exegesis of the Sermon on the Mount;81
6.1.3.3;Matthew—not John and Paul;82
6.1.3.4;The Beatitudes;84
6.1.4;Conclusion;88
6.2;Matthew and the Hermeneutics of Love;90
6.2.1;Foundations or Israel’s legacy;90
6.2.2;Matthew’s hermeneutics, or Torah and love of the neighbor;91
6.2.3;Innovation, or Jesus Tradition (Q);94
6.2.4;Matthew’s hermeneutics again, or Torah and “loving your enemy”;96
6.2.5;Luther’s interpretation, or perfect love as a distinguishing mark;97
6.2.6;Love instead of hate, or implications and consequences of Matthew’s hermeneutics of love for the Abrahamic religions;99
6.3;Perfection of Christian Life in the Face of Anger and Retaliation. Martin Luther’s Interpretation of the Sermon on the Mount;100
6.3.1;Luther’s interpretation of the antithesis on retaliation;101
6.3.2;Solidarity in persecution and suffering and resisting anger and retaliation as a mark of the church;111
6.3.3;Summary;114
7;On Loving your Enemy;116
7.1;The Secret Link between Faith and Love: Luther on the Beatitudes (Mt 5:43–48);118
7.1.1;Introduction;118
7.1.2;Addressing the hermeneutical conundrum;119
7.1.3;Faith and love;124
7.1.4;Communio;125
7.1.5;Rhetorical device;126
7.1.6;Love’s labor’s limits;128
7.1.7;Spheres and regimes;129
7.1.8;Blessed and holy;130
7.1.9;Love’s labor’s won;131
8;Theology of the Cross, Liberation and Discipleship;134
8.1;A Theology of the Cross and the Passion in Matthew: An Indian Dalit Perspective;136
8.1.1;Dalit Christians and their world of texts;136
8.1.2;Dalits and a theology of the cross;138
8.1.2.1;The embarrassment of the cross;138
8.1.2.2;The centrality of the cross in Dalit Christian tradition;140
8.1.2.3;The cross in the Dalit lyrical tradition;141
8.1.3;Focus on the passion of Christ: Embracing the crucified and abandoning the cross;141
8.1.3.1;The cross as the site of God’s poured out love: Devotion to the cross;142
8.1.3.2;The cross in Dalit revolutionary literature;145
8.1.4;The Dalit understanding of the cross and reading the passion in Matthew for a theology of the cross;151
8.2;The Flight to Egypt: A Migrant Reading—Implications for a Lutheran Understanding of Salvation;154
8.2.1;Migration and asylum as context;155
8.2.2;Migration as the “locus” of theology;156
8.2.3;Migrant readings;157
8.2.4;Matthew 2:13–23: The flight to Egypt—A migrant reading;158
8.2.5;Migration, Luther and salvation;165
9;Matthew, Judaism and Lutheran Tradition;170
9.1;Matthew’s Pharisees: Seven Woes and Seven Warnings;172
9.1.1;“Woe unto You”;173
9.1.2;Who were the Pharisees?;175
9.1.3;Two warnings;176
9.1.4;Repairing the relationship;178
9.1.5;Hermeneutical reflections and two more warnings;180
9.1.6;Meant, means and ideological reading: One more warning;182
9.2;Preaching Reconciliation: From “Law and Gospel” to “Justice and Mercy” in Matthew;186
9.2.1;Beyond deicide;188
9.2.2;Christian, feminist, post-Holocaust;189
9.2.3;Matthew as a “Jewish Gospel”;190
9.2.4;Christian stereotyping of Judaism as “law”;191
9.2.5;Matthew as an opening for reconciliation;192
9.2.6;Preaching “justice and mercy”;194
9.2.7;Questions for further reflection;196
10;List of Contributors;198
11;Weitere Veröffentlichungen;200