Reuschenbach / Mahler | Pflegebezogene Assessmentinstrumente | E-Book | sack.de
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E-Book, Deutsch, 632 Seiten

Reuschenbach / Mahler Pflegebezogene Assessmentinstrumente

Internationales Handbuch für Pflegeforschung und -praxis

E-Book, Deutsch, 632 Seiten

ISBN: 978-3-456-96062-3
Verlag: Hogrefe AG
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)



Reuschenbach und Mahler legen mit diesem Meilenstein das umfassendste Handbuch über pflegebezogene Assessmentinstrumente für Pflegeforschung und -praxis vor.

Pflegende benötigen gültige und verlässliche Assessmentinstrumente, um den Pflegebedarf von Patienten einschätzen und Pflegephänomene, wie Angst, Dekubitus, Ernährung, Fatigue, Kognition, Kontinenz, Lebensqualität, Mobilität, Mundgesundheit, Sturz, Schlaf, Schmerz und Übelkeit gültig und verlässlich erforschen zu können. Das vorliegende Handbuch fasst die wichtigsten Assessmentinstrumente zusammen, erklärt ihren Nutzen, bildet sie ab und kommentiert ihre Reliabilität, Validität und Praktikabilität.

Pflegende benötigen gültige und verlässliche Assessmentinstrumente, um den Pflegebedarf von Patienten einschätzen und Pflegephänomene, wie Angst, Dekubitus, Ernährung, Fatigue, Kognition, Kontinenz, Lebensqualität, Mobilität, Mundgesundheit, Sturz, Schlaf, Schmerz und Übelkeit gültig und verlässlich erforschen zu können. Das vorliegende Handbuch fasst die wichtigsten Assessmentinstrumente zusammen, erklärt ihren Nutzen, bildet sie ab und kommentiert ihre Reliabilität, Validität und Praktikabilität.
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Zielgruppe


