E-Book, Deutsch, 117 Seiten
Wolfberg / Bernard-Opitz Lernen von Spiel und Beziehungen zu Gleichaltrigen: Integrierte Spielgruppen
1. Auflage 2019
ISBN: 978-3-17-030620-2
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
E-Book, Deutsch, 117 Seiten
ISBN: 978-3-17-030620-2
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Children on the autism spectrum are a high risk for being socially excluded by peers and missing out on essential play experiences. To address these challenges, Learning to Play and Socialize with Peers: Integrated Play Groups Model contributes to a body of work focused on the Integrated Play Groups® (IPG) model. The IPG model is designed to promote socialization, communication, play and imagination Children in the autism spectrum are at high risk of being excluded by their peers and thus missing out on important play experience. To meet the challenges involved, the Integrated Play Groups® (IPG) model has been developed in order to promote children=s socialization, communication, play and imagination. It includes effective and socially validated exercises. In addition to reports on experience with the method, the book also presents some useful aids for ways of showing the affected children how they can learn to play with their peers in an inclusive environment and establish contacts with them.
Weitere Infos & Material
1;Deckblatt;1
2;Titelseite;4
3;Impressum;5
4;Vorwort zur Reihe »Autismus Konkret«;6
5;Geleitwort zu diesem Band;8
6;Inhaltsverzeichnis;10
7;Vorwort;14
8;1 Einführung;16
8.1;1.1 IPG-Modell: Hintergrund und Begründung;17
8.2;1.2 IPG-Modell: Forschung und Entwicklung;22
8.3;1.3 IPG-Modell: Merkmale;26
9;2 Erfassung von kindlichem Spiel und der Beziehung zu Gleichaltrigen;30
9.1;2.1 Definition von Spiel und Sozialisation mit Gleichaltrigen;31
9.2;2.2 Spiel und Sozialisation bei Kindern mit Autismus;33
9.3;2.3 IPG-Modell: Diagnostische Methoden;40
10;3 Entwicklung von inklusivem Spiel und sozialen Erfahrungen;50
10.1;3.1 Planung des IPG-Programms;51
10.2;3.2 Gestaltung der IPG-Spielumgebung;57
11;4 Unterstützung beim Spiel und bei der Sozialisation mit Gleichaltrigen;66
11.1;4.1 IPG-Modell: Methoden der Intervention;67
11.2;4.2 IPG-Fallbeispiele;79
11.3;4.3 Erweiterung des IPG-Modells für Jugendliche;92
12;5 Zusammenfassung und Fazit;96
13;Anhang;100
13.1;Beispiel für ein IPG-Einschätzungsinstrument – IPG-Notizen;100
14;Literatur;110