On Character Formation, Ethical Education, and the Communication of Values in Late Modern Pluralistic Societies
E-Book, Englisch, 280 Seiten
ISBN: 978-3-374-06802-9
Verlag: Evangelische Verlagsanstalt
Format: PDF
Kopierschutz: Wasserzeichen (»Systemvoraussetzungen)
With contributions by Rüdiger Bittner, Brian Bix, Frank Brennan, Allen Calhoun, Robert F. Cochran, Jr., Kenneth John Crispin, Jean Bethke Elshtain, E. Allan Farnsworth, James E. Fleming, M. Cathleen Kaveny, Ute Mager, Linda C. McClain, Reid Mortensen, Patrick Parkinson, Thomas Pfeiffer, Robert Vosloo, Michael Welker, and John Witte, Jr.
[Der Einfluss des Rechts auf Charakterbildung, ethische Erziehung und Kommunikation von Werten in spätmodernen pluralistischen Gesellschaften]
Dieser Band befasst sich mit der Frage, ob, wie und wo Gesetze – unterschiedlich formulierte – Werte lehren und den moralischen Charakter in spätmodernen liberalen Gesellschaften formen. Jeder Autor erkennt den wesentlichen Wert des staatlichen Rechts für die Förderung von Frieden, Sicherheit, Gesundheit, Bildung, Wohltätigkeit, Handel, Demokratie, Konstitutionalismus, Gerechtigkeit und Menschenrechten unter vielen anderen moralischen Gütern an. Jeder Autor erkennt jedoch auch den schwerwiegenden Verrat an Gesetzen an, der Faschismus, Sklaverei, Apartheid, Völkermord, Verfolgung, Gewalt, Rassismus und andere Formen von Unmoral und Ungerechtigkeit unterstützt. Sie fordern daher staatliche Gesetze, die eine grundlegende bürgerliche Pflichtmoral für die Gesellschaft festlegen, und robuste Freiheiten, die Privatpersonen und private Gruppen schützen, um eine höhere Moral des Strebens zu pflegen.
Autoren/Hrsg.
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INHALT
Michael Welker and John Witte Jr.
Preface to the Series 9
Acknowledgements 13
John Witte Jr.
Introduction 15
Part One: Does Law Teach Values and Virtues?
Patrick Parkinson
Law, Morality, and the Fragility of the Western Legal Tradition 31
Cathleen Kaveny
Law’s Pedagogy in a Pluralistic Society 43
Challenges and Opportunities
Brian H. Bix
The Effects of (Family) Law 55
Frameworks, Practical Reasoning, Social Norms, Controversy, and Slippage
Jean Bethke Elshtain
“There Oughta be a Law About this—Not Necessarily” 67
The Limits of Law as a Teacher of Value and Virtues
Rüdiger Bittner
The Law as Educator? 83
Part Two: How Does Law Teach Values? Public, Private, and Penal Law Examples
James E. Fleming
Are Constitutional Courts Civic Educative Institutions? If So, What Do They Teach? 95
Linda C. McClain
Bigotry, Civility, and Reinvigorating Civic Education 109
Government’s Formative Task amid Polarization
Frank Brennan
An Australian Case Study on Law and Values 127
Debating a Bill of Rights
Ute Mager
The German Constitution as Value System 141
E. Allan Farnsworth
Parables about Promises 151
Religious Ethics and Contract Enforceability
Thomas Pfeiffer
The Law of Contracts and Ethics 165
Interrelation in Spite of Separation
Allen Calhoun
“The True Freedom of the Christian Spirit” 177
Martin Luther’s Vision of Redistributive Taxation
John Witte Jr.
Teaching Sexual Morality in Church and State Historically and Today 193
Part Three: Where Does Law Teach Values: Views from the Bench, Bar, Academy, and Conscience
Reid Mortensen
The Clergy of Liberalism 215
Lawyers’ Character, Virtue, and Moral Education in Pluralized Societies
Robert F. Cochran Jr.
Legal Representation and the Character Formation of Lawyers and Clients 233
Robert Vosloo
Law, Conscience, and Character Formation 249
A South African Case Study in Ricœurian Perspective
Kenneth John Crispin, QC
Law, Values, and Moral Influence 263
Contributors 279
Index 281