Pflegestudierenden, Pflegefachpersonen, Pflegeexperten, ANPs, Pflegelehrende

Weitere Infos & Material


1;Inhaltsübersicht, Inhaltsverzeichnis und Vorwort;7
2;Einleitung;25
3;1. Definition und Abgrenzung des ­Pflegeassessments;29
3.1;Vorbemerkung;29
3.2;Assessment;29
3.3;Pflegeassessment;30
3.4;Abgrenzung zu verwandten Begriffen;33
3.5;Systematik von Pflegeassessmentinstrumenten und deren Einsatz;36
3.6;Exkurs – «Ecological momentary assessment» (EMA);43
3.7;Zusammenfassung;45
3.8;Literaturverzeichnis;46
4;2. Relevanz von Pflegeassessmentinstrumenten;49
4.1;Vorbemerkung;49
4.2;Verbreitung von Assessmentverfahren in der Pflege;49
4.3;Gründe für den Einsatz von Assessmentinstrumenten;51
4.4;Assessmentinstrumente in der Qualitätssicherung;52
4.5;Rolle von Assessmentinstrumenten im Pflegeprozess;53
4.6;Zusammenfassung;56
4.7;Literaturverzeichnis;57
5;3. Gütekriterien;59
5.1;Vorbemerkung;59
5.2;Instrumentenbezogene Gütekriterien;60
5.3;Anwendungsbezogene Gütekriterien;74
5.4;Effektstärkenrelevanz;79
5.5;Zusammenfassung;79
5.6;Literaturverzeichnis;80
6;4. Entwicklung und Publikation von Assessmentinstrumenten;83
6.1;Vorbemerkung;83
6.2;Relevanz für die Entwicklung von Assessmentinstrumenten;83
6.3;Instrumentenkonstruktion;84
6.4;Validierungsstudien und Prüfung der Generalisierbarkeit;85
6.5;Forschungsethische Überlegungen;85
6.6;Publikation;86
6.7;Auswahl von Assessmentmethoden im Forschungskontext;87
6.8;Richtlinien für die Forschung und Publikation;88
6.9;Forschungsdesiderate;92
6.10;Zusammenfassung;93
6.11;Literaturverzeichnis;94
7;5. Empfehlungen zum praktischen Einsatz;97
7.1;Vorbemerkung;97
7.2;Entscheidung für den Einsatz eines Assessmentinstruments;97
7.3;Auswahl eines Assessmentverfahrens;98
7.4;Implementierung und Einsatz der Instrumente;100
7.5;Evaluation;101
7.6;Zusammenfassung;101
7.7;Literaturverzeichnis;101
8;6. Richtlinien zur Übersetzung von Assessmentinstrumenten;103
8.1;Einleitung;103
8.2;Gründe für die Übersetzung eines Fragebogens;103
8.3;Auswahl geeigneter Instrumente;103
8.4;Konzeptuelle und kulturelle Anpassung;104
8.5;Schwierigkeiten und Problemfelder bei der Übersetzung;104
8.6;Richtlinien und Vorgehensweisen der Übersetzung;105
8.7;Schlussfolgerungen;110
8.8;Literaturverzeichnis;110
9;7. Sleep-Assessment;113
9.1;Introduction;113
9.2;Choice of sleep measurement;113
9.3;Sleep measurement;114
9.4;References;126
10;8. Fatigue-Assessment;129
10.1;Introduction;129
10.2;Describing and defining fatigue;129
10.3;Diagnosis of fatigue;130
10.4;Factors affecting fatigue;131
10.5;Screening for potential risk factors;131
10.6;Assessment of fatigue;131
10.7;Choice of assessment tool;132
10.8;Problems in assessment of fatigue;133
10.9;Commonly used fatigue tools;133
10.10;The National Comprehensive Cancer Network Fatigue Practice Guidelines;141
10.11;Assessing fatigue in everyday practice;142
10.12;Nursing interventions to help alleviate fatigue;142
10.13;Conclusion;144
10.14;References;144
11;9. Mobilitätsassessment;147
11.1;Zur Relevanz von Mobilität und Bewegung für die Pflege;147
11.2;Geschichte und Entwicklung motorischer Assessments;148
11.3;Vorstellung einer Auswahl an Mobilitätsassessments;149
11.4;Darstellung eines Gleichgewichtstests: Berg Balance Scale mit Testmanual;158
11.5;Zusammenfassung und Empfehlungen;161
11.6;Literaturverzeichnis;167
12;10. Sturzrisikoassessment;171
12.1;Hintergrund;171
12.2;Assessment des Sturzrisikos;172
12.3;Ziel;174
12.4;Methoden;174
12.5;Ergebnisse;176
12.6;Überprüfung des Nutzens in einer RCT;186
12.7;Diskussion;188
12.8;Schlussfolgerungen;189
12.9;Zusammenfassung;189
12.10;Literaturverzeichnis;190
13;11. Instrumente zur Einschätzung von Pflegebedürftigkeit;193
13.1;Einleitung;193
13.2;Das Konstrukt «Pflegebedürftigkeit»;193
13.3;Assessmentinstrumente;197
13.4;Fazit;206
13.5;Literaturverzeichnis;207
14;12. Instrumente zur Erfassung und Dokumentation der Ernährungssituation;211
14.1;Einleitung und Definition von Grundbegriffen;211
14.2;Zur Bedeutung von Mangelernährung;212
14.3;Allgemeine Anmerkungen zur Erfassung der Ernährungssituation;213
14.4;Veröffentlichte Erfassungsinstrumente;215
14.5;Forderungen für die Entwicklung pflegegeeigneter Instrumente;229
14.6;Für Mangelernährung Gefährdete aufspüren: Screening;230
14.7;Abschließende Bemerkungen;234
14.8;Literaturverzeichnis;235
15;13. Assessment der chemotherapiebedingten Übelkeit;239
15.1;Einleitung;239
15.2;Epidemiologische Daten;239
15.3;Definitionen;240
15.4;Management von Übelkeit und Erbrechen;241
15.5;Relevanz des Übelkeitsassessments;243
15.6;Messmethoden;244
15.7;Zusammenfassende Implikationen für Forschung und Praxis;249
15.8;Literaturverzeichnis;250
16;14. Oral health and oral health assessment;255
16.1;Introduction;255
16.2;The oral area;256
16.3;Purposes of systematic assessment;256
16.4;How to choose an assessment tool;258
16.5;Assessment tools;261
16.6;Summary and conclusions;269
16.7;References;269
17;15. Assessing quality of life in patients with urinary incontinence;273
17.1;Introduction;273
17.2;Types of urinary incontinence;273
17.3;Urinary incontinence and related impacts on quality of life;274
17.4;Measuring HRQoL in patients with incontinence;276
17.5;References;289
18;16. Dekubitusrisiko-Assessment;293
18.1;Einleitung;293
18.2;Standardisierte Risikoeinschätzung mit Skalen;294
18.3;Kriterien der Bewertung und Anwendung von Dekubitusrisikoskalen;297
