on Character Formation, Ethical Education, and the Communication of Values in Late Modern Pluralistic Societies
E-Book, Englisch, 300 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 230 mm
ISBN: 978-3-374-06407-6
Verlag: Evangelische Verlagsanstalt
Format: PDF
Kopierschutz: Wasserzeichen (»Systemvoraussetzungen)
In the theoretical, empirical, and historical contributions to this volume, theologians, economists and market practitioners discuss the many tensions between market economics, ethics and the Christian religion, thus adding to the fruitful and much needed dialogue between economics and theology.
With Contributions by Jason Brennan, Michael J. Broyde, Ginny Seung Choi, Samuel Gregg, Peter Lampe,
Manfred Lautenschläger, Frank J. Lechner, Klaus Leisinger, Katrin Gülden Le Maire, Piet Naudé, Paul Oslington, Stephen Pickard, William Schweiker, Virgil Henry Storr, Brent A. Strawn, Jürgen von Hagen, Michael Welker, Kaja Wieczorek, and John Witte.
[Der Einfluss des Marktes auf Charakterbildung, ethische Erziehung und Kommunikation von Werten in spätmodernen pluralistischen Gesellschaften]
Spätmoderne pluralistische Gesellschaften sind von einer unendlich vielfarbigen Individualität ihrer Bürger und einer Fülle von Zusammenschlüssen und Gruppierungen geprägt. Diese schwer zu fassende 'Pluralität' wird von vielen Menschen als Quellgrund der Freiheit begrüßt, von manchen Innenstehenden und vielen Außenstehenden aber auch als soziales Chaos gefürchtet. Doch dieser Pluralität steht eine begrenzte Zahl von sogenannten 'sozialen Systemen' gegenüber, die in hohem Maße organisatorisch, institutionell und normativ geprägt sind.
In den theoretischen, empirischen und historischen Beiträgen dieses Bandes setzen sich Theologen, Wirtschaftswissenschaftler und Praktiker aus dem kaufmännischen Bereich mit dem Spannungsfeld zwischen Marktwirtschaft, Ethik und Theologie auseinander und tragen so zu dem dringend notwendigen Dialog zwischen Wirtschaft und Religion bei.
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INHALT
Acknowledgments 9
Michael Welker, John Witte Jr., Ju¨rgen von Hagen, and Stephen Pickard
Preface to the Series 11
Ju¨rgen von Hagen
Introduction 15
Part One: Systematic Contributions
Ju¨rgen von Hagen
Markets and the Human Character 23
Frank J. Lechner
Commercial Society and its Values 39
The Merits of the Market in Social Theory
Ginny Seung Choi and Virgil Henry Storr
Growing up in the Market 51
The Character Traits that Markets Reward and Punish
Jason Brennan
How Market Society Affects Character 73
Paul Oslington
Understanding the Economic Impacts on Virtue and the Pursuit of Good 93
Part Two: Biblical and Historical Impulses
Michael J. Broyde
Law, Economy, and Charity 115
Formations in Torah and Talmud
Ju¨rgen von Hagen
Old Testament Principles of Economic Ethics 133
Kaja Wieczorek
Economic Conditions Impacting Luke’s Concept of Economic Solidarity 147
Peter Lampe
Christian-Apocalyptic Protest from the First-Century 90s as a Reaction to Economic Conditions 161
Samuel Gregg
Commerce, Finance, and Morality in the Thought of Early Modern Catholic Scholastics 171
John Witte Jr.
Oikos and Oikonomika 187
The Early Modern Family as a Matrix of Modern Economics
Part Three: Contemporary Perspectives
Katrin Gu¨lden Le Maire
Pushing New Frontiers 211
The (Im)Possibility of Character Formation through ICT Products and Services
William Schweiker
Can Character Formation Survive the Digital Economy? 223
Steven Pickard
Rational Choice Theory and Virtuous Economics? 233
Problems and Possibilities
Piet Naude´
A Conceptual Analysis of “Value” in Select Business Literature and Its Implications for Ethical Educations 247
Part Four: Applications and Explanations
Manfred Lautenschla¨ger
Economics, Character, and Values 263
Vital Questions in Society
Klaus Leisinger
Nice Words Are Fine, But Hens Lay Eggs 271
Communication about Values Leads to Expectations of Practical Consequences
Michael Welker
Entrepreneurs’ Ethics in South East Asia 285
Some Insights from Expert Interviews
Contributors 295