Theunissen / Kulig / Leuchte | Handlexikon Autismus-Spektrum | E-Book | www.sack.de
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E-Book, Deutsch, 492 Seiten

Theunissen / Kulig / Leuchte Handlexikon Autismus-Spektrum

Schlüsselbegriffe aus Forschung, Theorie, Praxis und Betroffenen-Sicht
1. Auflage 2014
ISBN: 978-3-17-026753-4
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark

Schlüsselbegriffe aus Forschung, Theorie, Praxis und Betroffenen-Sicht

E-Book, Deutsch, 492 Seiten

ISBN: 978-3-17-026753-4
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark



Autism has been the focus of a controversial interdisciplinary discussion over the last few years. Next to enhanced criteria in regards to the diagnosis of autism, early diagnosis during infantry and more detailed tools in regards to registering autistic behaviour, the debate was increasingly characterised by the mongering of autistic behaviour. The result of this development is a breadth of expert and key terms, as well as new interpretations of existing terms. All of the significant key terms, which are important from a practical and theoretical point of view, are being addressed by the book and it therefore represents a solid scientific guide.

Professor Dr. Georg Theunissen holds the professorship for mentally disabled pedagogy and pedagogy for autism at the Institute for Rehabilitation Pedagogy at the University of Halle-Wittenberg. Further publishers are the scientific employees of the professorship.
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Weitere Infos & Material