18.4;Dekubitusrisikoskalen im Vergleich;299
18.5;Bereichsspezifische Erfassung des Dekubitusrisikos;312
18.6;Diskussion des Forschungsstandes;319
18.7;Schlussfolgerungen für die Praxis;320
18.8;Aufgaben der Forschung;323
18.9;Zusammenfassung;324
18.10;Literaturverzeichnis;324
19;17. Thromboserisiko-Assessment;329
19.1;Relevanz des Thromboserisiko-Assessments;329
19.2;Intention des Thromboserisiko-Assessments;330
19.3;Verfügbare Instrumente;330
19.4;Ergebnisse;331
19.5;Fazit;339
19.6;Zusammenfassung;339
19.7;Literaturverzeichnis;340
20;18. Assessment and risk assessment tools for constipation;341
20.1;Introduction;341
20.2;Definition of constipation;341
20.3;Assessment of constipation;342
20.4;Risk factors contributing to constipation;344
20.5;Conclusion;346
20.6;References;349
21;19. Kognitiver Status bei Demenz;351
21.1;Einleitung;351
21.2;Diagnostik kognitiver Defizite;352
21.3;Allgemeine Anmerkungen zu Testverfahren;353
21.4;Testverfahren;354
21.5;Zusammenfassung;367
21.6;Literaturverzeichnis;369
22;20. Verhaltenserfassung bei Demenz;373
22.1;Einleitung;373
22.2;Assessment;374
22.3;Vorstellung der Instrumente;376
22.4;Schlussfolgerungen und Zusammenfassung;393
22.5;Literaturverzeichnis;399
23;21. Quality of life assessment in health sciences;403
23.1;Introduction;403
23.2;A short historical review;403
23.3;Why has quality of life research become so extensive in the clinical context?;403
23.4;Quality of life as a concept;404
23.5;How to measure quality of life?;406
23.6;Advantages and disadvantages of different types of questionnaires;408
23.7;Examples of questionnaires in the various categories;408
23.8;What steers our choice of questionnaire?;414
23.9;What is the utility of quality of life research?;415
23.10;Conclusion;416
23.11;References;416
24;22. Schmerzerfassung – Instrumente und ihr Nutzen für die Pflege;419
24.1;Einleitung;419
24.2;Geschichtlicher Hintergrund;419
24.3;Schmerzerfassung und klinische Relevanz;419
24.4;Schmerzdimensionen und -merkmale;420
24.5;Ausgewählte Assessmentverfahren zur Schmerzerfassung;421
24.6;Ausgewählte Assessmentinstrumente im Überblick;422
24.7;Umfassende Schmerzermittlungs­verfahren;436
24.8;Diskussion;437
24.9;Fazit;438
24.10;Relevante Web-Seiten;439
24.11;Literaturverzeichnis;439
25;23. Erfassung von Angst im Krankenhaus;443
25.1;Einleitung;443
25.2;Angst als Pflegephänomen;443
25.3;Definitionen der Angst;444
25.4;Relevanz des Angstassessments;445
25.5;Interventionen;447
25.6;Messinstrumente;450
25.7;Zusammenfassung;456
25.8;Literaturverzeichnis;457
26;24. Patienten-, Bewohner- und Angehörigenzufriedenheit;461
26.1;Einleitung;461
26.2;Zufriedenheit als Qualitätskriterium;462
26.3;Erhebungsinstrumente für Patientenbefragungen in Krankenhäusern und Rehabilitationskliniken;464
26.4;Erhebungsinstrumente für Bewohner- und Angehörigenbefragungen in stationären Pflegeeinrichtungen;474
26.5;Fazit;481
26.6;Literaturverzeichnis;482
27;Abkürzungsverzeichnis;485
28;Autorenverzeichnis;495
29;Anhang: Übersetzungen der englischen Kapitel, Vorbemerkung und Inhaltsverzeichnis;503
30;7. Schlafassessment;511
30.1;Einleitung;511
30.2;Auswahl des Schlafmessinstruments;511
30.3;Schlafmessung;512
30.4;Zusammenfassung;523
30.5;Literaturverzeichnis;526
31;8. Assessment der Fatigue;529
31.1;Einleitung;529
31.2;Beschreibung und Definition von Fatigue;529
31.3;Diagnose der Fatigue;530
31.4;Faktoren mit Auswirkung auf die Fatigue;531
31.5;Screening auf potenzielle Risikofaktoren;532
31.6;Assessment der Fatigue;532
31.7;Auswahl des Assessmentinstruments;533
31.8;Probleme beim Assessment von Fatigue;533
31.9;Bei Fatigue häufig eingesetzte Instrumente;534
31.10;Die Praxisleitlinien für Fatigue des NCCN;546
31.11;Assessment von Fatigue in der täglichen Praxis;546
31.12;Pflegeinterventionen zur Linderung der Fatigue;547
31.13;Schlussfolgerungen;548
31.14;Literaturverzeichnis;549
32;14. Mundgesundheit und deren Assessment;553
32.1;Einleitung;553
32.2;Der Mundbereich;554
32.3;Ziele eines systematischen Assessments;554
32.4;Auswahl eines Assessmentinstruments;557
32.5;Assessmentinstrumente;561
32.6;Zusammenfassung und Schlussfolgerungen;569
32.7;Literaturverzeichnis;569
33;15. Assessment der Lebensqualität von ­Patienten mit Harninkontinenz;573
33.1;Einleitung;573
33.2;Formen der Harninkontinenz;573
33.3;Harninkontinenz und ihre Auswirkungen auf die Lebensqualität;574
33.4;Messen der HRQOL bei Patienten mit Inkontinenz;577
33.5;Literaturverzeichnis;591
34;18. Instrumente für das Assessment und Risikoassessment bei Obstipation;595
34.1;Einleitung;595
34.2;Definition der Obstipation;595
34.3;Assessment der Obstipation;596
34.4;Risikofaktoren für Obstipation;599
34.5;Schlussfolgerungen;603
34.6;Literaturverzeichnis;604
35;21. Assessment der Lebensqualität in den Gesundheitswissenschaften;607
35.1;Einleitung;607
35.2;Historische Kurzübersicht;607
35.3;Warum wird im klinischen Kontext so ausgiebig zur Lebensqualität geforscht?;608
35.4;Lebensqualität als Konzept;608
35.5;Wie misst man Lebensqualität?;611
35.6;Vor- und Nachteile verschiedener Arten von Fragebögen;613
35.7;Beispiele für Fragebögen in den verschiedenen Kategorien;614
35.8;Was lenkt unsere Wahl eines Fragebogens?;620
35.9;Welchen Nutzen hat Forschung zur Lebensqualität?;621
35.10;Schlussfolgerungen;622
35.11;Literaturverzeichnis;622
36;Sachwortverzeichnis und Sachwortregister der englischen Kapitel;625


