Müller / Koch | Der Brief an Philemon | E-Book | www.sack.de
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E-Book, Deutsch, Band Band 009,3, 165 Seiten

Reihe: Kritisch-exegetischer Kommentar über das Neue Testament

Müller / Koch Der Brief an Philemon


1. Auflage 2011
ISBN: 978-3-647-51637-0
Verlag: Vandenhoeck & Ruprecht
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection

E-Book, Deutsch, Band Band 009,3, 165 Seiten

Reihe: Kritisch-exegetischer Kommentar über das Neue Testament

ISBN: 978-3-647-51637-0
Verlag: Vandenhoeck & Ruprecht
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection



The Epistle to Philemon is the shortest of all extant letters written by Paul. At first sight, and especially compared to the Epistle to the Romans, the Letters to the Corinthians and Galatians, it seems rather unremarkable. Here, Paul writes to mediate in a conflict between Philemon, a Christian in whose house a congregation meets, and his slave Onesimus, who too has now become a Christian. How Paul writes this letter, however, is what makes it a valuable lesson in Christian ethics, according to Peter Müller. Müller shows Paul´s completely new worldview, made possible through the fellowship with Jesus Christ and an influence on the fellowship of all believers. The central tenets of the letter - belief, love, fellowship - do not remain noncommittal, but rather become very concrete with respect to the relationsip of Philemon to his slave Onesimus. That Paul did not explicitly demand the freeing of Onesimus from slavery has often been rebuked in recent exegesis - something Müller rejects. In the world of ancient slavery and the existing legal terms, freeing a slave was not necessarily the best choice. And yet Paul demands of Philemon more than what was legally necessary: a new, changed relationship between slave and master which impacts everyday life. Müller shows that regulating the matter of a relationship among unequals was not simply a personal affair, but one that concerned the entire congregation, which is why the Epistle to Philemon is important even today.

Dr. Peter Müller ist Seniorprofessor an der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe und Leiter des dortigen Instituts für Philosophie und Theologie.
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Weitere Infos & Material


1;Front Cover;1
2;Title Page;4
3;Copyright;5
4;Inhalt;8
5;Vorwort;6
6;Literatur- und Abkürzungsverzeichnis;10
6.1;Quellen und Hilfsmittel;10
6.2;Kommentare;13
6.3;Monographien und Aufsätze;15
6.4;Abkürzungen und Zitierweise;31
7;Einführung;32
8;Zur Anlage des Kommentars;32
9;Beobachtungen und Fragen bei der ersten Lektüre;33
9.1;Handelnde Personen;34
9.2;Paulus;34
9.3;Timotheus;34
9.4;Philemon;34
9.5;Apphia und Archippus;35
9.6;Onesimus;35
9.7;Grüßende;36
9.8;Die Hausgemeinde;36
10;Sinnlinien;36
10.1;Beziehungen;36
10.2;Gebieten und Bitten;38
10.3;Verschränkung der Zeitebenen;39
11;Gliederung;41
12;Hintergründe;44
12.1;Hausgemeinden;44
12.2;Gefangenschaft;49
12.3;Alter;52
12.4;Sklaverei;55
12.5;Der Text als Brief;69
12.6;Die Textüberlieferung;80
12.7;Verfasser, Abfassungsort und -zeit;81
13;Einzelauslegung;86
13.1;Philemon 1–3: Adresse und Gruß;86
13.2;Philemon 4–6: Dank, Freude, Gemeinschaft;93
13.3;Philemon 7–20: Briefcorpus ;103
13.4;Philemon 21–22: Besuchsankündigung;133
13.5;Philemon 23–25: Schlussgrüße und Segenswunsch;135
14;Theologische Hauptlinien;139
15;Philemon im Kontext der übrigen Paulusbriefe;139
16;Grundlegende Begriffe: Liebe, Glaube, Gemeinschaft;141
16.1;Sprachbilder für die neue Wirklichkeit;143
16.2;Familienmetaphorik;144
16.3;Rechts- und Wirtschaftsterminologie;146
16.4;Sklavenmetaphorik;147
17;Die neue Sicht der Wirklichkeit und ihre Umsetzung;148
17.1;Status und Wert;148
17.2;Ehre und Wohltaten;149
17.3;Recht und Rechtsverzicht, Gemeinschaft und Freude;150
17.4;Soziale und gesellschaftliche Konsequenzen;152
17.5;Was wäre, wenn?;154
18;Aspekte der Auslegungsgeschichte;156
18.1;Subscriptiones;156
18.2;Auch auf Unscheinbares kommt es an;157
18.3;Theologische Deutungen;158
18.4;Die Sklavenproblematik;161
18.5;Aktuelle Fragen ;164
19;Back Cover;170


Müller, Peter
Dr. Peter Müller ist Professor für Evangelische Theologie und Religionspädagogik an der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe und Leiter des dortigen Instituts für Philosophie und Theologie.



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