1;Deckblatt;1
2;Titelseite;4
3;Impressum;5
4;Vorwort;6
5;Inhaltsverzeichnis;12
6;A;20
6.1;ABA – Applied Behavior Analysis;20
6.2;Ablösung/Ablösungsprozess;22
6.3;Abtreibung;23
6.4;Aggression (fremdaggressives und selbstverletzendes Verhalten);23
6.5;Akzeptanz;26
6.6;Amygdala;28
6.7;Anamnese;29
6.8;ANI (Autism Network International);30
6.9;Arbeit;30
6.10;Asperger-Syndrom;34
6.11;Aspies e. V.;35
6.12;Aufmerksamkeit;36
6.13;Autismus;37
6.14;Autismus Deutschland e. V. (Bundesverband autismus Deutschland e. V.);39
6.15;Autismusorganisationen;41
6.16;Autismus-Spektrum;42
6.17;Autismus-Spektrum-Quotient;45
6.18;Autismus-Spektrum-Störungen;46
6.19;Autismus-Spektrum-Störung als Basisstörung;49
6.20;Autismus-Zentrum;50
6.21;Autistic Self Advocacy Network (ASAN);52
6.22;Autistische Bildungskompetenz (literacy);54
6.23;Autistische Züge;56
6.24;autWorker;57
7;B;59
7.1;Barrierefreiheit;59
7.2;Basale Förderung;60
7.3;Behaviorismus;61
7.4;Behindertenrechte und Behinderungsbegriff;62
7.5;Behindertenrechtskonvention (BRK);63
7.6;Behinderung;64
7.7;Benachteiligungsverbot;65
7.8;Beratung;65
7.9;Berufliche Bildung;67
7.10;Berufliche Perspektiven;70
7.11;Berufliche Rehabilitation, berufliche Integration;71
7.12;Berufsbildungswerk (BBW);73
7.13;Betreuungsrecht und Geschäftsfähigkeit;74
7.14;Bewältigungsstrategien;75
7.15;Bewerbungstraining;78
7.16;Beziehungsstörungen;79
7.17;Bildgebende Verfahren;80
7.18;Bildung/Bildungsfähigkeit;82
7.19;Bindungsstörung;84
7.20;Blickkontakt;85
7.21;Bullying;86
7.22;Bürgerschaftliches Engagement;88
8;D;90
8.1;Defizitorientierung;90
8.2;Deinstitutionalisierung;91
8.3;Demenz;92
8.4;Developmental Disabilities;94
8.5;Diagnostik I (Früherkennung);95
8.6;Diagnostik II (Erwachsenenalter);101
8.7;Differentialdiagnostik (Differentialdiagnose);104
8.8;Diskriminierung (Etikettierung, Stigmatisierung, Ausgrenzung);105
8.9;DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders);107
9;E;110
9.1;Echolalie;110
9.2;Eingliederungshilfe für Menschen mit Behinderungen;111
9.3;Elternarbeit;112
9.4;Emotion – Emotionsregulation;113
9.5;Empathie;117
9.6;Empowerment;118
9.7;Enhanced Perceptual Functioning (EPF);120
9.8;Entwicklung/Entwicklungsstörung;123
9.9;Epidemiologie;124
9.10;Ergotherapie;126
9.11;Ernährung/Ernährungsstörungen;127
9.12;Erwachsenenbildung;128
9.13;Erwachsenenpsychiatrie und -psychotherapie;130
9.14;Erziehung/Erziehungsziele/Erziehungsmethoden;132
9.15;Exekutive Funktionen;133
10;F;135
10.1;Fähigkeiten;135
10.2;Familientherapie und Familienberatung (aus systemischer Sicht);137
10.3;Familienunterstützender Dienst;140
10.4;Fehldiagnosen;141
10.5;Förderung;142
10.6;Forschung/Forschungsmethoden;145
10.7;Frauen;147
10.8;Freundschaft;148
10.9;Frühförderung;150
10.10;Frühkindlicher Autismus;152
10.11;Full Inclusion;153
11;G;155
11.1;Gedächtnis/Gedächtnisleistung;155
11.2;Geistige Behinderung;157
11.3;Gemeinsame Erziehung;161
11.4;Gemeinsamer Unterricht;163
11.5;Gestützte Kommunikation;165
11.6;Gruppenpsychotherapie;166
12;H;170
12.1;High Functioning Autism (hochfunktionaler Autismus);170
12.2;Hilfsmittel;171
13;I;173
13.1;ICD (International Classification of Diseases and related Disorders);173
13.2;ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health);175
13.3;Inklusion;175
13.4;Integration;176
13.5;Integrationsfirmen/Integrationsbetriebe/Integrationsprojekte;177
13.6;Intelligenz;179
13.7;Intelligenztests;183
13.8;Intense World Theory;187
13.9;Interaktion/Interaktionsstörungen;189
13.10;Interdisziplinarität;191
13.11;Interventionen/Interventionsmethoden I – Außenseitermethoden (umstrittene Verfahren);192
13.12;Interventionen/Interventionsmethoden II – Aversive Interventionen;196
13.13;Intervention/Interventionsmethoden III – Entspannungsverfahren;197
13.14;Intervention/Interventionsmethoden IV – Gruppenbasierte Verfahren (Sozialkompetenztraining);199
13.15;Intervention/Interventionsmethoden V – Kreative Verfahren;201
13.16;Intervention/Interventionsmethoden VI – Sprach- und Interaktionsförderungsverfahren;203
13.17;Interventionen/Interventionsmethoden VII – Tiergestützte Verfahren;206
