Bottà | Unsichtbare Landschaften Invisible Landscapes | E-Book | www.sack.de
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E-Book, Deutsch, 204 Seiten

Bottà Unsichtbare Landschaften Invisible Landscapes

Populäre Musik und Räumlichkeit Popular Music and Spatiality
1. Auflage 2016
ISBN: 978-3-8309-8039-1
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)

Populäre Musik und Räumlichkeit Popular Music and Spatiality

E-Book, Deutsch, 204 Seiten

ISBN: 978-3-8309-8039-1
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)



Popular music is as much about places as it is about sounds.
Its production is forged in studios, rehearsal areas and bedrooms, places often mythologised in popular music history. Popular music is also recorded using studio techniques designed to recreate space, through reverb and other effects. Its collective consumption happens in concert halls, clubs and bars while its individual consumption takes place in streets, homes and at bus stops; all physical places. In addition, popular music often represents or sounds like certain urban or rural, real or imagined places of various scales. These places are often invisible, intangible and hidden behind the music, or recreated on record covers and music videos.
This is a multilingual volume, written by a group of transnational scholars, with chapters in German and English. It comprises chapters about heterogeneous popular music practices, largely, but not exclusively, from Europe. Addressing the relation between popular music practices and political struggles, postcolonialities, dense and layered urban settings and a certain understanding of cultural heritage, this volume turns noise into sound, revealing the invisible landscapes of Europe.

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Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


1;Book Cover / Buchtitel;1
1.1;Contents / Inhalt;5
1.2;Introduction (Giacomo Bottà);7
1.3;Acknowledgments / Danksagung;11
2;Improvisation und urbane Transformation. Künstlerische Selbstrepräsentationen in Berlin-Neukölln (Christina M. Heinen);13
2.1;Die Neuköllner Fluxus-Performance "Candle Piece for Radios";15
2.2;Partizipation;18
2.3;Making Art for Artists;21
2.4;Partizipation als Teilaspekt der Konstruktion nachbarschaftlicher Gemeinschaften;22
2.5;Das »Hear and Now« im undeterminierten Stadtraum;24
2.6;Das »Hier und Jetzt« im kosmopolitischen Stadtraum;26
2.7;Die Frage nach dem Wert experimenteller Musik in Neukölln;28
2.8;Kosmopolitisierung, Innovation und Experiment;29
2.9;»experimental feel«;31
2.10;Unkomponierter Stadtraum? Improvisation als ästhetische Metapher für städtischen Strukturwandel;32
2.11;Verwendete Interviews;35
3;I’ve been waiting for this since jungle. Ethnographische Skizze der Londoner Dubstepszene (Philipp Rhensius);37
3.1;Erste Schritte auf dem Pfad der unsichtbaren Landschaften;37
3.2;Dubstep und London: I’ve been waiting for this since jungle;38
3.3;Der Club – die zentrale Wegkreuzung der Szene;41
3.4;Big Apple Records – die kreative Wegkreuzung;44
3.5;Rinse.Fm – der Multiplikator;45
3.6;»Like a danger without danger« – Klangrezeption im Club;47
3.7;Flucht vor der visuellen Reizüberflutung;48
3.8;Dubstep und (akustischer) Raum;49
3.9;Fazit;51
4;Globales Ghetto – Lokale Banlieue. Transnationale Netzwerke und städtische Verortung in der französischen Rapmusik (Daniel Tödt);55
4.1;Zur Repräsentation von Stadt;55
4.2;Vom Planeten Mars – Rapmusik aus Marseille;57
4.3;Transnationale Netzwerke der Musikszene: Belsunce und Bellevue;61
4.4;Symbolische Ghettoisierung: Zur Raptopografie von Paris;65
4.5;Ghettos du Monde: Transnationale Soundtracks;70
5;Sonic Resistance. Gezi Park Protests and the Political Soundscape of Istanbul (Meri Kytö & E. Sirin Özgün);75
5.1;Auditory Culture and Listening as Research Material;77
5.2;Reverberations of History: Istanbul’s Political Soundscapes and Culture of Demonstrations;80
5.3;Three Cases of Sonic Resistance;84
5.4;Rearticulations: Çarsi on the Streets;84
5.5;Reproduction: Pots and Pans on the Balconies;88
5.6;Transformations: Duran adam on the Squares;92
5.7;Citizenship, Democracy and the Urban Sonic Experience;94
6;Desperately Seeking the Place. Popular Music as Cultural Heritage in Industrial Cities (Giacomo Bottà);97
6.1;Popular Music as Cultural Heritage;97
6.2;Which Place Is It?;100
6.3;The Western Industrial City;102
6.4;»Industrial« Popular Music;104
6.5;The Ad;107
6.6;Conclusions: Punk and the Archive;110
7;Sound in 70 Cities. The European Urbanism of Simple Minds (Leonard Nevarez);113
7.1;Theme for Great Cities;114
7.2;Streetscape Alienation;115
7.3;Border-Crossing Travelogue;116
7.4;Enchanted Urbanism;116
7.5;Ambition in Motion;118
7.6;And How Do I feel Living in the 1980s?;123
8;›Ukro-Ska Punk‹. Band Identity, Surzhik and Language in Post-Soviet Russia (David-Emil Wickström);127
8.1;Ukra-Ska-Punk: Svoboda and Ukraine;129
8.2;»As folklore as it gets«: Svoboda and Ukrainian Colouring;131
8.3;Surzhik – »Choboty z buhaia«;134
8.4;Language Use in Post-Soviet Popular Music – Verka Serdiuchka and Anastasiia Prikhod’ko;138
8.5;Conclusion;142
9;I Say, ›Sweetie‹, You Hear, ›Machine Gun‹. Challenging the Rhetoric of Reconciliation on a South African Campus (Carlo Nardi);145
9.1;Introduction;145
9.2;Towards a Postcolonial Aural Theory of Race;147
9.3;The Persistence of Racial Formations;150
9.4;Othering through Musical Repertoires;152
9.5;Challenging Hegemonic Rhetoric;155
9.6;Conclusions;156
10;Wie Schweizer Musiker die Welt vertonen. Künstlerische und symbolische Strategien in translokalen Musikproduktionen (Thomas Burkhalter);159
10.1;Methodische und theoretische Ansätze;160
10.2;Theoretische Raster zur Analyse von Musik in Referenzkulturen;164
10.3;Welche Referenzen verarbeiten Musiker_innen in ihrer Musik?;164
10.4;Wie verarbeiten Musiker_innen diese Referenzen (mono- bis pop-referentiell) als künstlerische Verarbeitungsstrategien?;166
10.5;Welche Wichtigkeit geben die Musiker_innen den verarbeiteten Referenzen? Werden die Referenzen offen zitiert, in Booklets, Titeln, Bildern und/oder Interviews?;169
10.6;Wie gut kennen die Musiker_innen die verarbeiteten Referenzen?;170
10.7;Wie positionieren sich die Musiker_innen zu den Referenzen?;171
10.8;Positionierungen und Perspektiven;175
10.9;Ausblick;176
11;Allgemeinplätze in der Stadt. Die Kessler-Zwillinge (re-)präsentieren Rom (Fernand Hörner);179
11.1;Musikebene;182
11.2;Struktur und episodical marker;184
11.3;Genre-Synekdochen;184
11.4;Musik- und Textebene;186
11.5;Text;186
11.6;Kontext;188
11.7;Musik-, Text- und Bildebene;190
11.8;Performance;191
11.9;Settings;192
11.10;Montage;194
12;Authors / Autorinnen und Autoren;199



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