7. Sleep-Assessment
Christine Hedges, Jeanne S. Ruggiero and Nancy S. Redeker Deutsche Übersetzung s. S. 505; 509 – 526.

7.1 Introduction

Measurement of human sleep is important to both research and clinical practice. Its importance has grown as the relevance of sleep and sleep disorders to human health and functioning has become increasingly recognized. Critical to the choice of sleep measurement strategies is a detailed understanding of the attributes of this multidimensional biobehavioral phenomenon and consistency of indicators and measurement strategies with these characteristics.

Sleep is a recurring state that has circadian (about a day), infradian (longer than a day), and ultradian (shorter than a day) cycles and has been conceptualized from physiological, behavioral, and perceptual perspectives. It includes two primary physiological states that differentiate it from wake: rapid eye movement sleep (REM), characterized by musculoskeletal atonia and variability in the EEG, neurological, and cardiorespiratory systems; and non-rapid eye movement sleep (NREM), characterized by slowing of the EEG and decreased rate and depth of respiration and heart rate. Physiological measurement of sleep using polysomnography may include evaluation of associated physiological processes (e. g., heart rate, oxygen saturation, gastric pH). From a behavioral perspective, sleep is characterized by closed eyelids, recumbent body posture, decreased responsiveness to environmental stimuli, motility and muscular activity and voluntary activity compared with wake. Perception of sleep state, as reported by the sleeper, represents the individual’s point of view about the quality or quantity of sleep and may not always correspond with objective attributes of sleep.

Sleep has quantitative, qualitative, and temporal aspects that can be measured by both self-report and objective measures. The importance of various attributes is determined by the need to evaluate the extent to which sleep patterns deviate from normal or typical sleep patterns. Quantitative measures include the duration of total daily sleep, nocturnal sleep, and napping.

Temporal aspects of sleep are the timing of sleep during the 24 hour day and progression of these patterns over time. Sleep latency is usually defined as the duration of time from lights out to sleep onset. Sleep continuity reflects the extent to which the sleep period is fragmented by awakenings, EEG arousals, or changes to lighter sleep stages. Indicators of sleep continuity include number and duration of awakenings or arousals, sleep efficiency, and proportion of wake time after sleep onset. Frequency of sleep stage changes measured by polysomnography may also indicate sleep continuity. Qualitative evaluation of sleep may include the sleeper’s perception of overall sleep quality or sleep disturbance. Consequences, such as sleepiness or satisfaction with sleep may also be of interest.

7.2 Choice of sleep measurement

Objective measures include polysomnography (EEG, EMG, EOG), direct behavioral observation, and wrist actigraphy (direct measure of physical activity). Perceptual measures are self-report questionnaires and sleep diaries or sleep logs that are delivered in several formats. Also of relevance to sleep evaluation are measurements of excessive daytime sleepiness and attitudes or behaviors related to sleep. However, these measures should not be confused with measurements of sleep itself. Recent advances also have enabled objective measurement of sleep using ambulatory polysomnographic and actigraphic methods.

Choice of a strategy for sleep measurement should be determined primarily by the sleep attributes of interest and temporal considerations, such as the duration and frequency of measurement, and the need for realtime vs. retrospective (recall) data. The nature of the study population (developmental and health states), sleep environment (home, health care facility, laboratory), the need for ecological validity, and available human and material resources are important considerations.


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