13.18;Intervention/Interventionsmethoden VIII – Verhaltensorientierte Verfahren (Verhaltensmodifikation/Verhaltenstherapie);208
13.19;Intervention/Interventionsmethoden IX – Wahrnehmungsfördernde Verfahren;210
13.20;Intuitives Vorverständnis;215
14;K;218
14.1;Kinder- und Jugendhilfe SGB VIII;218
14.2;Klinische Syndrome;218
14.3;KMK Empfehlungen;223
14.4;Körpergefühl;225
14.5;Körperwahrnehmung;226
14.6;Kommunikation/Kommunikationsauffälligkeiten;227
14.7;Komorbidität;231
14.8;Kompensation;237
14.9;Kompensationsstrategien;238
14.10;Krankheit;240
14.11;Kreativität;240
14.12;Krisen und Krisenintervention;241
14.13;Kühlschrankmutter;243
14.14;Kunst;244
15;L;246
15.1;Leben im Gemeinwesen (community living);246
15.2;Lebensphasen/Lebensspanne (Außensicht);247
15.3;Lebensphasen/Lebensspanne (Innensicht);250
15.4;Lebensqualität (aus der Sicht von Menschen im Autismus-Spektrum);252
15.5;Lebensqualität (fachliche Sicht);254
15.6;Leidensdruck;255
15.7;Lernverhalten;256
15.8;Low Functioning Autism (niedrigfunktionaler Autismus);258
16;M;260
16.1;Männlich ausgeprägtes Gehirn (Extreme Male Brain Theory);260
16.2;Menschenbilder;262
16.3;Mobbing;263
16.4;Monotropismus-Hypothese;264
16.5;Motivation;266
16.6;Motorik;267
16.7;Musik;269
16.8;Mutismus;270
17;N;272
17.1;Nachteilsausgleich;272
17.2;Netzwerkarbeit;272
17.3;Neue Medien;274
17.4;Neurodiversity (Neurodiversität);275
17.5;Neurofeedback;276
17.6;Neurowissenschaften;277
17.7;Nonverbale Kommunikation;278
17.8;Normalisierung/Normalisierungsprinzip;279
18;O;281
18.1;Öffentlichkeitsarbeit;281
18.2;Overload;281
19;P;283
19.1;Partizipation (Teilhabe);283
19.2;Partizipative Forschung in der Autismusforschung;284
19.3;Partnerschaft;287
19.4;Paternalismus;288
19.5;Persönliches Budget;289
19.6;Personzentrierte Planung;290
19.7;Picture Exchange Communication System (PECS©);291
19.8;Positive Verhaltensunterstützung, positive behavioral support;293
19.9;Prävention;295
19.10;Profession/Professionalisierung/professionelles Handeln;296
19.11;Prognose;297
19.12;Psychopharmaka (psychopharmakologische Behandlung);298
19.13;Psychotherapie;302
20;R;305
20.1;Rehabilitationspädagogik;305
20.2;Resilienz;306
20.3;Routine;307
20.4;Rückzugsmöglichkeiten;308
21;S;309
21.1;Savants und Savant-Syndrom – eine außergewöhnliche Erscheinung;309
21.2;Schulassistenz;313
21.3;Schulische Förderung;315
21.4;Schwache zentrale Kohärenz;318
21.5;Selbstbestimmung;319
21.6;Selbstverhältnis/Selbstbild;320
21.7;Selbstständigkeit;322
21.8;Selbstvertretung (self-advocacy);323
21.9;Sexualität;325
21.10;Sexualverhalten;326
21.11;Social Stories (nach Carol Gray);328
21.12;Sonderpädagogische Förderplanung;330
21.13;Sonderschule (und Förderzentrum);332
21.14;»Sondersinn«;334
21.15;Soziale Fähigkeiten;337
21.16;Soziale Isolation;339
21.17;Soziale Kognition;340
21.18;Soziale Kompetenz;341
21.19;Sozialraumorientierung;342
21.20;Sozialtraining (als Einzeltraining/Einzelarbeit);344
21.21;Sozialverhalten;345
21.22;Spezialinteressen;346
21.23;Spielverhalten;348
21.24;Sport;350
21.25;Sprachbesonderheiten;351
21.26;Sprachliche Entwicklungsverläufe;354
21.27;Stärkenperspektive, Stärken;357
21.28;Stimming;359
21.29;Stress;360
21.30;Sucht (Abhängigkeit durch psychotrope Substanzen);363
22;T;366
22.1;TEACCH – Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children;366
22.2;Theory of Mind;368
23;U;371
23.1;Unterricht/Unterrichtsmethoden;371
23.2;Unterstützerkreis;373
23.3;Unterstützte Beschäftigung;375
23.4;Unterstütze Kommunikation;379
23.5;Unterstützungsmanagement, Case Management;381
23.6;Unterstützung;382
23.7;Ursachen;383
24;V;396
24.1;Verhaltensauffälligkeiten;396
24.2;Vertrauen/Vertrauensperson;397
24.3;Visualisierung;398
24.4;Visuelles Denken;399
25;W;404
25.1;Wahrnehmung/Wahrnehmungsbesonderheiten;404
25.2;Werkstatt für behinderte Menschen (WfbM);407
25.3;Wohnen;408
26;Z;413
26.1;Zeiterleben/Zeitwahrnehmung;413
27;Die Autorinnen und Autoren;415
28;Sachwortverzeichnis und Begriffsverweise;418


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